Der er god økonomi i at vælge modulvogntog på 25,25 meter frem for konventionelle vogntog på 18,75 meter.

Derfor har den hollandske transport- og kurervirksomhed TNT Express nu valgt at erstatte de ”korte” lastbils-enheder med de ”lange” – og det betyder både lavere brændstofforbrug og lavere CO2 udslip.

Vogntogene kører som tidligere mellem TNT’s skandinaviske hoved-lager (HUB) I Helsingborg til Puttgarten færgehavn, hvor de lange biler skilles ad og fortsætter i kort udgave, som endnu er lovbefalet i mange tyske delstater. I Holland er der siden 2000 gennemført flere forsøg med modulvogntog.

Erstatter tre lastbiler
I TNT regi består modulvogntoget af en almindeligt vogntog, som så trækker en ekstra trailer, så vogntoget nu kan rumme tre 20 fods containere i stedet for to.

Med de nye modulvogntog på den 200 km lange rute ned gennem Sjælland, Lolland og Falster klarer TNT Express med én kørsel den samme mængde fragt, der før skulle tre almindelige solo-lastbiler til.

I reglen sammenligner man med normale vogntog på 18,7 meter, og så kan to 25,25 meter lange modulvogntog erstatte tre ”korte” vogntog.

Udnytte udstyr og chauffører bedre
”Udover at reducere brændstofforbruget og give vores kapacitet på de enkelte transporter et markant løft, så giver de nye modulvogntog os også muligheden for at udnytte udstyr og chauffører mere optimalt,” siger Frank Jørgensen, adm. direktør i TNT Express Danmark.

Transittider og serviceniveau fortsætter ifølge TNT Express uden ændringer.

Før januar i år skulle TNT Express’ normale lastbiler køre godset til Helsingborg fra selskabets hoved-distributionslager i Arnhem, Holland, og fra selskabets lager i Hannover – via Puttgarten.

Det var en 13 timers tur fra Arnhem – nu kan bilerne bytte trailere i Puttgarten med  lastbilerne fra Helsingborg – og chaufførerne fra bl.a. Holland slippe for at køre til Sverige, skriver det svenske fagblad Transport i dag/Logistik iDag.

Mest udbredt udenfor Europa
Modulvogntog er udbredte i lande som Australien, USA og Canada, hvor der ikke er de samme længdebestemmelser, som i Europa. Her diskuteres modulvognenes konsekvenser for trafikken, herunder sikkerheden løbende i bl.a. EU-regi.

Fortalere argumenterer for, at de ekstra lange lastbiler reducerer trafiktæthed og forurening, da færre biler klarer samme mængde fragt.

Kritikere mener, at modulvogntog skader trafiksikkerheden, ødelægger vejene og bidrager til at øge mængden af fragt, der transporteres på vejene – i stedet for f.eks. med tog.

Svensk undersøgelse
En undersøgelse det svenske trafikforskningsinstitut, TFK, udarbejdede i 2007 indikerer, at længere vogntog faktisk kan gavne trafiksikkerheden, da det er med til at nedbringe antallet af køretøjer på vejene.

I dag har de fleste EU-lande begrænsninger for længden på lastbils-vogntog med et maksimum på 18.75 meter. I Norden har flere lande typisk tilladt vogntog op til 25,25 meter.

Om TNT Express
TNT Express er en af verdens største transportleverandører. Hver dag håndterer TNT Express omkring 1 million fragtleverancer – fra dokumenter og pakker til store godsforsendelser.

Selskabet opererer et veludbygget vej- og luftnetværk i Europa, Mellemøsten, Afrika, Asien, Stillehavs-regionen og i Nord- og Sydamerika. I 2011 omsatte TNT Express for ca. 50 mia kr. TNT er stiftet af det hollandske postvæsen.

Der har været forhandlinger om salg af TNT til amerikanske UPS for i alt 38 mia kr. , men det har EU Kommissionen ifølge Reuters afvist midt i januar, fordi det ville nedsætte konkurrencen i bl.a. de 15 lande, hvor UPS planlagde at sælge forretningen til DPD.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk