Med kun få måneder tilbage, før Mercedes-Benz løfter sløret for den nye minivan Citan, er de første spionfotos begyndt at dukke op.

Oprindeligt var der tvivl om, hvorvidt Citan ville overleve – dels grundet et højt prisniveau i mange lande, men ledelsen hos Mercedes-Benz Nutzfahrzeuge i Stuttgart lod allerede i august fjor forstå, at Citan vil fortsætte.

Det vil stadig ske i et tæt samarbejde med franske Renault, som Mercedes-moderselskabet Daimler har så tætte relationer med. Bl.a. skal Citan fortsat bygges af Renault – i Frankrig.

Fælles platform

Men den skal være helt sin egen modsat i dag, hvor designet ligger tæt op ad søstermodellen Renault Kangoo. En ny og mere kantet Kangoo er allerede præsenteret som prototype, og formen på Citan vil langt hen ad vejen være den samme som Kangoo, men med anden front.

Når man bygger varebiler sammen, er de jo langt hen ad vejen samme bil – ellers er den økonomiske fordel forsvundet. Og Renaults billigmærke Dacia skulle kunne bruge Kangoo-modellen til næste model. I hvert fald skulle der blive tale om en helt ny platform, der skal anvendes af såvel Renault og Dacia som Mercedes.

Tyske medier forventer, at Mercedes vil genbruge Renaults kendte 1,5 liters dieselmotor på 80-, 90- og 116 hk – samt den ret nye 1,3 liters benzinmotor. Mere spændende bliver det, om den nye Citan endelig dukker op med Renaults elektriske drivline.

Mange konkurrenter

Men frontpartiet skulle blive endnu mere tro til Mercedes-Benz’ DNA ligesom interiøret vil fremstå helt som vi kender det fra Mercedes-modeller som A-klasse og Vito.

Prisniveauet kendes ikke i dag, men det er i større grad konkurrencen, der styrer det. Man skal jo kunne matche konkurrenter som den nye VW Caddy og firlingerne fra PSA/Toyota: Peugeot Partner, Citroën Berlingo, Opel Combo og Toyota Proace City.

Hvis fusionen mellem FCA (Fiat Chrysler) og PSA går igennem, kommer der måske også en ny Fiat Doblò på samme platform – en femling.

Vito med Renault-teknik

Mercedes-Benz bruger i forvejen Renault-motorer til såvel person- som varebiler. Bl.a. til de mindste (forhjulstrukne) modeller af den faceliftede Vito, der netop er offentliggjort – og som kan leveres inden længe.

De baghjulstrukne udgaver har Mercedes ”in house” teknik – nu hentet fra personbilsmodelerne – og med 114 CDI automatic som forventet topsælger.

Her dukker for resten en ny topmodel op af Vito med kraftigere 124 CDI motor som minibus og dobbeltkabine, som også kan ombygges til Van.

Nu med adaptiv fartpilot

”Vito i ny udgave kan bestilles allerede nu – og de første bliver produceret i denne måned med levering kort derefter. Den store nyhed er Distronic (adaptiv fartpilot) som standard,” siger chef for Mercedes-Benz varebiler i Danmark, Jens Lyngholm.

Den elektriske e-Tourer minibus med over 400 km rækkevidde kommer sidst på året. Det gør luksusmodellen EQV formentlig også. Her anbefaler fabrikken ikke, at e-Tourer modellen ombygges som Van – om end der er plads nok til operationen. Det vil i så fald være opbyggerens ansvar.

Her skal man vælge den fabriksbyggede e-Vito med kortede rækkevidde. Her kan udregne – med den nye e-Van Readyness App – om bilen passer til kørselsopgaven.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk