Volkswagen erhvervskøretøjer i Hannover har åbnet nyt 45 mio. kroner dyrt center specifikt for test af varebilers emissioner.

Centret, der er etableret ved selve fabrikken, tager udgangspunkt i den nye WLTP målemetode (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure,) der måler køretøjernes brændstofforbrug og emissioner ud fra en mere realistisk kørsel, hvor man før anvendte NEDC metoden, der var ret optimistisk i sine resultater.

15 medarbejdere er tilknyttet center, og de arbejder i toholdsskift.

Bygget på 10 måneder

Det har taget Volkswagen kun ti måneder at etablere centret, der er på 1.000 kvadratmeter. Der er to test-rullefelter, hvor varebilerne så testes efter den nye målemetode, som kræves af myndighederne over hele Europa.

Derfor bliver alle Volkswagens varebilsmodeller løbende testet efter de nye krav.

Udstyret er ”State of the Art” – altså nyest tilgængelige, som gør det muligt at gentage de krævede testforsøg med stor præcision.

Partikler bliver vejet

Udover de to rullefelter er der et centralt kontrolcenter, hvor alle tests og resultater bliver overvåget.

I et særligt rent rum bliver partikeludslippet vejet på en vibrationsfri præcisions-vægt (til en præcision ned til 0,001 milligram.

For at holde styr på vibrationerne er vægtene monteret på en basis af 500 kg støbejern fyldt med cement og en 20 cm. granitplade som stødpude.

Støvfrit rum

Et lufttryk på tre hectopascal i selve rummet sikrer imod indtrængen af fremmede partikler så som støv. Der er altid 22 grader i rummet og luftfugtigheden er altid 45 procent.

Der er desuden etableret et klimaanlæg, der sikrer en temperatur i hovedhallen på 23 grader. Det betyder, at der er optimale og identiske testforhold.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk