EU’s konkurrence-kommissær Margrethe Vestager har netop givet grønt lys for fusion mellem Fiat Chrysler og PSA, Peugeot SA.

Vestager udtaler bl.a.:

“Vi kan tillade sammenlægningen af Fiat Chrysler og Peugeot SA fordi deres forpligtelser vil facilitere (red: lette) adgang og udvidelse i markedet for små kommercielle varebiler.”

Bygges af Renault

I forvejen samarbejder PSA og Fiat sammen om store varebiler. Fiat producerer både deres egen Ducato samt Peugeot Boxer og Citroën Jumper i Italien.

Fiat Talento bygges derimod af Renault på den dedikerede varebilsfabrik i franske Sandouville – sammen med bilerne Renault Trafic og Nissan NV300.

Men nu er det uvist, hvordan produktionen af Talento kommer til at se ud i fremtiden. Der er selvfølgelig kontraktmæssige forhold, der skal opfyldes.

PSA byggede Talento-forgænger

Tidligere byggede Renault også Opel Vivaro – som nu bygges af PSA i franske Valenciennes som søstermodel til Peugeot Expert og Citroën Jumpy (og Toyota Proace).

Hvis der er plads på fabrikken, ville en Fiat Talento model på denne fabrik være en naturlig konsekvens. Men der kan selvfølgelig gå flere år.

Pudsigt er det i øvrigt, at Talento-forgængeren Scudo netop blev bygget af PSA. Men det samarbejde gik i vasken.

Talento DCT i januar

Men nyt er, at den seneste Talento nu er klar herhjemme med i en udgave med 6-trins DCT-automatgear.

Den kan ses og bestilles hos forhandlerne fra slutningen af måneden – og de første biler forventes klar til levering i begyndelsen af januar.

Automatgearet gør især kørsel i byen komfortablere med reduceret belastning af chaufførens venstre ben.

Længe undervejs

Det er dog halvandet år siden, vi prøvede den nye Renault Trafic med samme DCT automatgear ved lanceringen i Portugal.

I efteråret 2019 prøvede vi Fiat Talento både med nye motorer og med automatgear i Italien. Først nu er denne udgave så nået til Danmark.

Vi har dog prøvet Talento med den nye og meget vellykkede 2-liter dieselmotor tidligere i år – men med manuelt gear.

Sammen med to motorer

Automatgearet er kombineret med de nyeste EcoJet-motorer på 2 liter, som kommer med såvel 145 hk og 350 Nm som med 170 hk og 380 Nm – begge lever op til E6d-Temp. Alle udgaver kommer med turbolader med variabel turbogeometri.

Talento med automatgear kommer som varebil i udgaverne L1H1 og L2H1.  Bilen har et varerum på op til 8,6 kubikmeter og en lasteevne på op til 1.249 kg.

Masser af udstyr

Bilens kabine er opdateret med nye sæder og nye materialer. Talento med automatgear kommer som standard med f.eks. automatisk klimaanlæg, regnsensor, syv tommer touchskærm med navigation – samt radio, bakkamera med visning i bakspejlet, fartpilot, varme i forsædet og parkeringssensor bagtil. Adaptiv fartpilot fås dog endnu ikke.

Prisen inklusive de nye afgifter starter ved 198.646 kroner eksklusive moms for L2H1 udgaven med 145 hk og fra 202.282 kroner eksklusive moms for L2H1 udgaven med 170 hk.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk