Nissan lancerer nu deres Qashqai crossover-model med nye motorer, der opfylder de strengere Euro Temp 6D miljøkrav – i samme prisniveau som hidtil.

Nissan skabte crossover-bilklassen med deres Qashqai model – og den fører fortsat an i klassen herhjemme. Faktisk ser det ud til, at modellen bliver den næstmest solgte personbil i Danmark i år – kun overgået af Peugeot 208 og med VW Golf på tredjepladsen.

Salget til og med oktober har med 106 Van-udgaver dog været skuffende – sammenlignet med Van salget i samme periode i fjor på 252 enheder. Men personbilssalget på 7.003 enheder mod 5.418 enheder i 2017 har været en succes.

Nye Euro 6D temp krav

Nu kommer der så helt nye motorer i bilen, så den kan køre videre efter de strengere Euro 6D Temp miljøkrav. Én af hemmelighederne er, at man har indført overfladebehandling af bl.a. cylindervæggene.

De nye krav er så strenge, at Nissan må droppe deres 3-cylindrede 1,2 liters motor – og i stedet er man klar med en ny 1,3-liter benzinmotor, som bruges af alle biler i Renault-Nissan-Mitsubishi Alliancen. Faktisk har Renault allerede vist motorerne i flere af deres bilmodeller. Nyt er iøvrigt også partikelfilter på benzinmotorerne.

Roligere motorgang

Fordelen ved fire cylindre er, at man får en roligere motorgang uden den irriterende 3-cylinder lyd – som findes i mange nye biler. I andre bilmærker er de 3-cylindrede motor på ofte én liter valgt for at opnå bedre forbrugstal og miljønormer – men ikke hos Renault-Nissan-Mitsubishi Alliancen. Det kan man så tænke over.

Også dieselmotorerne er opdateret efter de nye normer – og bruger nu efterbehandlingssystemet SCR (Selective Catalyst Reduction) og AdBlue tilsætning – som i mange år har været anvendt i lastbiler.

Opdateret dieselmotor

Nissan fortsætter med deres 1,5 liters dieselmotor på nu 115 hk (mod 110 hk), men i januar lander også en ny 1,7 liters dieselmotor på 150 hk – en motor, der også vil være at finde i den større X-Trail SUV model.

Fra januar vil 115 hk dieselmodeller kunne fås med en 7-trins dobbeltkoblings automatgearkasse. 1,7 automatik har Xtronic gearkasse. Automatgear koster ca. 11.000 kroner plus moms.

1,5 har firehjulstræk med manuel gear. 1,7 liters udgaven fås med firehjulstræk og automatgear. Dieselmodellen har kun to ventiler pr. cylinder.

Overboost

Der er tale om lidt bedre trækkraft, idet 1,5 liters maskinen med 115 hk har et såkaldt overboost på fem hk og 25 Nm – og det mærker man. Brændstofforbrug opgives til 25,6 km/l.

Dieseludgaven med 6-trins manuel gearkasse må trække 1.450 kg. på krogen. Nyt er, at Qashqai med den nye 1,3 liters benzinudgave med 160 hk nu må trække op mod 1.500 kg – også med automatgear. 140 hk udgaven må trække 1.300 kg.

Automatgear fås kun til 160 hk udgaven. Serviceintervallerne er øget fra 20.000- til 30.000 km.

Adaptiv fartpilot

Motorerne har altså bedre drejningsmoment end forgængeren, som giver en mere smidig kørsel.
Designet på Qashqai er uændret i det ydre, men der er kommet nyt infotainment system og ny Tom-Tom navigation – og en ny app ser dagens lys. Her kan man videresende ens navigation videre til mobilen, når bilen ikke kan komme længere, og man må fortsætte til fods.

Vi skal også nævne, at Qashqai nu får adaptiv fartpilot (ligesom X Trail) – samt linjevogter. Samlet kaldet ProPilot.

Priser på gule plader

Varebilspriserne fordeler sig på 1,3 liters benzinmodellerne som følger – med Visie udstyr og 140 hk fra 165.480 kroner plus moms. En stigning fra tidligere indstigningsmodel på ca. 3.000 kroner. Med Acenta udstyr og 160 hk begynder priser ved 197.910 kroner plus moms. Med automatgear fra 213.142 kroner plus moms.

Varebilspriser i forbindelse med dieselmotor på 115 hk med 6-trins gearkasse og Visie udstyr fra 159.631 kroner plus moms. Dyreste Tekna+ Van koster 226.328 kroner plus moms.

Halvdelen af Qashqai salget i år er dieselmodeller – ikke mindst fordi afgiften på diesel er faldet. For erhvervslivet er det fortsat dieselmodellen, der er mest populær.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk