(DUNTON)

Det er bare sjovt – at sidde bag rattet i en MS-RT udgave af Ford Transit Custom eller Connect på en rigtig racerbane.

Det prøvede VOTY’s udsendte under et besøg hos Fords udviklingscenter, Campus Dunton nord for London.

Vi prøvede de helt specielle biler på Fords prøvebane i Dunton. Banen har tilmed hævede sving i enderne, så man uden fare kan give bilerne fuld fart rundt.

Spejlvendt kørestilling

Rigtig spændende, når bilerne samtidig var højrestyrede – og med manuel 6-trins gearkasse. Man skal bare vænne sig til at styre med højre hånd og skifte gear med venstre. Mens det går med over 150 km/t rundt på banen.

Men sæderne er ægte sportsstole, så man sidder helt fast på turen uden at skulle klamre sig fast til rattet.

Klar til eksport

Det engelske tuningsfirma MS-RT har specialiseret sig i at ombygge varebiler, så de fremstår helt specielt.
Firmaet kalder sig også for ”Peoples Ford”.

Hidtil har MS-RT, der bygger bilerne i en lille by i det sydlige Wales, holdt sig til kun at udbyde 40 enheder af den særlige Custom. Og kun i højrestyrede udgaver. Men det er nu ændret, så bilerne også kan fås i øvrige dele af Europa.

1.000 enheder om året

Faktisk er målet at bygge 1.000 MS-RT udgaver om året fra i år. Produktionen foregår i tæt samarbejde med Fords motorsports-specialister i M-Sport, der bygger Fords rallybiler. Salget skal så foregå via Ford-forhandlere. Men kan nok også bestilles på nettet. Der skulle være fuld garanti på bilen.

Når det gælder effekten, har MS-RT ikke ændret noget. Transit Custom udgaven har en dieselmaskine på 185 hk og 415 Nm – og en Maxhaust sportsudstødning. Dertil fuld sikkerhedspakke inklusive adaptiv fartpilot og Blind Spot system (fanger medtrafikanter i de døde vinkler).

Det samme med Connect

Bilen har racing-udstyr som 18 tommer sorte alufælge, kulfiber rat, læderindtræk med røde syninger og frække fartstriber hen over bilen og andre sporty klistermærker.

Tilsvarende er udstyret i den prøvede Connect avanceret – men teknikken er kendt. Her med de maksimale 120 hk og 270 Nm, som Ford tilbyder.

Skiller sig ud fra mængden

For begge biler drejer det sig om skille sig ud fra mængden af varebiler på vejen – uden at få bøvl med myndighederne, da der ikke er tale om flere hestekræfter.

Udstødningen er helt speciel – og den giver denne særlige lyd, der kendetegner sportsvogne – og så er den særlige affjedring med til at gøre oplevelsen på Fords testbane ekstra morsom.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk