Euro NCAP organisationen havde kun tre større varebiler i guld-gruppen, da de crashtestede 19 varebiler forleden: VW Transporter T6.1, Mercedes-Benz Vito – og den 2-tons Ford Transit.

De øvrige måtte kæmpe om sølv og bronze – eller helt falde udenfor medalje-opløbet.

Vi har prøvet Ford Transit 2 tons modellen, som i senest opdaterede udgave netop kan bestilles med et sikkerhedsniveau på linje med Fords personbiler. Bilen blev velvilligt stillet til rådighed for VOTY.dk af Ford-forhandler Andersen Biler i Ballerup.

Store er blevet billigere

Efter Folketingets nye forslag til afgifter for person- og varebiler vil de fleste små- og mellemsstore varebiler blive dyrere – mens de større i flere tilfælde er blevet billigere.

Det gælder således for den Transit-udgave, som vi har prøvet – i L3H2 versionen med forhjulstræk, 170 hk og 6-trins gearskift.

Da vi prøvede den i sidste måned, kostede den knap 283.000 kroner plus moms, men efter de nye afgifter betyder det efter Fords udregninger, at den nu koster ca. 275.000 kroner.

Ganske smidig

Med 170 hk får man en ganske smidig og hurtig varebil med 390 Nm. Den trækker rent fra 1.250 omdrejninger i femte gear – eller 60 km/t, og fra 70 km/t i sjette gear. I bykørsel må man i fjerde gear, hvor den trækker fra 50 km/t. Man kan vælge at køre i eco eller normal mode.

Der er en del støj fra motoren ved acceleration og motorvejsfart, men det er til gængæld begrænset ved lavere fart.

Vi oplevede dog en del resonans-lyde i tomgang, indtil stop/start funktionen trådte til. Det varer dog lidt tid. Stop/start funktionen forbedrer også brændstoføkonomien en smule.

Gode køreegenskaber

Vi vil gerne fremhæve køreegenskaberne, som er gode for en så høj type varebil, der jo ellers krænger en del i hurtige sving. Affjedringen er fast, og styretøjet er også ganske præcist at arbejde med. Bilen har også sidevindsstabilisering, som hjælper ved på virkning af sidevind.

Man sidder godt i førersædet, som dog virker lidt hårdt på lange ture. Her kunne man ønske sig et luftaffjedret sæde. Men det kan indstilles trinløst (med rulle) – rat for at justere ryghældningen under turen.

Testbilen havde kraftige måtte på gulvet. Hjulkassen tager altid en del plads i kabinen, så det kniber med at strække venstre fod – men det kan lade sig gøre at få foden ind mellem hjulkasse og koblingspedal. Det er rart på langturen.

Kan fås med adaptiv fartpilot

Testbilen var stort set standard, men den havde fartpilot – og kan også bestilles med adaptiv fartpilot, nødbremse med forgænger-genkendelse og linjevogter.

I kabinen er der bedre farvedifferentiering, som gør miljøet i kabinen bedre.

Vi skal så nævne board computer, 8 tommer touchscreen, varme i sæderne, trinløs varmeblæser, to kopholdere og to flaskeholdere i dørene.

Læderrat er standard

En del af midtersædets ryglæn kan slås ned – og på bagsiden gemmer der sig kopholdere, skriveplade, rum til kuglepenne og en elastik til at holde fast på dokumenterne.

Bilen havde dog læderrat, tågelygter for og bag, dobbelte sidespejle, indklap-bare sidespejle med varme, plexiglas-adskillelse mellem kabine og varerum.

Kabinen har en del aflæggeplads – bl.a. under passagersæderne, over forruden og i handskerummet, der har lås.

God aflæggeplads

Vi testede den med halv nyttelast, og det havde den ikke problemer med – skal man bruge trailer, må den trække 2,5 tons – man kan fås med op til 3,5 tons trailervægt.

Vi skal også nævne LED lygte over bagdøren, LED belysning i varerummet og oliefyr. Varerummet var beklædt både i bund og på sider. Bilen havde ni fastgørelseskroge og bagdørene i testbilen kunne åbne 170 grader.

Vi savnede trinbrætter ved sidedøren og bagdøren – men der er nu et håndtag ved sidedøren til at lette adgangen til varerummet. Man kan eftermontere trinbræt på side af bilen. Der er også kraftige sidelister.

Signatur-kørelys

Halvdelen af alle Ford Transit varebilskunder har i øvrigt ønsker til ændringer til deres køretøjer. Men nu kan den ønskede opbygning bestilles fiks og færdig gennem Fords nye SV-katalog.

Udvendigt kendes den nye Transit på en højere og mere fremtrædende frontgrill med signatur-kørelys – som på den mindre Custom model. Der er flere kromlister – om kølergrill og lygtehuse.

2-tons Transit har også med elektrisk servostyring (EPAS), dæk med lav rullemodstand og aerodynamiske forbedringer, der alle bidrager til en bedre brændstoføkonomi.

Bedre brændstofforbrug

Fords 2-tons Transit-serie er op til syv procent mere brændstoføkonomisk end forgængeren takket været vægtoptimering på 80 kg., bl.a. lettere pladedele så som kølerhjælmen i aluminium samt andre komponenter.

Vores testbil var den mellemste L3H2 udgave med 11,5 kubikmeter varerum med læssehøjde på 592 mm.

Tekniske data: Ford Transit 2 tons 170 hk L3H2 aut.:
Motor: 4 cyl. EcoBlue turbodiesel.
Miljø: Euro 6.2 med AdBlue.
Slagvolumen: 2 liter.
Ydelse: 170 hk.
Moment: 390 Nm.
Forbrug/snit WLTP (efter udstyr): 10-12,4 km/l.
CO2 udslip: 211-263 g/km.
Gear: 6-trins manuelt gear.
Dæk: Continental Conti Van Contact Eco 235/65 R16c.
Lasteevne: 1.399 kg.
Totalvægt: 3.500 kg.
Antal euro-paller: 4.
Varerumsmål: 3.533 x 1.784 x 1.886 mm.
Mellem hjulkasser: 1.392 mm.
Mål v. sidedør: 1.300 x 1.700 mm.
Mål v. bagdøre: 1.565 x 1.748 mm.
Læssehøjde: 592 mm (ubelastet).
Varerumsvolumen: 11,5 kubikmeter.
Vendediameter mellem kantsten: 13,3 m.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris ekskl. moms fra ca: 275.000 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk