Det har nok været for varmt til at købe nye last- og varebiler i Danmark i juli, men forventningerne fra bilimportørerne er positive.

Det var været rigtig varmt gennem de seneste tre måneder – og det har ikke fået kunderne til at stå i kø for at købe last- og varebiler herhjemme.

I juli faldt varebilssalget med 8,6 pct. – og lastbilssalget med hele 12,2 pct. For de første syv måneder er faldt varebilssalget 6,8 pct. mens lastbilssalget var uændret.

Et lille fald

1.894 varebiler fik nummerplader på i juli – et lille fald på ca. 180 varebiler i forhold til sidste års salg i juli. Et blik tilbage på sidste måned viser et betydeligt fald, men det er præcis som med personbilerne, at der altid er disse månedsudsving, hvor juli generelt er på et lavere niveau end juni og resten af året.

I årets første syv måneder er der kommet 19.181 varebiler på vejene mod 20.580 sidste år i samme periode – altså et fald på ca. 1.400 varebiler og ca. 7 pct.

Det kan godt være, at vi kommer til at se, at niveauet generelt lige er et lille hak lavere end sidste år, men det ændrer dog ikke ved, at der stadig er tale om et højt niveau generelt. Og importørerne har positive forventninger fremadrettet, da der bestemt stadig er gang i hjulene i dansk erhvervsliv.

På et højt niveau

”Vi ser en lille nedgang i varebilssalget i forhold til sidste år, men det ændrer nu ikke ved, at vi stadig er på et højt niveau helt generelt. Det skyldes naturligvis, at dansk erhvervsliv stadig kører i et aldeles højt gear. Vi har på nuværende tidspunkt ikke grund til at tro, at der skulle komme en opbremsning i erhvervslivet foreløbig – og derfor er vi da også helt fortrøstningsfulde,” siger Mikkelsen, direktør for De Danske Bilimportører.

I juli endte vi på 287 solgte lastbiler – 12 pct. i minus i forhold til sidste års salg i juli. I løbet af året, er der kommet 2.863 nye lastbiler på de danske veje – fuldstændig på linje med sidste års niveau.

Stabilt lastbilssalg

Det betyder derfor også, at vi kan konkludere, at vi er på et højt stabilt niveau, selvom juli ikke var så tilfredsstillende.

”Lastbilsalget er ganske flot og stabilt, hvilket vi på alle måder er glade for fordi det er en indikator på, at der er godt gang i hjulene i ’Erhvervs-Danmark’. Juli blev lidt sløj i år, men for hele året flugter vi fuldstændig med sidste års høje salg. Konklusionen er derfor også, at efterspørgslen efter lastbiler stadig må betegnes som høj – både herhjemme og i resten af Europa,” siger Mikkelsen.

Når man ser på fordelingen af lastbilsalget, er tendensen stadig, at de mindste lastbiler op til 15 tons totalvægt er faldende – i årets første halvår er andelen af små lastbiler på ca. syv pct.. Det er derfor de tunge lastbiler, der står for det høje marked.

Udbudsrunder

For busmarkedet er den overordnede tendens afgørende fordi markedet er præget af enkelte og større ordrer, som et resultat af større udbud af transportydelser.

I juli kørte 66 busser ud på vejene – mere end en fordobling af sidste års juli-salg og 11 busser mere end i sidste måned. I løbet af året, er det blevet til 347 busser: et stykke under sidste års ekstremt høje bussalg på 455 i samme periode. Modsat er vi på lidt højere niveau sammenlignet med året før (2016) og bussalget svinger generelt meget og er afhængig af offentlige udbud.

Varebilssalget 2- til 3,5 tons juli 2018:
Ford Transit Custom 206 enheder
VW Transporter 134 –
Renault Trafic 106 –
Renault Master 79 –
Peugeot Expert 77 –
VW Caddy 68 –
Toyota Proace 63 –
Peugeot Partner 61 –
Iveco Daily 54 –
VW Crafter 54 –

Varebilssalget 2-3,5 tons jan.-aug. 2018:
Ford Transit Custom 1.976 enheder
VW Transporter 1.094 –
Renault Trafic 890 –
Renault Master 786 –
Mercedes-Benz Vito 774 –
Ford 2 tons Transit 743 –
Mercedes-Benz Sprinter 701 –
Peugeot Expert 663
Iveco Daily 622 –
Opel Vivaro 560 –

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk