(BELCHIN, Bulgarien)
Én af de helt store kinesiske producenter af erhvervskøretøjer – Foton – nærmer sig Skandinavien – efter opstart i Italien, Tyskland, Polen, Bulgarien, Tyrkiet, Malte og Spanien.
I første omgang handler det om to pick-up modeller – den et tons Tunland G7 og den halvandet tons Tunland V9.
På vej til Skandinavien
”Vi har base i EU i tyske Bochum – og forventer at skulle sælge vores pick-up køretøjer i det meste af Europa, og det gælder også Nordeuropa og Skandinavien,” fortalte salgsdirektør Yaycing Wang fra Foton.
Vi mødte ham i forbindelse med International Pick-Up Award testen (IPUA) i Bulgarien, hvor de to biler deltog.
G7 passer bedst
Det er formentlig Tunland G7 udgaven, der nok har størst mulighed for fodfæste i Europa, da det er en et-tons pick-up med 2-liter turbodiesel motor – udviklet sammen med Cummins – og 8-trins ZF automatgear.
Ydelsen er 163 hk og momentet er opgivet til 390 Nm mellem 1.500- og 2.400 omdrejninger. Der anvendes bl.a. Borgwarner turbolader og Bosch elektronik.
Kun 390 Nm
Tunland G7 var lettere at arbejde med i terrænet på grund af sin størrelse – i forhold til V9 – men der var ikke så voldsom meget trækkraft med 390 Nm.
Men der var hill-descend control og antispin til at klare udfordringerne.
Vi skal også nævne 360 graders kamera og p-sensorer bag, antispin og stabilitetskontrol. Der var dog en del vibrationer. Nyttelast er 975 kg – og frihøjden er 210 mm. Til- og frakørselsvinkler samt rampevinkel er henholdsvis 30-, 24- og 21 grader.henholdsvis
Mild hybrid
Den store Tunland V9 har samme motor som G7 – men desuden en 48 volt mild hybrid teknik, som hjælper med et bedre afsæt.
Den yder samlet 161 hk og har et moment på 450 Nm.
Modsat den lille G7 har V9 uafhængig affjedring for og bag med 5-punkt ophængt multilink system.
Meget stor
Det er også nødvendigt, for V9 er meget stor i terrænet – og passede dårligt til off road ruten i Bulgarien med en længde på 5,6 meter, en bredde på to meter og en højde på 1,9 meter.
Akselafstanden er på fire meter – og der er rammeopbygning. Så det var svært at komme uden om de store huller og småtræer på de stejle bjergstier, vi kørte på. Der var dog 360 grader kamera.
Forsigtighed
Der var brug for stor forsigtighed på stigningerne – samtidig med, at der skulle holdes godt med omdrejninger.
Men den optog ujævnhederne godt – og der var også down-hill-descend. Alufælgene var dog kun 18 tommer.
I Tunland V9 kunne man vælge mellem mange køreopsætninger: mudder, sand, sne, sport, standard og økonomi. Man kunne også bare vælge 2H på landevejen.
Dual use
V9 kunne kun laste 650 kg på grund af sin store egenvægt – hvor G7 lå på et tons. V9 klarer dog et brændstofforbrug på 14 km/l.
Testbilerne var med bagsæder – til såkaldt dual use med job og dagen og fritid om aftenen og i weekenden. Men så var der kun 3 tons trailervægt.
14,6 tommer touchscreen
Der var læder-indtræk (kunstlæder) i begge biler – og masser af digitalisering i form af skærme, der skulle læres at kende.
Grafikken var ikke overbevisende – selv om der i V9 var en 14,6 tommer touchscreen.
For store forsæder
Tunland V9 havde en kæmpe midterkonsol med et hav at knapper og kontakter.
Og så nærmest (elektrisk justerbare) lænestole som forsæder, som forsødede ens tilværelse på landevejen – men de var ikke skålformede nok i terrænet.
23 år med erhvervskøretøjer
Ladet i V9 målte 1.520 x 1.580 meter – næsten kvadratisk – men med plads til en europalle.
Desuden var der et trin, der kunne trække ud under ladet til at lette vejen op på ladet.
Foton har bygget erhvervskøretøjer i 23 år – og er især kendt for sine lastbiler og busser.
Varebilerne sælger især i Østen og i tredjelande så som Sydafrika.
I Spanien koster G7 fra 26.508 euro eller cirka 199.000 kroner – mens V9 koster fra 42.872 euro eller cirka 322.000 kroner.



