Efter et år med mangel på nye TGE varebiler fra MAN, er de danske forhandlere klar med at levere den store tysker igen – i en forbedret 2025 udgave med tilnavnet ”Next Level.”
Den indebærer ny digital instrumentering og flere sikkerhedssystemer. Udefra er det sporadisk med nyheder. Der kan leveres nogle specielle lakeringer i bronze.
Vi har kørt “Next Level” udgaverne ved præsentationen i Østrig i sommer. Nu har vi så kørt i den 140 hestes basisudgave herhjemme.
Helt nyt kabine-layout
Fabrikken har fokuseret på en ny kabine med helt nydesignet instrumentering med op til 12,9 tommer touchscreen med stemmestyring – hvor 10,4 tommer er standard – og fokus på infotainment.
Skærmen foran chaufføren er også digital og den viser – når man har bestilt bilen med navigation – og vejvisning.
Optimal siddestilling
Interiøret er forbedret med mange flere aflæggerum – og dertil læderrat med varme og ergonomisk korrekt ErgoActive sæde.
Det ergonomiske sæde bliver man hurtig glad for og med multiindstilleligt rat opnår man hurtigt en optimal siddestilling, som gør selv en lang tur behagelig, så man ikke bliver træt i ryggen.
Så det er en yderst komfortabel TGE-model, vi stiger ombord i.
Meget lydsvag
Bilen er ganske letkørt med sit 8-trins automatgear, og den lille maskine er også ganske lydsvag – også under acceleration.
Nyt i 2025 udgaven er også, at gearvælgeren nu er placeret som en stilk på ratstammen.
På turen er vi glade for den nøglefri start og bilens bakkamera, men vi er også tilfredse med lane-keeping systemet, skiltegenkendelse, den elektroniske håndbremse, multifunktionsrattet, den trådløse mobiloplader og den elektroniske håndbremse. Der er også forbedrede kopholdere.
Ingen ballast
Vores danske testbil har ingen ballast, så den viser god smidighed – og vælger man den med det 8-trins automatgear, slipper man også for hyppige gearskift, som svagere motorer i reglen kræver.
De 140 hk kan være rigelig for en lang række kunder, som ikke kører med fuld last eller ikke har behov for at trække en tung trailer – som bl.a. entreprenører har behov for.
Til de kunder kan vi berolige med, at 177 hk udgaverne af TGE netop nu er på vej hjem til Danmark.
Samme motorer
Teknisk er der ikke sket ændringer. MAN kan i den nye udgave fås med samme tre ydelser – nemlig 140, 163- og 177 hk.
En mindre 102 hestes motor er fabrikken gået bort fra, men senere dukker til gengæld en 202 hestes topudgave op, som fabrikken viste på IAA-transportmessen i Hannover i september.
163 hk kommer senere
Men 163 hk udgaven når dog ikke med i første omgang, da den er forbeholdt de baghjulstrukne udgaver.
De er først klar på fabrikken i første kvartal 2025.
For de elektronisk interesserede kan man også få bilen med DAB+ radio, MAN Connect, App Connect og MAN Smart Link til smartphone integration.
11 nye sikkerhedssystemer
Der er gjort mere ud af sikkerheden i bilen med flere førerassistentsystemer som nødbremse med cyklist og fodgænger-genkendelse samt blindvinkel-advarsel. Der er i alt 27 sikkerhedssystemer, hvor de 11 er nye i regi af TGE modellen.
Ved parkering kan man benytte parkeringsassistenten, som kendes fra personbiler. Meget sikkerhedsudstyr er dog ekstraudstyr – og samlet i pakker.
Ulydighed
Det gælder bl.a. adaptiv fartpilot – samt den nye uheldsassistent, som vi prøvede vi i Østrig. Vi slap simpelthen rattet – men det brokkede bilen sig over, selv om lane-keeping systemet holdt bilen på sporet.
Vi adlød ikke, og holdt fortsat ikke på rattet – men så bremsede bilen ned og advarselsblinklyset blev aktiveret.
Var vi fortsat med at være ulydige, var bilen stoppet op – og der var sendt besked til redningstjenesten.
El-udgave af TGE udskudt
Med den store interesse for elektriske biler i Danmark, spørger mange også ind til en ny eludgave af TGE.
Men før 2027 skal man ikke forvente, at fabrikken – som også bygger søstermodellen Volkswagen Crafter – er klar til at sælge den.
MAN var ellers ”first mower” med eTGE i 2019 – men da rækkevidden efter kundernes mening var begrænset i forhold til en række konkurrenter, valgte man at skyde eludgaven til hjørne og i stedet arbejde på en helt ny eludgave.
MAN: Først alvor i 2030
Da fabrikken ydermere forventer, at el-varebiler først for alvor holder deres indtog i 2030.
Det vil det være tids nok, forklarede ingeniører os, da vi var til de indledende testkørsler af Next Level” modeller i Østrig.
