(BELCHIN, Bulgarien)

Test af pick-up køretøjer handler ikke mindst om terrænet.

Derfor var det fantastisk at opdage, at arrangørerne af årets International Pick-up Award (IPUA) test havde hyret professionelle folk med årelang erfaring i off road kørsel til at lægge ruten i terrænet.

Arrangører var i år jurymedlem Lachezar Apostolov, chefredaktør for magasinet KAMIONI, og hans kolleger hos Bulgarian Transport Press Ltd.

Uvejsomt terræn

Ruten var henlagt i fuldstændigt uvejsomt terræn i bjergene ved Belchin – en times kørsel syd for hovedstaden Sofia.

Fra et plateau oppe i de lokale Verila bjerge skulle bilerne køres nedad gennem en skov og et engområde – og chaufførerne skulle undgå træer, sten og huller – til de endte ved en landevej.

Herefter kørte chaufførerne et par kilometer på landevejen, hvorefter det så gik opad igen gennem en skov – ad stejle stier med dybe, mudrede spor – fyldt med store sten og klipper.

Take it easy

Her er det først vigtigt at kunne benytte bilernes down hill assist, så man ikke skal bremse med risiko for at skride ud – og på vej op at vælge reduktionsgear og spær for ikke at sidde fast.

Vigtigt er også dækvalget – men alle bilerne havde grove terrændæk.

Den legendariske ekspert hos Land-Rover i England, Mr. Green, fortalte år tilbage altid: ”Take it easy.”

Bevar overblikket

Altså: Kør tilpas langsomt – aldrig for hurtigt.

Så vi satte kun moderat fart på, når vi skulle op ad stejle stier og skrænter – men stadig, så man kunne bevare overblikket og styre udenom forhindringer.

Både for ikke at skade bilerne – og for ikke at sidde fast.

Offentlig vej

Alle bilerne var med automatgear, så ikke noget med at vælge gear som i gamle terrænbiler – og ofte kunne man nu lade bilens automat-mode overtage en del af arbejdet.

Ud over off road kørsel, blev de deltagende biler også prøvet af på offentlig vej – for at se, hvor komfortable de var – og hvor let bilerne var at betjene – også deres touchscreen. Det kan man have svært ved at betjene ude i terrænet.

Resultatet er, at de biler, der er mest velegnet i terræn, har det sværere på en asfaltvej – mens de biler, hvor komfort er prioriteret højst, kan have sværere ved det i terrænet.

Deltagerne

Fem køretøjer deltog i årets IPUA-test:

Ford Ranger med ny plug-in-hybrid teknik (PHEV) sammen med 2-liter Ecoboost benzinmotor.

Maxus T60 med dieselmotor.

INEOS Granadier Quartermaster.

Foton Tunland G6.

Foton Tunland V9 Hybrid.

Ingen rene el-udgaver

To bilmodeller meldte afbud i sidste øjeblik – kinesiske Jac T9 EV og koreanske KGM Musso EV. Dermed forsvandt muligheden for denne gang at køre i rene elektriske pick-up køretøjer.

Man kan dog køre i elektrisk mode, når man kører i Fords Ranger PHEV – som er en fordel i bykørsel.

Vi vil i den kommende tid skrive om hver af de fem deltagende pick-up køretøjer i selvstændige artikler her på VOTY.dk.

For syvende gang

International Pick-Up Award konkurrencen arrangeres af International Van of the Year juryen  (IVOTY).

IPUA ’25 gruppetest er den syvende løb af den toårige konkurrence siden dens dannelse i 2009.
Tidligere vindere er VW Amarok (tre gange), Ford Ranger (tre gange), Nissan Navara og Toyota Hilux.

Som jurymedlem for Danmark deltager undertegnede i IPUA-testen – og rapporterer som sædvanlig i VOTY.dk.

Kåringen af vinderen og overrækkelsen af International Pick-up Award 2026/27 vil blive foretaget på EurExpo transportmessen Solutrans i Lyon den 19. november.