Ford er et hestehoved foran, når det gælder varebiler – herhjemme som i resten af Europa.

Herhjemme har Ford Transit Custom ført an i suveræn stil på salgslisterne i årevis – med diesel som drivmiddel.

Nu er den længe ventede elektriske E-Transit Custom ankommet – som straks ligger lunt i svinget på salgslisterne fra Mobility Denmark.

39 udgaver af E-Transit Custom er sat på plader i oktober måned. Den første måned, hvor bilen figurerer.

Det er nok til en samlet andenplads – dog overgået af den suveræne Volkswagen ID.Buzz Cargo med hele 149 enheder.

I alt blev der solgt 473 nye elvarebiler i oktober. Der er tale om en fremgang på salget af elvarbiler på 87 pct. fra oktober i fjor. Hver femte varebil i oktober var altså på strøm.

Van som nummer ét

Samtidig blev Ford den mest solgte ombyggede elektriske personbil i oktober med Ford Explorer med 23 enheder i oktober.

Dermed går den forbi Volkswagen ID.4 Van, der fik 20 Vans på plader. De to biler har samme platform og drivline.

Ford og Volkswagen er i tæt samarbejde – og snart præsenteres den nye Volkswagen Transporter. Den kommer ført i dieseludgave og næste år (marts) i eludgave.

Lillebror på vej

Godt på vej er i øvrigt også Fords lille elvarebil E-Transit Courier, som kommer næste år.

Den er udgaven til city- og regional transport med 200 km rækkevidde, hvis Custom når længere ud med over 400 km. rækkevidde.

El-personbilerne er allerede accepteret af befolkningen fordi de fleste ikke er afgiftsbelagte – for elvarebilerne handler det om image og om krav fra offentlige myndigheder om transportopgaver leveret med el i stedet for diesel.

El og diesel til samme pris

Men har man først kørt el-varebil, så får man et hurtigt og smidigt køretøj – hvor man ikke skal sidde i en støjende dieselbil, og hvor man ikke er træt efter dagens dont.

Totaløkonomisk er den elektriske varebil billig i drift – uden sliddele – og priserne nærmer sig diesel-udgaverne.

Senest har Renault i Danmark valgt at sælge deres elvarebiler til samme pris som dieseludgaverne.