Samtidig arbejdes løbende på at opdatere dieselmotorerne til TGE. Man er stort set også klar til de kommende Euro 7 emissionskrav om et par år.
Dansk ”Performance Tour”
Herhjemme er man i fuld gang med en såkaldt ”Performance Tour” med de nye køretøjer rundt i Danmark. Den er netop påbegyndt og fortsætter frem til januar 2025.
MAN-importøren begyndte med 140 hk udgaven af Next Level-udgaven – men nu suppleres med topmodellen med 177 hk.
Én uge ad gangen
“Vores erhvervssælgere rundt om i landet har ”Performance Tour karavanen” i en uge ad gangen,” fortæller markedskommunikationschef Claus Lindholm, MAN Truck & Bus Danmark.
De nøjes ikke med at inviterer kunder.
“De er derimod er opsøgende og møder kunderne i bl.a. byggemarkeder om morgenen,” siger Claus Lindholm.
Morgenbrød eller grill
Her kan sælgerne invitere kunder på en kop kaffe og lidt morgenbrød i en medbragt udstillingstrailer. Her er der også en grill til lidt servering senere på dagen.
Karavanen rundt i Danmark består af tre MAN TGE modeller. Den ene trækker i øvrigt en autotrailer med den sidste TGE på ladet – den anden trækker udstillingstraileren.
Svære tider
MAN’s danske sælgere har haft svære tider siden udgangen af 2023, fordi produktionen har været ved at blive omlagt til ”Next Level” modellerne.
Sælgerne har ofte kun haft en brochure eller et prospekt til at sælge en varebil til levering langt ud i fremtiden.
“Ydermere var de første biler, vi fik af Next Level modellerne med den mindste 140 hk motor og manuel gearkasse, som sælger meget lidt herhjemme, hvor automatgear står for 98 pct. af salget,” siger Claus Lindholm.
Stor ordrebank
MAN forhandlerne har en stor ordrebank på den gamle model, der hele foråret og sommeren har været på vej til kunderne – men ellers er bilerne kun kommet sporadisk.
Men nu begynderne bilerne så at dukke op – som nævnt med den 140 hk automatic udgave først.
“Men den kan faktisk også opfylde de fleste kunders ønsker. Først ved behov for tung trailer eller tung last, kan man sige, at 177 hk udgaven er at foretrække for nogle kunder,” siger Ole Burlin, salgskonsulent for varebiler hos MAN i Greve.
Eufori
Men han indrømmer, at det er 177 hk, mange spørger på. For i en tid, hvor det er svært at få medarbejdere, er det topmodellen, som efterspørgslen er størst på.
Så nu mærker man eufori hos MAN-forhandlerne – og de kan begynde at arrangere leasing- og salgskampanger.
For professionelle
”Vi har netop holdt de første salgsmøder med vores sælgere, så vi nu føler, vi kan gå i krig med markedet. Det er også sidste sekund for at kunne være med i slutspurten på året,” siger Claus Lindholm.
MAN TGE varebilen er siden den første præsentation i 2016 blevet kaldt ”lastbilen blandt varebiler,” som refererer til MAN som lastbilsmærke.
Har længere åbent
TGE er af mange kunder anset for premium produktet i den store varebil-klasse, og MAN er kendt for de professionelles mærke – med kunder, der også kommer på værkstedet med deres lastbiler.
Der er også længere åbningstider på værkstedet end på personbilsværksteder generelt – og sælgerne er vant til at bruge meget tid i dialogen med karosseri-opbyggere.
MAN tilbyder også ServiceCare – et digitalt finansierings-, reparationsstyrings- og vedligeholdelsessystem.
–
Fakta – MAN TGE 3.140 L3H2 ”Next Level”:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Slagvolumen: 1.968 ccm.
Ydelse: 140 hk.
Drejningsmoment: 340 Nm.
Træk: forhjulstræk.
Gearkasse: 8 trins aut.
Forbrug: 11,1 km WLTP.
CO2 udledning: 244 g/km.
Længde x bredde x højde: 5.986 x 2.069 x 2.390 mm.
Akselafstand: 3.640 mm.
Nyttelast: 1.098 kg.
Totalvægt: 3,5 tons.
Trailervægt: 3 tons.
Varerum: 16,4 kubikmeter.
Skydedøre: 1.311 x 1.822 mm.
Bagdør: 1.552 x 1.840 mm.
Læssehøjde: 725 mm.
Akselafstand: 4.490 mm.
Vendediameter: 16,9 m.
Affjedring: Uafhængig for/stiv bagaksel.
Bremser: 4 skivebremser (ventilerede). Esc. ABS.
Dæk: Continental VanContact 4Season 235/65 R16c.
Fabriksgaranti: 2 år
Pris testbil: 382.267 kr. ekskl. moms
Pris fra: 357.267 kr.