Ionoq hedder Hyundais nye bilserie, som kommer i både el- og hybridudgave samt en opladnings-hybrid – så der er frit valg på alle grønne hylder bortset fra brint.

Men det mestrer Hyundai også, hvis det skulle blive interessant i denne klasse. Dels har den koreanske koncern længe haft deres IX 35 SUV i brintudgave, og man har allerede vist varebilen H350 som brint-prototype.

Hyundai-importøren har også præsenteret en Van-udgave, som vi har testet – dels i forbindelse med Årets Varebil i Danmark og dels ved en længere test senere.

Miljørigtig bytransport

Mange virksomheder kan med fordel vælge Ioninq Van og satse på hybridtransport til leverancer i byområder – for bilen kører så oftest på ren el.

Varerummet måler 1.620 mm i længden, max. 1.300 mm i bredde (min. 1.050 mm), højde på 740 mm, en bagdør på 920 x 1.050 mm, sidedør på 666 x 630 mm.

Læssehøjden udvendigt er på 730 mm og indvendigt på 130 mm. Det er lidt besværligt, hvis man køre med tunge varer. Man savner et aflæggerum (gevær-rum) under varerumsgulvet.

Letkørt hybrid

Bilen kører rigtig godt – og man bliver hurtigt dus med den. Det er næsten afstressende at køre i den med sin hybridteknik og automatgear. Kørestillingen trods Van-opbygningen er komfortabel.

Ioniq er ingen sportsvogn, men den elektroniske stabilitetskontrol sørger for sikker kurvekørsel. Den todelte bagrude tager lidt af udsynet – vi savnede en bagrudevisker.

Teknisk er Ioniq hybridmodellen stort set identisk med samme koncerns Kia Niro – men det er lykkedes Kia at få godkendt deres model med 1.300 kg. trailervægt, hvor en Ioniq ikke må trække en trailer. Det gør, at Kia Niro er den mest anvendelige som gulpladebil for virksomheder – men Ioniq eksempelvis som konsulentbil sagtens kan opfylde et transportbehov.

Benzinmotor på 1,6 liter

Ioniq refererer til ioner, som kendes fra elektricitet. Faktisk er hele Ioniq bilfamilien elektrisk. Hybridbilen har dog en 1,6 liters benzinmotor som energikilde. Dertil har den et batteri, der samler energi op fra bl.a. opbremsning og som driver bilens elmotor. Bilen er én af de grønneste biler på markedet – CO2 udledningen opgives til kun 79 g/km.

Ioniq er som søstermodellen udstyret med en dobbeltkoblings automat-gearkasse, som giver en meget komfortabel kørsel og ganske bløde accelerationer – modsat f.eks. en konkurrent som Toyota, derkører med trinløst CVT gear, hvor accelerationen med elastik-effekt kan irritere – især på lange stræk. I Ioniq kan man også vælge at skifte op og ned selv på dobbeltkoblings-gearkassens gearvælger. Man kan tillige vælge mellem køremåderne eco og sport.

29,4 km/l – ifølge Hyundai

Hybridkombinationen sikrer bedre brændstoføkonomi – bilen kører officielt 29,4 km/l (dog svært at opnå i dagligdagen) – og er som sådan grønnere end de fleste biler med de 79 gram CO2 udledning – og så betyder hybridteknikken en lidt kvikkere acceleration. Fra 0- til 100 km/t sker på 10,8 sekunder. Topfarten opgives til 185 km/t.

Dertil kommer bremsningen af bilen – hvor man ved et let tryk på pedalen aktiverer el-motoren, så den både kan samle strøm op og bremse bilen op. Man skal træde hårdt på pedalen for at få aktiveret de mekaniske bremser. Så her spares bremserne – og penge på service. Her skal også nævnes, at bilen har elektrisk friløb op til 120 km/t. Ved start og i tæt bykørsel kører bilen udtalt på el.

Bilens drivline er meget støjsvag – men der var lidt dæk- og vindstøj. Fint er det højdejusterbare førersæde og det lille rat (der er fladt i bunden).

Højt sikkerhedsniveau

Sikkerhedsmæssigt er Ioniq Van blandt de bedste i klassen – med nødbremsesystem og adaptiv fartpilot. Nødbremsesystemet er aktivt op til 80 km/t – og kan i hvert fald mindske skaderne ved et uheld. Den adaptive fartkontrol styres fra rattet og sikrer at bilen holder afstand til de forankørende – også her spares bremserne. Tillige har bilen linjevogter og blindvinkelalarm.

Udstyrsniveauet er i sig selv højt – naturlighed især i topudgaven Premium, men også Trend udgaven er velspækket. Som Van virker forskellen på de to udgaver med godt 18.400 kroner elsklusive moms dog ret beskeden. Dyreste udgave koster 183.840 kroner eksklusive moms.

Udstyret omfatter bl.a. navigation, 2-zone klimaanlæg, xenonforlygter, varme i rat og sæder, læderrat, komplet infotainmentsystem, trådløs opladning af visse Smart-phones, LED kørelys og parkerings-advarsel. Hyundai byder på én af landets bedste garantier med fem år uden kilometer-begrænsning. Der er otte års garanti på batteriet eller 200.000 km.

Fakta: Hyundai Ioniq Hybrbid 1,6 GDI Bluedrive.

Motor: 4 cyl. benzin. Euro 6.
Slagvolumen: 1.580 ccm.
Ydelse benzinmotor: 105 hk v. 5.700 omdr.
Moment benzinmotor: 147 Nm v. 4.000 omdr.
Ydelse el-motor: 43,5 hk.
Batteri: 1,56 kW.
Moment elmotor: 170 Nm.
Gearkasse: 6 trins dobbeltkobling.
Træk: Forhjulstræk.
Acc. 0-100 km/t: 10,8 sek.
Topfart: 185 km/t.
Forbrugs-snit: 29,4 km/l.
CO2 udslip: 79 g/km.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag – esc – ABS.
Køreklar vægt: 1.477 kg.
Totalvægt: 1.870 kg.
Trailervægt: 0 kg.
Læssehøjde udvendig/indvendig: 730/130 mm.
Varerum: 1.620 x 1.300 x 740 mm.
Mellem hjulkasser: 1.050 mm.
Bagdørsåbning: 920 x 1.050 mm.
Dæk: Michelin Energy Saver 195/65 R 15.
Garanti: 5 år u/ km-begrænsning.
Garanti højspændingsbatteri: 8 år/200.000 km.
Pris ekskl. moms: Fra 240.000 kr. (Trend)
Testbil: 183.840 kr. (Premium)

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk