(BELCHIN, Bulgarien)
Den danske Maxus importør – RSA Danmark – er blevet kendt for sine elektriske varebiler og pick-up’s. Men nu er der flere dieselvarianter på programmet.
Allerede nu fås Deliver 9 med dieselmotor – og inden længe kan man få en diesel pick-up med betegnelsen T60. Den sælges allerede i flere europæiske lande.
Salgsdirektør Allan Hagelskjær fra RSA Danmark fortæller Voty.dk, at man vil tage en håndfuld af dem hjem via moderselskabet RSA i Norge.
Udfordrende
Vi har allerede prøvet den kinesiske pick-up i forbindelse med International Pick-up Award testen (IPUA) for nylig i Bulgarien.
Bilen indgår i bruttotruppen til kåringen for 2026/27. Der er tale om en 1-tons pick-up med en trailervægt på 3,5 tons.
Vi kørte den på en udfordrende off road strækning – og her klarede den udfordringerne takket været spær på bagakslen, selv om den virkede lidt urolig i terrænet – selv om der var stor last i form af fire dæk på fælge.
Fint automatgear
Helt lydefri var den heller ikke, når omdrejningstallet gik op.
Men det er let at indstille til terrænkørsel via en drejeknap på midterkonsollen. Der er valg imellem 2H, 4H, 4L og Auto.
ZF automatgear
8-trins automatgearet – fra tyske ZF – fungerer godt. Motoren er en 2-liter turbo diesel med 215 hk og 500 Nm.
Vi følte bare ikke de 500 Nm så tydeligt, som vi kender fra andre biler med så højt drejningsmoment – men trækkraften var dog tilfredsstillende til at klatre opad i bjergene.
Svært at finde på skærmen
Vi kan nævne elektronisk stabilitetskontrol, men der er mange indstillinger, der skal foretages via bilens touchscreen – og som burde være udenfor skærmen.
Vi mener ikke, at indstilling for varme og ventilation burde foretages på skærmen. Det gælder også indstilling af hill descend kontrol, som vi havde svært ved at finde – samt hill start assist.
Så skærmen er man nødt til at bruge meget tid på at sætte sig ind i – inden man drager ud i vildnisset.
Højt udstyrsniveau
Maxus har skruet op for udstyret – bl.a. via den digitale instrumentering med de to 12,3 tommer skærme, hvor der gemmer sig meget information.
Ser vi på sikkerhed, kan Maxus T60 prale af adaptiv fartkontrol, esp og nødbremse.
Vi skal også nævne LED lygter, 360 grader kamera, parkeringssensorer for og bag, automatgear med skifteplader bag rattet for hurtigere gearskift – samt trådløs mobiltelefon-oplader. Et stort plus er den gasdæmpere bagklap, trinbræt, 18 tommer alufælge – samt handskerumslås.
Pæn brændstoføkonomi
Bilen var hjemmehørende i Ungarn – og var blevet kørt de 800 km fra Budapest til testen i Belchin i Bulgarien (en times kørsel syd for hovedstaden Sofia.)
Trods motorvej det meste af vejen, opnåede chaufføren (det ungarske IPUA jurymedlem) et forbrug i snit på turen på hele 12,3 km/l, hvor WLTP-snitnormen er 11 km/l.
God komfort på landevejen
Vi havde svært ved at finde en optimal sidestilling i førersædet, som er ret hårdt. Sædet er betrukket med kunstlæder, som dog er let at rengøre.
Komforten på landevejen er god med bilens affjedring – der er således dobbelte triangler for og bladfjedre bag.
Man kan på vejen vælge imellem køremodes som eco, normal og power. Vi skal også nævne fem års fabriksgaranti eller 160.000 km.
Fakta – Maxus T60:
Slagvolumen: 1.996 ccm.
Motor: Turbo diesel.
Ydelse: 216 hk,
Moment: 500 Nm.
Forbrug WLTP: 11 km/l.
CO2 udslip: 239 g/km
Gear: 8 trins aut.
Træk: 4×4
Affjedring for: Uafhængig.
Affjedring bag: Bladfjedre.
Bremser: Skiver for og bag.
Totalvægt: 3.250 kg.
Egenvægt: 2.200 kg.
Nyttelast: 1.050 kg.
Trailervægt: 3,5 tons.
Akselafstand: 3.155 mm.
Lad: 1.485 x 1.510 x 530 mm.
Vadedybde: 550 mm.
Frihøjde: 220 mm.
Til- og frakørselsvinkler: 29/26 grader.



