(DUNTON)

Ford har udviklet en automatgearkasse på 10 trin til deres tungeste 170 hk Transit med baghjulstræk, som både forbedrer smidighed ved kørslen og samtidig forbedrer brændstoføkonomien. Bilen bliver lanceret i Danmark efter sommeren.

VOTY.dk har allerede prøvet den nye gearkasse på prøvebanen ved Fords hovedkontor i britiske Dunton – og vi kan melde om en usædvanlig velfungerende gearkasse med gearskift, som knapt kan mærkes. Vi prøvede bilen over flere omgange, og bemærkede, hvor godt gearskiftet fungerede på den store bil.

Gearskiftet til Transit er netop sat i produktion, men en lignende gearkasse anvendes bl.a. til sportsvognen Mustang.

2,8 tons trailervægt

Automatgear betyder ofte mindre trailervægten, men det nye automatgear sikrer op mod 2,8 tons på krogen.

Ud over introduktionen af det nye 10-trins automatgear til de tunge arbejdsopgaver fås forhjulstrukne Transit-varianter også med 6-trins automatgear til mere letkørende arbejdsopgaver.

Ford selv peger selv på, at den nye model med 10 trins automatgear især er velegnet til udrykningskørsel, distribution i tæt trafik og til campere – men også entreprenører kan glæde sig over den mere komfortable kørsel, når man kører med trailer.

Fås også i Ford Ranger

Gearkassen er specifikt udviklet med henblik på at optimere brændstofforbruget – som opgives til op mod 13,7 km/l. Gearkassen fås blandt andet allerede i Ford Ranger pick-up og Fords amerikanske pickup-bestseller F-150 – samt som allerede nævnt Ford Mustang.

Det nye automatgear tilbydes til den 2,0-liters EcoBlue HDT-dieselvariant af Transit med 170 hk. Og med totalvægte mellem 3,5- og 4,6 tons.

Ford har udsat gearkassen for omfattende tests, der omfatter mere end seks millioner kilometer i alt for at sikre dens holdbarhed og anvendelighed til selv de tungeste varebilsopgaver, herunder flere tusinde km krævende terrænkørsel.

Tilpasset specielt

Gearkassen er specifikt tilpasset til Transits køreegenskaber og specifikationer, så dens acceleration er jævn ved både høje hastigheder og fra stilstand.

“Transit-ejere kan nu drage nytte af en endnu mere komfortabel og arbejdsoptimeret køreoplevelse, som vores nye 10-trins automatgear tilbyder. Den er mere effektiv og lettere at betjene end nogensinde uden at gå på kompromis med dens høje, personbilslignende komfort,” siger Hans Schep, varebilschef hos Ford Europa.

El-udgave på vej

Automatgearkassen er seneste skud på stammen af Ford Transit-linjens mange optimeringer, der i løbet af 2019 også betød spændende modeller som Transit Plug-In hybrid.

Næste programpunkt bliver bl.a. el-udgaven af den 2-tons Transit.

Automatgearets 10 trin har flere udvekslingsforhold, der gør, at bilen konsekvent får mest ud af brændstoffet – og giver en større køreglæde. Gearkassen har adaptive gearskift, der løbende tilpasser sig køreforholdene.

Bedre moment

Det nye gear er en del af Fords CIDAS støbe-teknik (Casting-Integrated Direct Action Solenoid-system). Systemet er én af 20 nye teknologier, som Ford har patenteret under gearkassens fremstilling.

CIDAS giver mere præcist koblingstryk, kortere slaglængde og mere flydende gearskift, der tilsammen giver bedre drejningsmoment, så selv de tungeste læs bliver lettere at køre med.

Derudover har gearkassen en patenteret transmissionsvæske med lav viskositet, som mindsker friktion og slid på komponenterne samt optimerer brændstofeffekten yderligere. Det betyder samme ydelse som før med mindre slid på koblingen.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk