Natten til mandag blev saltbiler sendt i aktion for Vejdirektoratet for første gang denne vinter for at salte, og tidspunktet, det skete, svarer nogenlunde til de sidste mange år.
Det meddeler Vejdirektoratet.
De seneste 14 år, som Vejdirektoratet har data for, ligger tidspunktet for vintersæsonens første rigtige saltning cirka mellem midt oktober og midt november.
Jylland kom først
35 saltbiler har været på vejen i nat, og de har saltet i Jylland – fra Varde og østpå til Vejle og nordpå til Lemvig. I Nordjylland er det Hadsund landevej og E45 Randers til Støvring.
”Der er altså tale om et første lille fingerpeg på vinterens egentlige begyndelse, når den første rigtige saltning finder sted. Det er når to ruter eller mere har behov for saltning,” siger Freddy Emil Knudsen fra Vejdirektoratets Vintertjeneste.
En saltrute på statsvejene er typisk 50 km lang og tager knap tre timer at køre igennem.
Styres fra Aalborg
Selve indsatsen med både saltbiler og sneplove styres af Vejdirektoratets Vintertjeneste, der har sæde i Vejdirektoratets Vintervagtcentral i Aalborg.
Centralen er bemandet med uddannede vintervagter, som hele vinteren overvåger vej- og vejrsituationen og bekæmper glatføre på statsvejene.
Vejdirektoratet planlægger og udfører vintertjenesten ud fra et gældende regelsæt, som består af lovgivning, regulativer, vejregler og udbudsforskrifter.
Begrebet “Normalvinter”
Normalvinter anvendes til at beskrive hårdheden af én specifik vinter i forhold til den gennemsnitlige vinter, fremgår det af Vejdirektoratets hjemmeside..
Gennem årene har der været tre definitioner af normalvinter. Den seneste er fra 2021 og fastlagt som gennemsnittet af fem kalenderår fra 2015 til 2019.
En normalvinter på statsvejnettet er defineret som:
• 84 udkald til saltning.
• 44.600 tons saltforbrug.
• 72 timers snerydning pr. 100 km spor.
• 388,7 ifølge det aktuelle saltindeks. Hvilket er svarende til 73,6 opgjort som det tidligere saltindeks.
De tre første tal gælder udelukkende statsvejnettet. Saltindekset beskriver vinterens den gennemsnitlige hårdhed på landsplan.
Revideret i 2021
Modellen til bestemmelse af saltindekset er revideret i 2021, hvorfor tallene både findes for det aktuelle saltindeks samt det tidligere.
Normalvinterens kalenderfordeling er bestemt, som den gennemsnitlige fordeling af vinterens hårdhed. Dette er beskrevet ved saltindekset og baseret på kalenderårene 2000 til og med 2020.
Samtidig opgøres normalvinterens saltindeks geografisk fordelt på de seks tidligere vejcentre hos Vejdirektoratet samt 25 vejrområder.
“Vinterman”
Enkelte kommuner har desuden defineret egne stationsgrupper i it-systemet ”Vinterman” – hvor der bestemmes et saltindeks for normalvinteren, oplyser Vejdirektoratet.
Vinterman er et it-system til at støtte driften af vintertjenesten.
Systemet åbner mulighed for, at kommunen kan optimere vintertjenesten og samtidigt få en fyldig dokumentation af de udførte handlinger.