26-årige Tim S. Hansen fra Karise vandt for anden gang DM i kran på Vestfyn Trækker i forsommeren – nu skal VM titlen snart forsvares på IAA i Hannover.
Vi møder Tim S. Hansen en tidlig morgen ved Høvelte Kaserne i Nordsjælland, hvor han arbejder med sin Hiab-kran og sin Scania 560 V8 lastbil.
De færreste bilister tænker på, at de lige nu kører forbi en verdensmester her på den trafikerede Kongevejen ved Blovstrød.
Vandt på IAA i 2016
For Tim vandt kran-verdensmesterskaberne seneste gang ved IAA transportmessen i Hannover i 2016. Præmien var bl.a. en helt ny Hiab X HiPro 232 kran, som han har fået monteret for cirka et år siden som erstatning til den tidligere model 212 kran.
Efter den seneste DM titel på Vestfyn trækker i forsommeren varer det ikke længe, før turen atter går til Hannover for at forsvare mesterskabet – i forbindelse med IAA messen i september.
To kranmærker
Tim er selvstændig vognmand i Karise på Stevns og han har to lastbiler, som opererer fast for to entreprenørselskaber. Begge er Scanier, den anden bil er en 580 V8 Streamline, men på den anden lastbil sidder der en HMF kran.
”Jeg har ikke lyst til at omstille med nu. Jeg er helt fortrolig med betjeningen af Hiab kranen – betjeningen sidder i fingrene – mens min medarbejder er glad for at arbejde med HMF kraner, siger Tim Hansen.
Hans sejrs-kran har mange fordele i forhold til hans gamle kran, men der har da været en del service- og reparationsarbejder med den allerede. Han forstår heller ikke, at selv en ny kran allerede kan være præget af rustangreb.
Første fejl kom i Danmark
”Jeg fik allerede i Hannover at vide af én af Hiab’s topfolk, at Danmark var et helt specielt marked – og faktisk det marked, hvor skaderne opstod først, for her bliver kraner anvendt langt mere fleksibelt og intenst end i andre europæiske lande,” siger Tim Hansen.
Kranerne kræver herhjemme med andre ord mere service, og i Danmark er der rigtig mange små og mellemstore vognmandsforretninger med ofte få biler – ligesom Tim Hansen – der ikke lige har en lastbil som reserve.
I udlandet er der ofte tale om ret store vognmandsforretninger, hvor man altid har en reservebil grundet ferie eller sygdom. Tim skal altid målrette service efter ferie – men det er svært.
Har værktøj med i bilen
”Det er da et problem, når jeg skal undvære lastbilen i flere dage – for jeg gør jo alt for at give mine kunder den bedste service, og kranværksteder har ikke ligesom lastbilsværksteder åbent ud over normalt. Derfor har jeg altid en hel del reservedele og værktøj med i bilen, så jeg selv kan reparere bl.a. kranens hydraulikslanger,” siger Tim Hansen.
”Det er irriterende, at man måske bliver lovet, at en reparation tager under en uge, og så tager den meget længere. Og hvorfor kan det for tage fire dage at få reservedele fra Italien,” spørger Tim Hansen.
Han peger på, at kunder jo ikke altid kan forstå, hvorfor de skal vente.
Forsinkede reperationer
Det er svært altid at have grej, der altid ”spiller” – men det har han vænnet sig til. Det er også sjældent, at en reparation er færdig til tiden.
Han har i øvrigt en serviceaftale med Scania for begge sine lastbiler. Der er tillige garantier på visse dele af kranerne.
Tim er tredje generation i en kran-familie. Hans bedstefar Svend Aage begyndte for 60 år siden – og han er i dag 84 år, mens hans far Søren fortsat arbejder og har sine egne biler.
Med fra barnsben
”Så jeg har været med ude fra barnsben – og kender det hele. Jeg har ikke øvet mig før konkurrencerne. Jeg arbejder jo hver dag – og det er øvelse nok. Efterhånden kan jeg jo se opgaven for mig og bliver ikke stresset fordi der står en masse mennesker og kikker på. Men selvfølgelig var jeg nervøs under konkurrencerne,” siger Tim Hansen.
Tim er privat gift med Karina – og de har tre sønner, Emil på seks år, Mads på knap to år og Mikkel på kun fem måneder.
Danmark er vinderen
VM titlen i 2016 var for øvrigt den anden titel til Danmark. Året før var det Johnny Jensen, der kører for Benny Rasmussen i Gilleleje, der løb med sejren i Birmingham.
Men der er endnu ikke tale om at ændre konkurrencen, selv om der tales om det efter to danske sejre lige efter hinanden.