Den danske program af Toyota C/HR modeller (Coupé High Rider) omfatter tre modeller – en 1,8- og 2,0 liter hybrid og en 2-liter plug-in hybrid model.

Toyota er pionerer, når det gælder hybridteknik – siden lanceringen af Prius i 1997. Man kan håbe, at hybrid-bilen vil forsætte sideløbende med elbilerne, som er  i fremmarch.

For i løbet af året følger en helt ny elektrisk C/HR+, som kun har betegnelsen tilfælles med de nuværende modeller. Det lille plus antyder, at det er en 100 pct. elbil. Bilen er netop blevet vist frem – men ingen herhjemme har p.t. kørt i den.

Mere sporty

Tilbage til C/HR med hybridteknik, så har vi tidligere prøvet basisudgaven med 1,8 liter motor, som formentlig vil være tilfredsstillende for de fleste forbrugere – hvad enten der er tale om private kunder eller jobbaserede på enten gule og hvide plader.

Den 2-liters C/HR plug in hybrid i topudgaven GR Sport, som vi senest har prøvet, er hurtigere, mere sporty og velkørende med sine 20 tommer fælge i stedet for 18-tommer i basisudgaven – men besværligere som opladningshybrid.

Bl.a. er bagagerummet mindre end i bilen uden plug-in hybrid teknik. Til gengæld får man en bil, hvor staten har givet tilskud.

El-model vil overtage

Prisen på hvide plader er cirka 415.000 kroner – det er cirka 20.000 kroner mere end i fjor, fordi staten langsomt fjerner tilskud på plug-in hybrid biler. Som Van kan man forvente en pris på 285.000-300.000 kroner.

Om plug-in hybrid-bilmodellen fortsætter, når eludgaven dukker op, kan vi tvivle på – for en elbil uden afgifter blive utvivlsomt noget billigere.

På importørens hjemmeside er der p.t. fokus på 1,8 liters basismodellen – og 2-liter udgaven på 198 hk med firehjulstræk til over 440.000 kroner. Dertil kommer så en masse andet udstyr på testbilen.

66 km på el

Plug-in teknikken i vores testbil betyder, at man kan køre 66 km på ren el, og det kan være nok i det daglige, hvis man bor og arbejder i byen.

Men samtidig må bilen kun trække en trailer på 725 kg. – og det er ikke særlig erhvervsvenligt. Der er dog elektrisk betjent bagklap.

Men vi kan anbefale, at bilen lades op i det daglige for at få tilpas meget power, som i testbilen er 152 hk. Men kører man roligt, er 2-liter motoren dog kraftig nok til daglig kørsel.

Kører godt

Bilen har det typiske CVT automatgear, som har været på Toyotas hybridbiler i årevis. Det er blevet meget bedre med årene og knap så elastikagtig i sin opførsel som i gamle dage.

Bilen var rar at køre i, og man blev hurtigt dus med den. Man sidder godt i de skålformede sæder med varme og med kunstlæder/alkantara-betræk, og vi kan også nævne læderrat.

Udsynet bagude er begrænset på grund af bilens form, men der er valg mellem normal spejlsystem og monitor og kamera, så man kan se normalt.

Masser af udstyr

Vi savnede dog en bagrudevisker. Og handskerumslås har den heller ikke – men rummet er stort, hvad man ikke kan sige om midterboksen.

Bilen har masser og udstyr og især sikkerhedsudstyr i GR Sport udgaven.

Vi skal bl.a. nævne varmepumpe, adaptiv fartpilot, 360 grader bird view kamera, LED matrix lygter, nødbremse, blindvinkel-assistent, skiltegenkendelse, p sensor for og bag, trådløs mobiloplader, 20 tommer alufælge og advarsel for krydsende trafik bag bilen ved bakning – samt to-farvet lakering.


Fakta Toyota C/HR plug-in hybrid:
Motor: 4 cyl.
Slagvolumen: 1.987 ccm.
Ydelse benzinmotor: 152 hk v. 6.000 omdr.
Moment: 190 Nm. v. 4.400-5.200 omdr.
Elmotor: 160 hk/208 Nm.
Systemydelse: 223 hk.
Batteripakke: 13,8 kWh.
Rækkevidde el: 66 km.
Forbrug: 125 km/l.
CO2 udslip: 19 g/km.
Træk: Forhjulstræk.
Topfart: 180 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,4 sek.
Gear: trinløs CVT.
Dæk testbil: Continental PremiumContact 6 – 245/40 R20.
Køreklar vægt: 1.645 kg.
Totalvægt: 2.130 kg.
Trailervægt: 725 kg.
Læssehøjde: 810/40 mm.
Varerum: ca. 1.100 liter.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. esc. ABS.
Fabriksgaranti: 3 år.
Relax-garanti: 10 år.
Pris testbil: ca. 507.000 kr.
Pris fra: 313.000 kr.
Van: Ca. 285.000 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk