Kinesiske Geely er kendt for at eje Volvo, Lynk & Co. og Polestar, men ejer også engelske London EV Company Ltd.(LEVC), og er på vej med at udbrede de ikoniske biler til kontinentet.
Deres ikoniske London taxi TX ses allerede i Danmark i elektrificeret udgave – og nu er den elektriske VN5 varebil også på vej fra England, hvor den havde premiere i november 2020. Senest er bilen introduceret i Tyskland i juni.
Fortsætter i hele Europa
”I LEVC fortsætter vi med at udvide vores fodaftryk i hele Europa,” siger Kosima Koepke, Marketing and PR Manager Europe til VOTY.dk.
Flere markeder ud over Tyskland er på plads – bl.a. Holland, Italien, Polen, Schweiz, Spanien, Sverige og Ungarn – og selv om Danmark ikke står forrest, så er bilerne ikke langt ude i fremtiden.
Elektriske taxi udgaver er som sagt allerede leveret til danske kunder – og kører i øvrigt også i Frankrig og på Malta.
Løber ikke tør for strøm
Geely-selskabet LEVC forventer sig meget af VN5 varebilen over hele Europa – som eCity bil til både Last Mile distribution og regional transport.
Der er ingen risiko for at løbe tør for strøm med lang rækkevidde – fordi den har en 1,5-Liter 3-cylindret turbobenziner som range extender – rækkevidde-forlænger – lige som taxi udgaven, som næsten giver 500 km rækkevidde ved blandet kørsel ud over de mere end 100 km på ren el.
Baghjulene drives udelukkende af elmotoren, som til gengæld oplades af benzinmotoren.
Lydsvag og komfortabel
Dermed følger Geely-selskabet Ford, der har lanceret deres Transit Custom med rækkeviddeforlænger.
Efter den tyske lancering i Frankfurt skrev tyske HUSS-Verlag, at bilen under alle forhold er helt lydsvag, lynhurtig og komfortabel.
For tidligt med ren el
Ledelsen i LEVC-selskabet med Jörg Hofmann i spidsen mener, det er for tidligt med en ren batteri-elektrisk el-udgave, når lade-infrastrukturen og batteriudviklingen ikke er helt på plads endnu.
De fleste London-turister har kørt i den klassiske London taxi – måske mest med Perkins dieselmotor, men fremtiden tilhører dieseludgaven – bilen fås ikke længere med dieselmotor – dog fortsat med specialiteter som lille vendediameter.
Fortid i Danmark
Det er iøvrigt ikke første gang, den ikoniske London taxi er blevet importeret til Danmark. For en del år siden importerede den karismatiske bilmand Lars Bang den praktiske taxi – dog kun i få eksemplarer, for dengang var der andre regler for beskatning af hyrevogne herhjemme – regler, der ikke favoriserede en London Taxi.
London Taxi TX og varebiler VN5 bygges (stadig) i England – i Ansty i Coventry.