Snart vil Opel Vivaro som medlem af PSA blive søstermodel til bl.a. Peugeot Expert – vi har prøvet sidste udgave af nuværende model.

Som fast bestanddel af top-10 listen over solgte varebiler i Danmark er Opel Vivaro populær både blandt håndværkere og i flådesammenhæng i større virksomheder.

Vivaro er i dag søstermodel til bl.a. Renault Trafic, men Vivaro bygges i dag først og fremmest på den gamle Bedford fabrik i engelske Luton – som snart moderniseres efter PSA-koncernens overtagelse af Opel og Vauxhall fra GM.

Ny modelserie næste år

Det betyder, at Vivaro skifter fra at være søstermodel til Renault Trafic til at være søstermodel til bl.a. Peugeot Expert. Det menes at produktionen omlægges en gang til næste år.

Men vi har nået at prøve den formentlig sidste ”høst” af den nuværende udgave.

Modellen er lidt forenklet, idet man ikke automatisk får bilen med bl.a. lakerede skærme. Det skal bestilles særskilt, hvis man ikke vælger at foliere bilen herhjemme. Det er slut med karosserifarvede skærme, spejle og kofangere. Der er fremover kun én udstyrsudgave: basis.

145 hk BiTurbo-diesel

Vi har prøvet modellen med den største dieselmotor på 145 hk – men mange kan nøjes med en 120 hk udgave med enkelt turbolader. Den er faktisk den mest smidige.

Selv i den store model skal man i fjerde gear for at få trækkraft – det sker så fra 45 km/t eller 1.250 omdrejninger. I femte- og sjette gear trækker den ved samme omdrejninger fra 55- og 65 km/t. Men gearskiftet er til gengæld letgående. Der er tillige en eco-knap for at spare brændstof.

Vivaro er letkørt og byder på et ret fast, men alligevel godt vejgreb. Gearkonsollen fylder en del og er tæt på højre knæ.

Til de tunge læs

145 hk udgaven er fin med ekstra læs, og hvis man kører meget længere stræk på blandede vejtyper. Bruger man gearene er den ganske kvik. Kun i sjette mangler lidt trækkraft (overgear). Standard er fartbegrænser og fartpilot.

Bag det to-vejs justerbare rat sidder man i et højdeindstilleligt førersæde – uden varme, men med armlæn – så kørestillingen er rimelig god. Der er både USB og 12 volt udtag.

Speedometret er digitalt – det skal man lige vænne sig til. Sikkerhedsmæssigt er der to-delte sidespejle, så man opdager de bløde trafikanter i tide. Der er også en blindvinkelspejl bag højre solskærm, som vippet ned giver et bedre udsyn ved f.eks. svingning.

Firehjulstræk “Light”

Bilen havde desuden ”Grip Control” – en slags 4×4 Light, der hjælper med igangsætning fra en mudret byggeplads. Der er otte fastgørelseskroge i varerummet – to af dem særligt kraftige. De seks noget spinkle. Der er masser af aflæggeplads i kabinen – bl.a. under passagersædet.

Udstyret er pænt – og standard er nu bl.a. motorvarmer og aircondition. Chaufføren kan glæde sig over navigation, DAB radio, aircondition, fartpilot, bakkamera, parkeringssensor, regnsensor og motorvarmer.

Testbilen havde plastrat og ikke læderrat – underligt, når nu den kalde for “Edition Plus,” som iøvrigt afløser alle øvrige Vivaro versioner. I brochuren ser det også ud til, at der er læderrat.

Ikke nødbremse

Sikkerhedsudstyret omfatter esc stabilitetskontrol, antispin-system, hill start assist og trailer-stabilitets kontrol (ved fabriksmonteret anhængertræk).

Adaptiv fartpilot og nødbremsesystem med Citybrake og fodgængergodkendelse og skiltegenkendelse fås ikke i Vivaro, som har en del år på bagen.

Ved test i den uvildige EuroNCAP fik Trafic/Vivaro derfor kun tre stjerner. Men ganske få varebilsproducenter tilbyder i øvrigt denne sikkerhed i deres modeller.

Årets varebil i 2015

Trafic og Vivaro blev i seneste udgave kåret til Årets Varebil i Danmark i 2015. Forgængeren vandt prisen Van of the Year i 2002.

Opel har set en øget interesse fra kunderne i at vælge komfortudstyr, som kendes fra personbiler – og ved at gøre dette udstyr standard, kan man sænke prisen på udstyret.

Testbilen med 145 hk BiTurbomaskine koster eksklusive moms 228.500 kr.

Faktaboks Opel Vivaro L2H1 145 hk:
Motor: 4 cyl. Bi-Turbo diesel.
Ydelse: 145 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 240 Nm v. 1.750 omdr.
Forbrug/gennemsnit: 16,4 km/l.
CO2 udledning: 160 gram/km.
Gear: 6 trins manuel.
Trækkraft: Fra 1.250 omdr.
Trækkraft i 4./5.6.-gear: Fra 45-, 55- og 65 km/t.
Træk: Grip Control (4×4 Light).
Lasteevne: Op til 1,2 tons.
Volumen: Seks kubikmeter.
Nyttelast: 1.125 kg.
Sidedør/bredde: 1.030 mm.
Varerum: 2.937 x 1.662 x 1.387 mm.
Mellem hjulkasser: 1.268 mm.
Bremser: esc stabilitetskontrol, bremsekraftforstærker. ABS.
Garanti: To år uden km-begrænsning.
Testbil pris ekskl. moms: 228.500 kr.

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk