Så er det slut. Et samarbejde mellem Mercedes-Benz om produktion af store varebiler med Volkswagen stopper med udgangen af 2016.

Det skriver det ansete tidsskift Automobilwoche.

Mange har spekuleret i samarbejdet fremadrettet, men nu har en talsmand for Mercedes-Benz meddelt, at man rigeligt kan bruge produktions-kapacitetskapaciteten på fabrikkerne i Düsseldorf og Ludwigsfelde ved Berlin til kommende Sprinter modeller.

Om VW får produktionsmulig i forbindelse med den netop præsenterede Sprinter, vides ikke.
VW kørte tidligere i deres LT modeller, men har siden 2005 arbejdet med Mercedes-Benz med produktionen af Crafter. Men samarbejdet med den seneste LT foregik fra 1996, indtil Crafter tog over.

Har delt omkostninger
Mercedes har lige siden bygget Crafter på deres fabrikker – med samme platform. Men en forlængelse af kontrakten er ikke planlagt, siger man hos Daimler.

Men begge fabrikker har haft store fordele  af samarbejdet – fordi man en stykke hen ad vejen har delt omkostninger.

Den næste Sprinter, som allerede er i støbeskeen, vil kræve al kapacitet på fabrikkerne – en kapacitet, som lige nu deles med VW.

Fremover kun Mercedes
”Derfor vil vores medarbejdere i fremtiden kun producere vores egne mærker, udtaler Volker Morgenhinweg, chef for Daimlers varebildivision.

Lige nu færdiggør fabrikken i Stuttgart  i Bayern 150.000 Sprinter om året – med produktion som nævnt i Düsseldorf og Ludwigsfelde. Fra 2015 er målet en produktion på 400.000 enheder. I fjor var tallet præcist 252.418 enheder.
Så exit VW.

Hvis man kikker mod Niedersachsen og Wolfsburg, ser man officelt nok bruddet som kærkomment. For det har længe irriteret VW ledelsen  med Ferdinand Piech i spidsen, at Daimler pludselig troppede  op i det vigtige segment, hvor VW Caddy optræder.

Renault-samarbejde
Daimler har indgået et tæt samarbejde med franske Renault – og har lanceret deres nye minivan Citan, som bygges af Renault på basis af den franske Renault Kangoo.

“Det giver os ikke søvnløse nætter at stoppe samarbejdet, for i sidste ende udgør Crafter kun en fjerdedel af vores produktion, udtalte Morgenhinweg allerede i foråret, da man første gang fortalte om den nye Sprinter.

Men den relativt lave produktion af varebiler i forhold til personbiler, betyder produktionsstørrelser en vigtig rolle. Daimler har dog i den forbindelse en vigtig trumf med Renault-samarbejdet.

General Motors
Et forøget samarbejde med franskmændene er dog fortsat under diskussion – ifølge en udtalelse til Automobilwoche  fra en Daimler talsmand.

Renault har dog ikke været alene på banen. Man har i mange år haft et tæt samarbejde med General Motors (Opel og Vauxhall) både med den store Renault Master (Opel/Vauxhall Movano) og Trafic (Opel/Vauxhall Vivaro). Fra Renault-Nissan koncernen kommer så søstermodellen til Master/Movano – NV 400.

Hvordan man skal etablere et fremtidigt samarbejde mellem Daimler og Renault på den tungere varebilsegment vises dog ikke. En ny Trafic/Vito kombination kunne komme på tale – eller en Movano/Sprinter. Hvordan det vil betyde for Renault/GM samarbejdet må tiden vise.

Et brud vil nok betyde, at VW må tilbage til tegnebrættet for at finde en afløser for Crafter. Men med en VW koncern med aktiviteter over hele jorden, må der kunne findes en økonomisk forsvarlig løsning.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk