Hvad kan vi forvente os i fremtiden af elektriske varebiler ?
Hvad er på vej og hvordan vil de skille sig ud i forhold til de nuværende elektriske varebiler – og vil de have længere rækkevidde – og vil de blive smartere ?
Vi har set på nogle af de nye elvarebiler, der præsenteres i år og de nærmeste år – som vi kender til, for sansynligvis er det kun “toppen af isbjerget.”
Renault løfter sløret i år
Renault har ved årsskiftet premiere på en helt ny udgave af deres Master-udgave, hvor platformen er udviklet til at passe til både brint- og el-udgaver.
Den skal afløse den nuværende udgave, der kom frem i første version i 2010 – så det er teknisk ved at være én af de ældste varebiler i klassen – men fortsat ganske prisbillig og populær.
Den elektriske udgave kom til i 2018 – men den er for nylig blevet forbedret med 52 kWh batteri (før 33 kWh). Det giver længere rækkevidde på 204 km. mod 119 km. i forgængeren. En brintudgave fås også i dag. Master er i øvrigt blevet facelifted et par gange siden 2010.
Dobbelt så lang rækkevidde
Endnu er det sparsomt med oplysningerne på den nye bil – inklusive den elektriske E-TECH udgave, men bl.a. får denne en rækkevidde, der er dobbelt så stor som i dag – det vil sige på ca. 400 km.
Den får et helt andet design med smallere forlygter og et mere markant og mere aerodynamisk forparti, så det matcher den DNA, som kendes fra Renaults nyeste personbiler.
Der vil også komme forbedrede assistentsystemer med mulighed for f.eks. adaptiv fartpilot. Interiøret vil også blive opdateret med mere digitalt tilsnit – bl.a. med en større skærm.
Også Trafic E-TECH
Renault Trafic E-TECH kommer ved årsskiftet i en elektrisk udgave med en rækkevidde på 240 km. Bilen kan laste 1,1 tons – men trailervægten er dog begrænset til 750 kg.
Trafic har i tidligere udgaver, senest af den uafhængige EuroNCAP crashtest organisation, fået kritik for manglende sikkerhedsudstyr – i seneste test fra 2020 har organisationen vendt tommelfingrene ned, når det gælder bilens sikkerhed.
Det retter den nyeste udgave op på – bl.a. ved at tilbyde adaptiv fartpilot til ca. 2.500 kr. plus moms i Van-udgaven. Bakkamera er også på udstyrslisten.
Nissan viser vejen
Renault og alliancepartner Nissan vil også styrke den fælles batteristrategi, der sigter mod at sikre en global 220 GWh-produktionskapacitet i 2030.
Og det er faktisk Nissan, der skal lede udviklingen af en ny all-solid-state batteri teknologi – og det skal ske i Yokohama i Japan. Masseproduktion fra 2028.
Til gengæld vil Nissans europæiske varebiler blive produceret af Renault – som vi i dag ser det på Townstar og Interstar.
To el-varebiler fra Ford
Den kommende For E-Transit Custom er måske klar herhjemme sidst på året. Derimod kommer den helt nye Ford E-Transit Courier først i 2025.
Den kommende elektriske Custom vil kunne klare op mod 380 km rækkevidde (WLTP-snit).
Opladning med DC/jævnstrøm sker hurtigt: 38 km på fem minutter og 41 minutter med 80 pct. opladning. Batteriet er på 76 kWh. On-board-lader med tre faser er 11 kW.
To tons trailervægt
Der er uafhængig affjedring bag. Så bliver der plads til elmotoren ved bagakslen. De kommende elektriske Custom kommer med op til to tons trailervægt.
Den elektriske Courier får en ydelse på 136 hk og et drejningsmoment på 290 Nm. Rækkevidde skulle være på 200 km.
Opladning i en 11 kW wallbox tager 5,7 timer. Med DC lader op til 100 kW på 35 minutter – fra 10-80 pct.
Transit Courier får med 2,9 kubikmeter varerum. Nyttelasten (fabrikstal) er på ca. 700 kg. Trailervægten i Courier er 750 kg.
Som den elektriske Mustang Mach-E får den elektriske Courier et aflæggerum under frontklappen – også kaldet frunk – på 44 liter. Det er første gang, vi ser det i varebiler.
Volkswagen og MAN
Den tyske Volkswagen koncern har på varebilsfronten ikke været så langt fremme i skoene som andre koncerner – indtil lanceringen af ID.Buzz Cargo, som teknisk er baseret på f.eks. ID.4 personbilen.
Man har p.t. droppet produktionen af de store Volkswagen e-Crafter og e-TGE fra datterselskabet MAN – indtil måske 2027, hvor en helt ny e-platform skulle være klar, så rækkevidden kan matche konkurrenterne.
Tyske kilder nævner muligheden, at bilerne til den tid til produceres sammen med Ford – når den nuværende 2-tons E-Transit skal fornyes.
Volkswagen Transporter kommer snart i en såvel diesel- som elektrisk drevet varebil – som sker i samarbejde med Ford med produktion hos Ford Otosan i Tyrkiet sammen med Ford Transit Custom.
Til gengæld er den nye elektriske ID.Buzz Cargo et rent Volkswagen produkt.
Stellantis
Stellantis gruppen – Peugeot, Citroën, Opel og Fiat – har i flere år produceres små- og mellemstore varebiler på strøm – og man har også stor know how fra deres selskaber i USA – Jeep og Chrysler.
Produktionen omfatter dog ikke kun varebiler fra egne rækker. Man producerer også varebiler i Frankrig for Toyota.
Man er også blandt de allerførste, der bliver klar med varebiler på brint – hvor forskningen primært foregår hos Opel i Tyskland.
Gruppens større varebiler mangler endnu et par år, før man er i hus. Foreløbig er det Fiat og deres e-Daily, der er klar – og vi vil nok snart se e-teknologien overført til gruppens andre mærker.
Af logistikmæssige grunde vil køretøjerne både blive produceret på Ducato fabrikken i Val di Sangro og på en nuværende Opel bilfabrik i Polen, har Stellantis chef Carlos Tavares udtalt til italienske medier.
Nyt fra Kina
Den nye Maxus e-Deliver 7 kommer i 2024 både i to længde- og to højder – og fås med to batteripakker på 77 og 88 kWh. Ifølge WLTP-standarden er gennemsnits-rækkevidden i eDeliver7 på 315 kilometer – og maksimalt 361 km i bykørsel.
Elmotoren har en maksimal effekt på 150 kW (204 hk) og 330 Nm. Hastigheden på bilen er begrænset til 120 km/t.
Nyttelastgrænsen for eDeliver 7 er 1.200 kg for indstigningsmodellen modellen L1H1, for L2H2-versionen er den 1.025 kg. – med den større 88 kWh batteripakke.
1.500 kg. trailervægt
Trailervægten er på hele 1.500 kg. med bremser.
eDeliver 7 kan oplades fra 5 til 100 procent på otte timer med sin 11 kW AC (AC) indbyggede oplader med det mindste batteri.
Bilen kan trække op til 90 kW energi fra jævnstrømslader (DC). Det tager omkring 43 minutter fra 20 til 80 procent opladningsniveau.
Mens vi venter
Mercedes-Benz holder lige nu pause med produktion af den elektriske e-Sprinter. Rækkevidden er for kort, synes kunderne.
Derfor arbejder fabrikken med to projekter, der skal få kunderne tilbage. En udgave, der allerede kommer på markedet i begyndelsen af 2024 – og en helt ny konstruktion, der kommer et par år efter.
Den første model – som er en opdatering af den nuværende udgave – skulle få en rækkevidde på cirka 200 km som WLTP-snit. Noget mere end den nuværende udgave.
Ny elektrisk arkitektur
Den anden model er fra ende til anden med en ny elektrisk platform – med fornyet elmotor og batteripakke – samt elektronisk bagaksel. Bilen vil kunne fås med tre forskellige batteristørrelser.
Helt specielt er, at fabrikken tilbyder en trailervægt på 2 tons. Og nyttelasten er op mod 1.775 kg.
Også ny Vito
Den nye elbils arkitektur får også den mindre e-Vito glæde af – når den lander herhjemme i begyndelsen af 2024 som eVito, e-Vito Tourer og EQV.
Mercedes skabt en interaktiv rækkevidde-indikator, der er forbundet med navigationen. Det giver en mere præcis orientering om, hvor langt man kan køre.
Det er ét af en række systemer, som Mercedes kalder sin “Electric Intelligence”.
Kia med el-erhvervsbiler
Kia Motors i Korea er langt med elektriske biler – også til erhvervstransport. Man arbejder efter PBV-princippet. (Purpose Built Vehicles eller biler skræddersyede til særlige formål).
Kia planlægger at vise den første PBV-model i virksomhedens dedikerede PBV lineup i 2025.
Den første model vil være en mellemstor PBV, som vil være baseret på “eS” platformen – en fleksibel skateboard-platform dedikeret til fuldt elektriske PBV’er, der kan kombineres med forskellige typer karosserier.
Kurérservice og B2B
Den første Kia PBV-model, indtil videre kaldet SW, er udviklet til at imødekomme forskellige behov og nye tendenser i markedet, såsom elektrisk kurérservice, moderne bildeling, samkørsel og B2B transaktioner takket være dens lastestruktur og en praktisk rummelige kabine.
Efter lanceringen af den mellemstore SW planlægger Kia at udvide sit produktsortiment til store PBV’er, der kan bruges til logistik, levering af friske fødevarer, multi-sæde shuttleservice og mobile kontorer eller butikker.