Til jul kommer den nye elektriske Fiat Ducato til Danmark, meddeler den danske importør.

VOTY.dk blev præsenteret for den nye bil sidste efterår – under et besøg på Ducato-fabrikken i Atessa i det vestlige Italien.

Bilen var en prototype, men i slutningen af året skulle bilen komme til salg herhjemme. Det næste halve år køres felt-prøver hos europæiske transportkunder.

To batteristørrelser

Bilen kommer ikke kun i en enkelt udgave, men i to udgaver med batteristørrelser på både 47- og 79 kWh.

Topfarten på el-Ducato begrænses til 100 km/t, som ifølge Fiat-ingeniørerne er nok for en by-distributionsbil, som bilen er tænkt som. Mellem 150- og 300 kilometer kan man forvente at rækkevidden i den nye elektriske Fiat e-Ducato bliver efter nyeste WLTP målemetoder.

Det fortalte Fiat Professionals elbilansvarlige Domenico Gostoli under besøget.

Hjemmearbejde

Fabrikkens udviklingsfolk nævnte hellere bilens NEDC-forbrugstal, som er mellem 200- og 350 kilometer – men de tal er ikke så retvisende som WLTP tallene.

Teknikken bag den nye eDucato er udviklet af Fiat Professional i tæt samarbejde med hus-leverandøren af motorer, FPT – Fiat Powertrain, som i mange år har udviklet el-teknologi til f.eks. Iveco Daily Electric.

Ydelsen er 90 kW og momentet 280 Nm, men med fuldt moment fra 0 km/t får man meget typisk for en elbil en meget hurtig bil fra start – således fem sekunder til 50 km/t, men til 100 km/t tager det 20 sekunder.

Også til hurtigladning

Bilen har fem batteripakker plus en elektrisk motor og transmission – og Smart Charge Plug (ladestik), som kan sikre hurtigladning. Dog maksimalt ved 50 kW. 100 km rækkevidde kan man lade på en halv time med vekselstrøm – det dobbelte med jævnstrøm.

Domenico Gostoli fortalte os tillige, at køretøjer med alternativ energi vil øges med to pct. frem til 2024.

Interesserede kunder skal dog vælge med fornuft. Der er ingen grund til at tage bilen med den store batteripakke, hvis man ikke har behov for den – for miljøets skyld. Og økonomiens.

Nyttelast 1.800- og 1.950 kg

Det store batteri tager mere fra nyttelasten. Vælges det lille batteri, garanteres der op mod 1.950 kg. nyttelast. Ellers kun 1.800 kg.

I dag handler køb om varebiler ikke mindst om TCO (Total Cost of Ownership) eller totaløkonomi – det vil sige prisen på køretøjet. Det kræver konkurrencen på markeder for alle kunder.

Derfor er der heller ikke så mange kunder til el-varebiler endnu – så det er fortsat offentlige myndigheder, der vælger el-varebiler – samt de virksomheder, der arbejder for de offentlige myndigheder, som langsomt vil øge kravet om grønne køretøjer, hvis man vil arbejde for f.eks. staten eller en kommune.

Data fra 28.000 køretøjer

Udviklingen af E-Ducato er baseret på data om bl.a. last og miljømæssige data fra over 28.000 køretøjer, der har kørt mere end 50 mio. km. Det har resulteret i en varebil, der er 100 procent elektrisk.

E-Ducato kommer både som chassis, kassevogn og combi med sæderækker. Med den elektriske drivlinje er der ingen gear, så at køre E-Ducato vil føles som at køre med automatgear.

Med den nye el-teknologi følger også en mængde nye muligheder. E-Ducato vil komme med en række forskellige køreindstillinger. Med køreindstillingen ‘Normal’ sikres en balance mellem præstationer og rækkevidde, ‘ECO’ forøger rækkevidden, og ‘Power’ sikrer maksimale kræfter.
Samtidig får E-Ducato funktionen E-Breaking, der genvinder el til batteriet og dermed forlænger rækkevidden, når foden løftes fra speederen.
Når batteriniveauet nærmer sig nul, får føreren en advarsel, og E-Ducato aktiverer automatisk den særlige ‘Turtle Mode’, der sænker farten og præstationerne for at forlænge den tilbageværende rækkevidde.
Batterierne er modulære, og takket være en særlig ‘Recovery Mode’, kan E-Ducato fortsætte rejsen, selvom et af modulerne måtte blive skadet undervejs.

Opkoblings-service

E-Ducato vil desuden være udstyret med flere typer opkoblings-service til den daglige bruger såvel som til flådemanageren.

Det omfatter bl.a. Mopar Connect, der lader brugeren planlægge opladning samt følge sin flåde og varebilernes ture via smartphone.

Planlæg elbilen

Med My:RemoteControl kan man styre E-Ducato fra en smartphone – f.eks. kan man låse døre op og i, finde den nemt på en fyldt parkeringsplads og holde øje med den, hvis man ikke selv kører den.

My:Car giver data om varebilen, så man altid kan se f.eks. dæktryk eller batteriniveau.

My:Journey giver overblik over ens ture på smartphonen med kort, datoer og egne noter.

Intuitiv brugerflade

My:eCharge indeholder alt, man skal bruge til at oplade E-Ducato – på sigt vil man kunne finde og anvende offentlige ladestandere, ligesom man kan styre opladningen også ved private ladestandere.

My Fleet Manager er en innovativ løsning, der ved hjælp af en intuitiv brugerflade gør det muligt at styre aktiviteter, status, service og assistance for hvert køretøj.

Samproduktion med PSA

Fiat Ducato så dagens lys i 1981 i første generation – i år kom så sjette generation. Bilen bygges på den såkaldte ”Sevel Syd” i byen Atessa i Val di Sangro området. Det er i det østlige Italien nær Pescara.

Her producerer man desuden PSA-modellerne Peugeot Boxer og Citroën Jumper. Om PSA også skal bruge Fiats nye el-teknologi – det vides ikke, men PSA har meldt ud, at alle deres varebiler vil blive tilbudt i eludgaver.

Der er 10.000 varianter at vælge imellem. 1.170 varebiler forlader fabrikken hver dag. Det er Fiat Chrysler Automobiles (FCA) største produktionssted med bl.a. 722 robotter (heraf de 59 i maleafdelingen).

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk