De 23 medlemmer af juryen bag den internationale Van of the Year pris har valgt den franske Solutrans transport-messe i Lyon i november til uddelingen af prisen for 2016. Det blev offentliggjort i Paris for nylig ved et møde i ”Press Club de Franche.”

På messen uddeles også samme jurys ”Pick-Up og the Year” pris – samt Truck of the Year prisen, der uddeles af en jury på 25 medlemmer.

Alle priser uddeles om aftenen den 17. november ved en gallamiddag i Lyons handelskammer. Udstillingen varer til den 21. november, og arrangeres af event-firmaet ComeXposium.

Gammelt samarbejde
Solutrans har tidligere arbejdet med Truck of the Year juryen omkring alternative brændstoffer og motorer så som hybrid- og gaskøretøjer.

Hvilke køretøjer, der får prisen kendes først den 17. november i Lyon – med blandt kriterierne for at opnå priserne er, at køretøjerne skal være introduceret på de europæiske markeder i en 12 måneders periode. De last- og varebiler, der får priserne skal have betydet noget ekstra med hensyn til transporteffektivitet. Her ses der bl.a. på tekniske nyskabelser, chaufførkomfort, sikkerhed, køreegenskaber samt brændstofforbrug, miljø og totaløkonomi.

Van of the Year siden 1992
Van of the Year prisen blev indstiftet i 1992 af medlemmerne af Truck of the Year juryen, som i flere tilfælde er medlemmer af begge juryer. I flere og flere lande er der dog en repræsentant for hver jury. Truck of the Year prisen blev indstiftet i 1977 efter idé af den nu afdøde britiske journalist og redaktør af bladet TRUCK, Patte Kenneth.

I dag er kredsen af jurymedlemmer udvidet – og senest er der blevet associeret medlemmer udenfor Europa – fra Kina, Indien, Syd Afrika og Australien.

Seneste vinder af lastbilsprisen – for året 2015 – er Renault T-serien.

900.000- og 800.000 læsere
Læserskaren for de magasiner, blade og WEB-sites, som lastbilsjuryen redigerer, løber op i 900.000. Ser man alene på læsertallet for de magasiner, blade og WEB-sites, som Van of the Year juryen redigerer, drejer det sig om 800.000.

Seneste vinder af prisen – for året 2015 – er Iveco Daily.

Det er de samme medier, som uddeler Pick-Up of the Year juryen. Men mens varebilsprisen uddeles hvert år, uddeles pick-up prisen kun i det omfang, der kommer nok nyheder. Prisen har været uddelt to gange – til VW Amarok i 2011 og til Ford Ranger i 2013 – og altså igen i år.

Omfattende tests
Prisen uddeles på baggrund af en omfattende test, som juryen gennemfører i efteråret i Norge. De førnævnte priser blev uddelt efter lignende tests i henholdsvis Irland og Storbritannien.

På messen i Lyon bliver der bl.a. etableret en særlig varebils-landsby, hvor der udstilles varebiler – og vises eksempler på karosseri-opbygninger af varebiler. Der bliver workshops og der arrangeres rundvisninger for publikum.

E-handel stiger stærkt
Interessen for varebiler er stigende i vognmandsbranchen – og ikke uden grund. E-handel stiger voldsomt de nærmeste år – og det kræver varebiler til levering i bl.a. byer. Det har fået brancheforeninger som DTL Danske Vognmænd på banen for at få organiserede forhold – og forleden blev den første specialforening for Kurér- og Varebils Vognmænd under DTL stiftet.

Målet er at få ordnede løn- og arbejdsvilkår i branchen. Der er for meget snyd og sorte penge i dag, kom det frem på den stiftende generalforsamling, hvor VOTY.dk var til stede.

Der er 24.000 lastbiler herhjemme, der kører med pakker – og dertil cirka 60.000 varebiler – det er en fordobling af markedet på få år. Det er også her væksten kommer fremadrettet, mener man hos DTL.

Leave A Reply