Den er kun fem år siden, at alle forsøgte at få sig en lastbil med Euro 4 miljønorm for at undgå den mere miljørigtige Euro 5 lastbil. Fra årsskiftet er det så Euro 6, der træder i kraft – og vognmænd står i kø for at få købt de ofte 60.-70.000 kroner billigere Euro 5 biler.

Bilimportørerne reklamerer alle med muligheden for at gøre et godt køb – og man kan sige, at der bag rattet af en Euro 5 og Euro 6 bil ikke mærkes den store forskel.

”Både hos forhandlerne og hos opbyggerne er der allerede travlhed at spore, for udover travlheden med at få de sidste Euro 5 biler klar, så er der også mange, der køber den mere miljørigtige Euro 6 lastbil – mange også fordi den formentlig har større værdi som brugt om nogle år, siger markedschef Anton Freiesleben, Scania Danmark.

Udskudt lastbilskøb
Mange vognmandsforretninger har også udskudt lastbilkøb i forbindelse med finanskrisen, så der er opbygget et naturligt behov for at købe. De klappede hesten – og udskød købet for et til halvandet år siden, hvor det havde været naturligt at skifte.

”Hos Scania Danmark får vi ikke flere Euro 5 biler fra fabrikken, da vi jo hører til de lande, der indfører Euro 6 fra årsskiftet, men fabrikken bygger fortsat lastbiler med andre Euro-normer til lande udenfor EU, hvor miljøkravene er anderledes, siger Anton Freiesleben.

Bagsiden af medaljen med al den aktivitet er, at der så formentlig bliver mere stille i salgslokalerne efter Nytår – men meldinger er meget forskellige rundt omkring.

3.500 tunge lastbiler i år
”Der blev herhjemme solgt op mod 3.300 tunge lastbiler over 16 tons i 2012, og vi når nok 3.500 nye lastbiler i år. Derimod tror jeg ikke, at vi når højere end 2.900 tunge lastbiler i 2014. Faktisk var salget i foråret i år så beskedent, at vi med et tilsvarende salg i andet halvår ikke var nået længere end 2.800 biler – men så kom ketchup-effekten med e sidste Euro 5 biler og det opsparede behov, så andet halvår bliver virkelig stort, siger Anton Freiesleben.

Han mener så til gengæld, at branchen i det mere stille 2014 må tilpasse sig  – og så arbejde mere på eftermarkedet med eksempelvis servicekontrakter. Bilerne skal jo holdes vedlige – så der skal skrues og vedligeholdes.

”i har da også mange andre aktiviteter. Bl.a. er der succes med driver-coaching, hvor chaufførerne skal lære at køre mere økonomisk. 400 tilmeldinger har vi nu, men der er også cirka 10 pct. besparelse på brændstoffet i vente, når chaufføren har været igennem coachingen. Det svarer til at man ved næste skift af lastbil har 200.000 kroner ekstra at købe for – med en kalkyle på seks år. Og har man mange biler, kan man bare gange op, siger Anton Freiesleben.

Coaching følges op
Han understreger dog, at mennesker er glemsomme, så en coaching bliver altid fulgt op.

”Alle er jo interesseret i at spare på brændstoffet i dag. Det handler bare om, hvor god man er til at gennemføre det, ligesom at holdningen skal være i orden, siger Anton Freisleben.

Men der er andre tiltag med eftermarked – således kan lastbilen følges fra værkstedet, så reparationer kan udføres, inden regningen løber løbsk. Det gælder hele bilen med drivline og dæk.

”Vi har i dag udvidede åbningstider, hvis der sker noget akut – hvor man også kan få en lånebil – og så hente lastbilen næste morgen, siger Anton Freiesleben.

Leave A Reply