Alle kender problemet, når man passerer en stor lastbil i blæsevejr – eller kører over Storebæltsbroen og passerer pylonernes beton-fundamenter. Så slår bilen et slag og man må styre kontra på grund af den pludselige sidevind.

Problemet er dog ikke så stort i en personbil som i en stor kassevogn – derfor indfører Mercedes-Benz det såkaldte Cross-Wind-Assist i de næste generationer af varebiler. Den første bliver den næste Sprinter, der forventes lanceret senere i år. Det har fabrikken dog ingen kommentarer til.

Kæmpe forskel
Jeg har prøvet systemet i en Sprinter prototype, og selv om det bliver standardudstyr, kunne det slås til og fra på testbilerne.
Mercedes havde allieret sig med Bosch, som har udviklet systemet  mad basis i ESP-stabilitetsprogrammet, og havde hyret Bosch’s testbane i Boxberg i Sydtyskland. Desuden havde de lejet et større antal vindmaskiner, der skulle gøre det ud for en sidevind på 40-50 km/t.

Først kørte jeg uden af CWA systemet var slået til, og bilen blev slået et par meter ud af kurs. Så prøvede jeg med CWA slået til – og pludselig var det kun få centimeter, bilen rykkede sig.

I S-klassen fra 2009
Egentlig er systemet ikke nyt – for det blev indført på Mercedes’ topmodel S-klasse personbiler i 2009. Men i en så dyr bil betyder det ikke alverden på prisen. Det er dog mere i høje biler, det har effekt – så i fjor kom man det i SUV-modellen GL.

Når det kommer på Sprinter – og formentlig også VW Crafter, som bygges af Mercedes sideløbende med Sprinter på fabrikken i Düsseldorf – bliver det for første gang indført i en varebil.

Virker også med trailer
Jeg prøvede det kun uden trailer – men bilens Trailer Assist system håndterer sagtens sidevind i forbindelse med CWA, blev der oplyst.

Mens Cross Wins Assist bliver standardudstyr I den kommende Sprinter, kan man som ekstraudstyr få Lane Departure Assist, så føreren akustisk advares, hvis bilen kommer for langt ud til siden samt Blind Spot Assist, som advarer, hvis et andet køretøj gennem sig i den blinde vinkel (en rød lille trekant lyser op i spejlet) – og endelig Collision Prevent Assist, hvor bilen selv bremser ned, år man kommer for tæt på bilen foran.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk