Kunderne vil have Crossover og SUV bilmodeller, hvor man sidder højt og derfor har et bedre overblik over trafikken og samtidig har lettere ind- og udstigning.
Så bilfabrikkerne hylder derfor princippet ”kunderne har altid ret” – og lancerer den ene højbenede bil efter den anden.
Fords seneste tiltag er i den populære B-SUV klasse, hvor Puma er lanceret. Puma var tidligere en lille 3-dørs coupé, men de sælger ikke så godt mere. Puma rammer i den nye udgave lige ind i den bilgruppe, som danskerne er vilde med.
Dieseludgave er på vej
Som Van er der allerede solgt en håndfuld – men antallet vil bestemt stige, når en 120 hk dieseludgave lander inden længe. Desværre dog ikke med automatgear – det kommer også, men i begyndelsen kun til den 125 hk benzinmotor.
Testbilen havde en trailervægt på 1.100 kg. med bremser. Minus er manglende lås på handskerummet – til gengæld var der midterboks.
Som Van er den lavere Ford Focus blandt de bedst sælgende ombyggede personbiler – så måske er Puma mere spændende på grund af sin højde og dermed bedre komfort.
Smart MegaBox system
Vi vil også fremhæve det særlige MegaBox system, som Ford introducerer i Puma – det giver dels ekstra plads under gulvet og dels en vandtæt foring og sågar et afløbshul.
Så man kan gemme sine snavsede gummistøvler i dette ”hul” og så spule området med en vandslange eller højtryksrenser bagefter.
Ford har dog en advarsel. Man skal ikke fylde MegaBoxen op med væsker, is eller lignende, da det kan trænge ind til batteriet og forårsage skader. MegaBoxen er vandtæt i den forstand, at den kan bruges til at rense snavs og skidt væk, som derefter tømmes gennem afløbet. Den indvendige læssekant er dog ret høj – 190 mm – mens den udvendige læssekant blev målt til 760 mm.
Adaptiv fartpilot ikke standard
Prisniveauet som Van ligger mellem 150.000- og 160.000 kroner eksklusive moms for henholdsvis Titanium- og ST Line udgaven – uden ekstraudstyrs-pakker.
Således skal man bestille bilen med sikkerhedspakke til ca. 6-7.000 kroner plus moms for at få adaptiv fartpilot, bakkamera og BLIS Blind Spot alarm (fanger trafikanter i den blinde vinkel.) Det bør man ikke spare – og det var også i testbilen fra Ford.
Mens vi taler sikkerhed, så har bilen dog nødbremsesystem, fartbegrænset, fartpilot, linjevogter og fjernlysassistent – samt opvarmet rat og 1-zone klimaanlæg.Til gengæld fås bilen ikke med skiltegenkendelse og p-sensorer fortil (bagtil er standard).
Navigation standard
Et plus er dog regnsensor, varme i rat (læder) og sæder (sportssæder med dellæder) samt 8-tommer skærm med navigation.
En anden pakke til cirka halv pris giver elektrisk betjent bagklap – også betjent med en fod under bagkofangeren – en god idé til en Van udgave. Pakken giver også nøglefri adgang og nøglefri start.
Testbilen havde også en X-pakke, der bl.a. betyder 18 tommer alufælge, kevlar look i kabinen, tonede ruder, DAB+ radio, B&O audiosystem, aftageligt sædeindtræk, Ford SYNC 3 connectivity system og to usb-stik. Endelige havde bilen ekstra LED-forlygter og førerassistancepakke (Pre-Collision Assist).
Godt vejgreb for en SUV
Vi testede udgaven med 155 hk, som har fine præstationer – og for en SUV model har den faktisk ganske gode køreegenskaber. Det er sjældent at møde en lille SUV, der har så godt et vejgreb – selv om det dog ikke slår køreegenskaberne i den lavere Focus.
I ST Line får man som alu-indlæg i pedalerne og et velformet fodhviler, så man kan få en helt lige kørestilling. Bilens sæder har trinløs rygindstilling med rulle, som betyder, at man sikkert kan finindstille ryghældningen under kørslen.
Flere køreindstillinger
Man kan også vælge imellem flere køre-indstillinger så som Sport, Normal, Slippery, Trail og Eco. Herved justeres forskellige indstillinger på bilen – således gasreguleringen og styremåden.
Instrumentgruppen ændres også for at vise den valgte indstilling og indeholder tillige en såkaldt stille tilstand, der kun viser de vigtigste oplysninger.
Spændende hybrid-system
På instrumentgruppen vises også bilens hybridudvikling. For Puma har fået Fords mild hybridsystem, som fungerer ved, at en 48 volt elmotor, der yder 16 hk og har et moment på 50 Nm.
Elmotoren, der får strøm fra et batteri i bagagerummet, arbejder sammen med bilens 1,0-liters og 3-cylindrede EcoBoost-benzinmotor.
Systemet anvender indsamlet energi til at give drivlinjen ekstra drejningsmoment på op til 240 Nm ved acceleration og optimeret brændstofforbrug på op til ni procent.
Meget højgearet
Især i tæt trafik er mild-hybrid teknikken intelligent og velfungerende – for batteriet, der lades op, når man bremser eller motorbremser – for når man så skal afsted igen ved f.eks. et kryds, får man en lidt bedre og mere smidig acceleration. Generelt bliver kørslen også lidt mere smidig – bl.a. ved igangsætning. For ellers er bilen nemlig temmelig højgearet.
I bykørsel skal man helt ned i tredje gear, før man kører lovligt i 50 km zone. Her trækker den fra 40 km/t, men den først trækker rent fra 55 km/t i fjerde gear. I femte gear endda først fra 65 km/t og i sjette gear fra 80 km/t. Så topgearet er til motorvejen.
48 volt hybrid-teknikken fås faktisk også i de store Transit-modeller, men dog ikke på det danske marked p.t. på grund af pris og konkurrenceforhold.
Kører også på to cylindre
Selv om vi ikke er vilde med den 3-cylindrede lyd generelt – som griber om sig på markedet – så handler det om at spare på CO2 udledningen, ikke mindst til gavn for producentens samlede CO2-aftryk. Når man kører afslappet, slår cylinder tre endda fra, så forbruget sænkes yderligere – og miljøet forbedres ekstra.
Men det store minus ved de få cylindre er uharmonisk motorlyd og for meget støj – især ved acceleration.
Men langsom er den dog ikke, hvis man har travlt – den når til 100 km/t på 9,8 sekunder (sjovt nok det samme som i den mindre 125 hk model) – og topfarten er på 200 km/t.
–
Fakta Ford Puma 1,0 mHEV ST Line Van:
–
Motor: 3-cyl. EcoBoost turbo-benzin.
Slagvolumen: 1 liter.
Ydelse: 155 hk v. 6.000 omdr.
Moment: 190 Nm v. 1.900-2.500 omdr.
Gear: 6 trins manuel.
Acc. 0-100 km/t: 9,0 sek.
Topfart: 200 km/t.
Mildhybrid: 48 Volt,
Ydelse: 16 hk/500 Nm.
Forbrug-snit WLTP: 17,9 km/l.
CO2 udslip: 127-135 g/km.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag.
Dæk: Continental Conti ECO Contact 215/50 R18V
Varerum: Ca. 1.200 liter.
Pris ekskl. moms fra: 158.743 kroner