Næste efterår lancerer Toyota en både kraftfuld og miljørigtig plug-in udgave af deres RAV-4 SUV model med standard firehjulstræk.

77 km/l, en CO2 udledning på 30 gram pr. kilometer, rækkevidde på ren el på 60 kilometer – men samtidig 306 hk og en acceleration til 100 km/t på kun 6,5 sekunder samt standard firehjulstræk.

Det lover Toyota for den kommende plug-in udgave af Toyota RAV-4, som netop har haft premiere på en bilmesse i Los Angeles i USA, og som lander i Danmark i efteråret 2020. Og målene er endda efter de nye og strengere – men mere retvæsende WLTP metode.

2.000 RAV-4 siden februar

RAV-4 fås ikke længere med dieselmotor – alene med benzin- og hybridteknik – men alligevel er der solgt 2.000 enheder af bilen siden lanceringen først på året – en stigning på 55 pct. i forhold til samme periode i fjor.

Det er den 2,5 liters hybridudgave, som er mest populær herhjemme – med 218 eller 222 hk (4×4). Den nye udgave har intelligent firehjulstræk med to elmotorer – én til forhjulene og én til baghjulene.

Boost-converter

Super-præstationerne i den nye udgave skyldes ikke mindst det store lithium-ion batteri, der kan lades op med ladestik, og en såkaldt boost-converter, som både kan levere nok kraft og sørge for optimal miljørigtig kørsel.

Men er ikke begrænset i rækkevidde med den nye plug-in hybrid udgave, da den fortsætter med at køre på en kombination af el og benzin via det selvopladelige hybridsystem, når der ikke er mere strøm på det opladelige batteri.

Priser herhjemme bliver først meldt ud senere.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk