(WIESBADEN)

Én af Danmarks mest solgte varebiler – Vito fra Mercedes-Benz – kommer næste forår i en kraftig forbedret udgave med et mere markant design med ny kofanger samt grill med LED lygter – samt mere digitalisering så som større touchscreen.

Men selv om fabrikkens marketingfolk ved præsentationen i Wiesbaden i sidste uge ikke ville fortælle om tekniske detaljer, så er motorer og chassis-opbygninger de samme som hidtil. Der bliver dog forbedrede servicetilbud.

Helt ny udgave i 2026

Først om tre år vil Mercedes-Benz Vans løfte sløret for en helt ny elektrisk arkitektur – modulær og skalerbar ”Van Electric Architecture – VAN. EA” – fra 2026.

Den  går i tråd med fabrikkens politik om 20 pct. batterielektriske køretøjer fra 2026 og 50 pct. fra 2030.

Så imens handler det om at holde på kunderne med en forbedret udgave, der også omfatter minibusserne V-klasse og el-luksus udgaven EQV samt camperen Marco Polo.

Bygget om til Van

Mercedes var lidt længe om at komme frem med en el-varebil med lang rækkevidde – her havde man først og fremmest fokus på personbilsudgaverne E Tourer og EQV, som en del erhvervsvirksomheder i Danmark så fik bygget om til gulpladebiler.

Nu er der mulighed for også at få længere rækkevidde til e-Vito, men det skulle blive endnu bedre i fremtiden, hvor Vito og storebror e-Sprinter kommer med den nye arkitektur og længere rækkevidde.

Ny og forbedret udgave

VOTY.dk har været til sneak preview på den nye V-generation i Tyskland – og vi kan melde om en drypvis forbedring, hvor Vito-kunder især kan glæde sig til den større 10,2 tommer skærm. Den afløser Vito-seriens forældede miniskærm.

Der er tre udgaver til Vito – Base, Pro og Select – mens V klasse og EQV fås som Style, Avantgarde og AMG Line.

Pakkeløsninger

Af forbedringer er en nøglefri start, som især på eludgavene af Vito er en naturlig udvikling ligesom et nyt rat med en del betjeningsknapper.

MBUX i nuværende udgave bliver samtidig standard i den billigste Vito – inklusive stemmestyring.
V klasse får en ny generation MBUX med musikstreaming og to sidedøre. Generelt er der udviklet en lang række pakkeløsninger til V klasse og EQV. Man kan bl.a. vælge luftaffjedring.

Udstyret omfatter til Vito – i dobbeltudgaven Mixto – også elektrisk bagklap, og udgaver med automatgear har elektrisk parkeringsbremse. Instrumenteringen i henholdsvis Vito og eVito har rød og blå baggrundsbelysning.

Trailer-assistent

En parkeringspakke med 360 grader kamera indeholder også monitor i stedet for klassisk bakspejl i alle udgaver – samt en trailer-manøvreassistent i kombination med anhængertræk og automatgear.

Base-udstyr omfatter en forlygteassistent, et nyt klimaanlæg, en regnsensor og et aflåseligt handskerum. Pro sikrer komforsæder og større tank.

Select udstyr omfatter bl.a. 17 tommer alufælge, adaptive LED-forlygter, automatgear inklusive elektrisk parkeringsbremse, spejlpakke og trådløs mobiloplader. Ekstra fås en pakke med bl.a. 360 grader Around View kamera.

Adaptiv fartpilot ekstra

Der kommer også flere assistentsystemer i Vito så som linjevogter og nødbremsesystemet Active Brake Assist – men adaptiv fartpilot er ekstraudstyr fra fabrikken.

Den danske importør kan dog vælge at gøre det standard, var meldingen fra Klaus Rehkugler, chef for salg og marketing hos Mercedes-Benz Vans.

Mere luksus i V klasse

Hvor der skal betales for mange sikkerhedssystemer i Vito, er de standard i de mere luksusorienterede V-klasse og den elektriske EQV. Her finder man to 12,3 tommer skærme i et bredt bånd ved siden af hinanden.

De skærme fås ikke til Vito, så er de et krav, må man fortsat ombygge en V klasse til Van.