Goodyear er langt fremme, når det gælder fremtidens dæk til biler, varebiler og lastbiler – og på fabrikkens testcentre i USA og Luxembourg er man i samarbejde med bilfabrikker ved at udvikle dæk, der kan hjælpe bilisten til at komme sikrere frem.
Goodyear har netop udviklet to dæk, som begge er tilknyttet den intensive udvikling af selvkørende biler, som mange bilfabrikker er langt med. Det er Goodyear Eagle 360 og IntelliGrip.
Eagle-dækket række ud mod fremtiden, for dets kugleform betyder, at dækkene kan bevæge sig i alle retninger, men også holder bilen på ret kurs. Kugleformen gør, at dækket også kan dreje 360 grader og bl.a. lettere kan parkere bilen uden at der skal bruges meget plads.
3D printet dæk en øjenåbner
”Vores nye kugleformede Eagle 360 dæk er lidt af en øjenåbner i dækbranchen – det er et dæk, som er 3D printet,og som kan kommunikere med andre dæk,” siger Carlos Cipollitti, der er udviklingschef og leder af Goodyears udviklingscenter i Luxembourg.
Meget specielt er også, at bilen nærmest svæver over dækket via magnetisme. Det øger komfort og sænker dækstøj. Samtidig er dækket internetbaseret – og det derved kan dækkets informationer overføres til bilens computere – bl.a. når det gælder kontrol, slid og lufttryk. Endelig kan dækket, fordi det er 3D printet, tilpasses landet, hvor det skal benyttes.
Desuden er bunden af rillerne i dækket, som ligner den menneskelige hjerne, udformet som en natursvamp. Så kan vand fra vejbanen suges op og ledes bort med centrifugalkraft. Svampeformen betyder stivhed i tørt vejr og fugtighed i regnvejr – og dermed bedre køreegenskaber.
Hjælp til at køre sikrere
Nye amerikanske undersøgelser viser i øvrigt, at der i 2035 vil blive solgt 85 millioner biler om året, der er selvkørende.
”Vores nye IntelliGrip konceptdæk er også udviklet med øje for de kommende selvkørende biler, som de fleste bilfabrikker arbejder med både når det gælder biler, varebiler og lastbiler. Det varer mange år, før selvkørende biler bliver almindelige på vores veje, men det nye dæk ville allerede nu kunne hjælpe bilister til at køre sikrere,” siger Carlos Cipollitti.
Helt undgå uheld
Mange ulykker skyldes solouheld, hvor en bilist for sent har opdaget at underlaget har skiftet – måske fra tør til glat vej. Men det nye dæk kan uheld undgås, fordi dækkets chip og sensorer hele tiden fortæller bilens computere, hvordan vejbanens overflade er – og computerne kan så advare bilisten gennem advarselslamper eller ved at få bilen til at køre langsommere.
Det er ikke mange kvadratcentimeter dæk, der er bilens kontakt med omverdenen – og en hurtig reaktion fra bilens fører er oftest forskellen på liv og død.
”Selvkørende biler vil dog indtage verden inden for en overskuelig fremtid – og om 10 år vil vores nye dæk være fabriksmonterede på mange biler – for til den tid forventer forvaltningen i større byer, at selvkørende biler er en realitet. Allerede nu er automatisk dæktryks-kontrol lovbefalet på nye biler – det vil nok også ske for intelligente dæk,” siger Cipollitti.
Dækket opdager selv slitagen
IntelliGrip har ud over sine chips og sensorer også særlig slidbane, så dækket også kan registrere fejl og slitage ved dækket.
I takt med, at bilerne selv skal bevæge sig uden at chaufføren er opmærksom på trafikken, bliver det dækket og dets sensorer, der skal overtage rollen som dem, der afstemmer bilens fart efter vejrliget og underlaget – hvad enten vi kører på grus, sne eller tør vej.
”Vores dæk vil også skulle tilpasse bilens svingteknik, stabilitet og opbremsning – og på den måde være med til at forhindre uheld. Allerede nu foregår der et intens samarbejde med bilfabrikkernes udviklingsfolk, når det gælder stabilitetssystemer, bremsesystemer og affjedring,” siger Carlos Cipollitti.