Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Nu også som pendlerbil

Efterhånden lysner det for de mange, som gerne vil skifte til elbil – men som frygter for rækkevidden. Flere og flere bilfabrikker er klar med biler, der har lang rækkevidde.

Volkswagen var nok længe om at se lyset, men til gengæld har Volkswagen Group sat alle sejl til for at tilbyde el-teknik i alle koncernens produkter: Fra minibilen eUP til lastbilen MAN eTGM.

De nyeste elbiler fra koncernen i Wolfsburg er ID.3 og ID.4 – og faktisk blev ID-4 den mest solgte elbil i Danmark i 2021 – og ID.3 Årets Bil i Danmark 2021.

Rækkevidde på 550 km

Vi har prøvet ID.3 i nyeste Pro S udgave til en Van pris på 275.575 kroner eksklusive moms – med moms er prisen nærmest som en hvidpladeudgave.

Der er dog ikke mulighed for at køre med trailer – så må man op i en ID.4, hvor den er på 1.400 kg. i GTX versionen. Varerummet på 1.267 liter er dog pænt stort.

Det større 77 kWh batteri sikrer en gennemsnitlig rækkevidde efter WLTP standard på 550 kilometer – men forvent lavere rækkevidde her om vinteren, og hvis man kører meget på motorvej. Her er forbruget større.

Husk forvarmning

I det hele taget er det vigtigt at forvarme bilen – især om vinteren – for at opnå optimal rækkevidde. En norsk test viste, at en varm bil brugte 1,55 kWh over 10 km og en kold bil 1,98 kWh (ved én grads varme). Bilen var først varm efter 20 km.

Vi skal dog fremhæve, at bilen har varmepumpe og termostyring af batterierne.

ID.3 Pro S udgaven kan om vinteren ikke helt opnå de 550 km rækkevidde, men den store batteripakke fjerner rækkeviddeangsten. Man nærmer sig rækkevidden på en mindre benzindrevet bil.

Ingen spekulation

Bortset fra dem, der altid kører lange afstande, så behøver man i det daglige ikke at spekulere på rækkevidde kombineret med temperatur, tung last, måske en hurtig overhaling eller en periode med 110 km/t på motorvej.

Med det store batteri får man også en ganske hurtig bil, som dog virker lidt langsommere ved acceleration end en udgave med f.eks. 58 kWh batteri, der vejer 129 kg. mindre. Så kører man ikke langt, så er den udgave måske mere velegnet i det daglige.

Ved normal kørsel vil de fleste kun tænke på at lade op én gang om ugen eller hver anden uge.

Ikke fuldt opladet

Vi lagde ud med en bil, der ikke var helt opladet – med 363 kilometer rækkevidde, men ladede senere bilen op til 382 kilometer på bilens display – som viste 83 pct. opladning. Så langt fra 550 km. Men det var ganske koldt, da vi prøvede den.

Snitforbruget kunne vi aflæse på skærmen til 20,6 kWh/100 km. Skærmen viste 158 Wh/km.

Bilen har on-board lader på 11 kW, så via en wall box tager opladningen syv timer, 80 pct. hurtigladning 40 minutter og man kan hente ekstra 100 km kørsel på syv minutter hurtigladning.

Super lille vendediameter

I byen er man i øvrigt glad for den utroligt lille vendediameter – takket været baghjulstrækket – og også glad for bilens B-funktion, så man kan køre næsten uden at bruge fodbremsen. Samtidig samlet bilen jo strøm op.

Affjedringen er lidt hård – og styretøjet kan virker lidt stramt i den to tons tunge bil, men det er en vanesag.

Bilen har med motoren i bunden og elmotoren bagest dog fint vejgreb – også med multilink baghjulsophæng, men affjedringen er ikke så komfortabelt som i den større ID.4 eller i en VW Golf. ID.3 er bygget på VW’s MEB platform.

Masser af sikkerhed

Instrumentpanelet er fortsat præget af hård plast – men bl.a. sæderne er opdaterede i topmodellerne.

Der er en del godt udstyr – så som flere usb-stik, trådløs opladning af mobiltelefon, 360 graders Around View kamera, varme i rat og sæder, DAB+ radio, Head Up display, p-sensor, multifunktions læderrat, klapbare sidespejle og træthedsregistrering.

Sikkerhedssystemerne omfatter adaptiv fartpilot, nødbremse, LED Matrix lygter, regnsensor og skiltegenkendelse. Bilen har fået fem stjerner i EuroNCAP crashtesten.

Instrumenter kræver tilvænning

ID.3 har været hudflettet i TV for sine soft-ware fejl – men alle biler, der var fra den første serie af modeller, skulle ifølge importøren nu være opdateret.

Men selv den nye testbil krævede en del træning, når det gælder om at lære den digitale instrumentering at kende. Det gælder også start/stop funktionen og belysningen.

Bl.a. radiobetjeningen, betjening af knapperne på rattet og stemmestyringen. Lidt flere normale kontakter til betjeningen ville været rart. Nu foregår det meste via skærmen. Det er vigtigt med et kursus hos forhandleren, inden man kører hjem med sin nye bil.

Fakta VW ID.3 Pro S Van:
Motor: Elektrisk v. bagaksel.
Batteri: 77 kWh.
Rækkevidde WLTP: 550 km.
Gear: 1 trins aut.
Ydelse: 204 hk.
Moment: 310 Nm.
Topfart: 160 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,9 sek.
Gennemsnitsforbrug: 158 Wh/km.
Varerum: 1.267 liter.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Køreklar vægt: 1.934 kg.
Egenvægt: 1.859 kg.
Nyttelast: 346 kg.
Trailer: 0 kg.
Læssehøjde udv./indv. 770/200 mm.
Akselafstand: 2.770 mm.
Bremser: Vent. skiver for/tromler bag
Dæk: Good-Year Efficiency Performance 215/50 R19.
Pris ekskl. moms: 275.575 kr.