Renault Group i Frankrig har siden i fjor ikke ønsket at sælge deres små varebiler Kangoo og Express til en lavere pris til den danske importør – hvorfor priserne på især Kangoo lå i den dyre ende sammenlignet med konkurrenterne.

Det gjaldt også de direkte konkurrenter Nissan Townstar og Mercedes-Benz Citan, der endda bygges af Renault på samme fabrik som Kangoo.

Nu er importøren ikke længere et dansk datterselskab til den franske fabrik – men privatejet af Hedin gruppen i Sverige, og her har man åbenbart været dygtigere til at få franskmændene til at rette ind.

Prisnedsættelse på alle udgaver

Med prisfald på op til 32.000 kroner er Renault Kangoo nu blevet en mere attraktiv varevogn i det lille segment.

Kangoo kan fås med den brede døråbning Open Sesame uden B-søjle, som gør det muligt at laste genstande på 1.45 meter i bredden.

Prisnedsættelsen det gælder alle versionerne uanset om det er L1 eller L2 versionen, om den er versionen med 95 hk benzinmotor, eller om det er E-TECH el-versionen.

Spar mest på L1 udgave

Størst besparelse er der på L1 – versionen med 95 hk. Den falder fra 212.000 kroner til blot 180.000 kroner – en besparelse på de 32.000 kroner.

L1-varevognen var den første udgave, der kom til landet – og den faldt ikke i kundernes smag, fordi prisen var for for høj i forhold til den prisbillige Express model, der oprindeligt blev solgt som Dacia Dokker. Renault Express bygges fortsat af Dacia (der ejes af Renault.)

Længe ventet L2 udgave

Ønsker man den i den lidt længere Kangoo version – L2 – så er prisfaldet 26.000 kroner for samme udstyr og motorvariant. Her går den fra 221.000 kroner til 195.000 kroner.

L2 har ikke været på markedet ret længe – og den ventede man sig meget af hos Renaults danske importør.

Ønsker man den elektriske E-TECH version med en WLTP-rækkevidde på 300 km, så falder den fra 275.000 kroner til 262.000 kroner i L1 versionen og fra 285.000 til 270.000 kroner i L2 versionen. Altså prisfald på mellem 13.-15.000 kr. alt efter længde.

Renault Express også billigere

Selv om den fik stor succes i begyndelsen, så er den lille Renault Express også faldet i pris – og det vil være kærkomment for forhandlerne – og kunderne – for den store succes i begyndelsen er afløst af tilbageholdenhed hos kunderne.

Express fås kun i en længde, men til gengæld med to forskellige motorer. En 75 og en 95 hk version. Begge versioner falder 7.000 kroner. 75 hk versionen falder fra 168.000 kr. til 161.000 kr., mens versionen med 20 ekstra hestekræfter falder fra 172.000 til 165.000 kr. Også her er det for versionen med en Teknopakke.

Priserne steget og steget

”Priserne på varevogne er igennem de sidste par år bare steget og steget sammen med den generelle prisudvikling i samfundet. Vi er nu lykkedes med at få Renault til at producere flere biler til os, og til en bedre pris,” siger Kim Dall – Head of Fleet hos RN Danmark om baggrunden for prisnedsættelsen.

Renault Kangoo kan laste op til 3,9 kubikmeter gods med en maksimal vægt på 800 kg i den lange version og kan uanset længde trække 1500 kg.

Inklusive Tekno-pakke

Priserne inklusive Tekno-Pakke, der blandt andet indeholder midterkonsol med armlæn og opbevaring, blindvinkelalarm og parkeringssensor (fortil, bagtil og sider.)

Sikkerhedsudstyret omfatter 12 elementer i det nyeste ADAS system – som det væsentligste – adaptiv fartpilot..

Dertil førerdisplay 4,2″ TFT-farveskærm, Easy Link 8″ display, trådløs opladning, vidvinkelspejl i passager solskærm, bakkamera, fartpilot og fartbegrænser.

Trailer assist

Vi skal også nævnel trailer swing assist, rear view assist of trailer swing assist.

Førerkabinen har nyeste Renault Easy Link multimediesystem med otte tommer touchschreen, trådløs opladning af mobiltelefon og hands free card.

4,4 mio. eksemplarer

Renault Kangoo Van er bygget på den nordfranske Maubeuge fabrik, der siden 1997 har været hjemsted for produktionen af Kangoo.

For at sikre optimal produktion af Renault Kangoo både som van men også som personbil, samt varebiler fra Mercedes Benz og Nissan, har man investeret 450 mio. euro – eller godt 3.3 mia. kr. – på at optimere fabrikken og produktionsapparatet.

Siden introduktionen af Renault Kangoo i 1997 er der produceret mere end 4,4 Mio eksemplarer.

Årets varebil

Renault Kangoo i dieseludgave blev Van of the Year og Årets Varebil sidste år – da eludgaven da ikke var lanceret – mens den første elektriske Kangoo Z.E. (Zero Emission) også blev hædret med såvel den internationale som den danske kåring i 2012.

Kangoo Z.E. var den første serieproducerede elektriske varebil i Europa.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk