(BRESCIA)
Fjerde generation af Iveco EuroCargo lander i løbet af oktober måned i Danmark. Den nye lastbil har mange detaljer fælles med den nuværende udgave – bl.a. aksler og ramme samt de fleste karosseriplader i førerhuset.
Men hele frontdesignet er fornyet – med to pct. bedste aerodynamik – ligesom hele kabinen med ændret instrumentering og bedre førersæde med mulighed for luftkøling.
I stedet for syninger er sæderne elektrosvejsede. I Danmark og Norden er udstyrsniveauet det højeste, der fås. Man kan ekstra få bilerne med fabrikstilpasset Tom-Tom navigationsanlæg.
Stralis gearkasser
Komforten er også forbedret med nyt 4-punkt ophængt førerhus. Der er kommet nye 6- og 12 trins automatiserede gearkasser – hentet fra Stralis – og der er mulighed for at vælge ECO-mode for bedre brændstoføkonomi. Vælger man det, kan man også bruge kick-down funktion.
Vores 12-tons bil var meget letkørt med sin 12-trins gearkasse. Der skulle kæmpes lidt i de snævre rundkørsler – og en mindre rat-diameter kunne måske gøre jobbet lettere. Man sidder godt i det luft-ventilerede sæde, men det er ekstraudstyr.
ECO-roll
Bilens ECO-roll system virkede godt. Motoren slår fra – og man sparer brændstof. Men det skal som sagt slås fra for at få bilens kick-down til at virke til at virke. Man skal unde sig et læderrat – plastrattet er trist.
Trafikken var intens på vejene omkring Brescia, så der var meget stop og start kørsel. Bilen var maksimalt belastet med 6,7 tons nyttelast, men de 280 hk havde ingen problemer at trække læsset. På de stejleste bakker faldt bilen til 9. gear, men skiftene var bløde og komfortable.
Tector 5- og 7- motorerne er oparbejdede til bedre brændstoføkonomi – stadig med højeffektive SCR motorer med automatisk regenerering af partikelfiltre. De 4 cylindrede motorer til bl.a. 7,5 liters modellerne er mest ændrede med bedre drejningsmoment ved lavere omdrejninger. Samtidig er der nye letløbsolier fra Petronas.
I Danmark mest de store
Disse sælges dog begrænset i Danmark, da nyttelasten ikke er så stor. Herhjemme er det de seks-cylindrede udgaver, der sælger bedst – med totalvægte på 12, 15- og 18 tons. Her er brændstofforbedringen op mod fem pct., oplyser Iveco.
Vi prøvede en 280 hestes udgave på 12 tons til en tur rundt i omegnen af Brescia, byen, hvor EuroCargo bygges. Bilen havde to-trins motorbremse, men man kan bestille den med 6 trins retarder, hvilket dog primært er tænkt for eksportkørsel. Nyttelasten i bilerne er stort set som hidtil.
Navet i bagakslen er forbedret og der er nyt kron- og spidshjul. Der er ændrede fjedre og støddæmpere – og nyt er en gas-udgave samt 3-akslede udgaver.
Til internet-handel
Iveco EuroCarfo bygges i 1.100 varianter – og er tæt forenet med lastbilen til bytransport og regional-transport. Flere vil bo i byer fremover – og med tiltagende handel på internettet, vil EuroCargo være den typiske transportenhed.
Siden første udgave kom frem i 1991 er der solgt en halv million udgaver. Anden generation kom til i 2002 og tredje generation i 2008.
I nyeste udgave skal vi nævne bilens kommunikationssystemer – samt forbedrede sikkerhed med bl.a. nødbremsesystemet, afstandsregulering, linjevogter samt LED kørelys.
Fakta: Iveco EuroCargo ML 120 E 28/P:
Motor: 6 cyl. common rail.
Type: Tector 7.
Slagvolumen: 6,7 liter.
Ydelse: 280 hk.
Moment: 1.000 Nm.
Miljø:Euro 6.
Gear: 12 trins automatiseret ZF.
Type: 12 AS1210 TO.
Affjedring: Parabel for/luft bag.
Bagakseludveksling: 1:3,73.
Dæk: 245/70 R 19,5.
Akselafstand: 3.690 mm.
Totalvægt: 12 tons.
Nyttelast: 6.580 kg.
Opbygning: Alukasse (Sperotti SpA)