(HANNOVER)

I dag må Volkswagens elektriske designer-van ID.Buzz trække 1.000 kg. på krogen – men snart kommer en opdateret udgave, og den må som standard trække 1.200 kg. Men i efteråret kommer så en ny GTX sportsudgave, som må trække 1.800 kg.

Senest til oktober skulle denne GTX version lande herhjemme – en udgave, der også har træk på alle fire.

Men VOTY.dk har allerede prøvet den nye ID-Buzz GTX i og omkring Hannover, hvor den også produceres.

Lang udgave

Van-udgaven Cargo får i 2025 udgave 79 kWh – to kWh mere end hidtil, som giver lidt bedre præstationer.

Den nye udgave kommer også i en længe ventet lang udgave med et 86 kWh batteri, men denne bil tilbydes p.t. ikke som Van.

Men en dansk opbygger ville sagtens kunne klare den opgave – ligesom da den jyske opbygger-virksomhed Plagborg gjorde det med Mercedes-Benz Vito i den elektriske EQV udgave, som fabrikken ikke var indstillet på.

Elektrisk T7

”Der er ikke plads til mine rør i den korte udgave af ID.Buzz,” har flere håndværkere udtalt.

Men fabrikken vil have kunder til at vente til 2025 og købe den lange elektriske udgave af Volkswagen Transporter i den kommende T7 udgave.

Den kan dog endnu ikke bestilles, da den først præsenteres på IAA transportmessen i Hannover i september.

Endnu ingen Van-priser

Men den kan nye ID.Buzz generation fra i dag. Der er dig ingen Van priser klar endnu, men prisen på hvide plader er klar. De begynder ved 380.000 kroner – som er 50.000 kroner under prisen i dag.

Den nye ID. Buzz generation får også en 12,9 tommer touchscreen – mod 10 tommer i dag. Og endnu en ny detalje er et Head Up Display (HUD), som dog er ekstraudstyr.

Det gælder også varmepumpe – underligt nok, da den sparer på strømmen i batteriet. Vi kender dog ikke de danske specifikationer endnu.

461 km rækkevidde

Vi skal også nævne forvarmning af batteriet ved lynladning, Travel Assist med automatisk vognbaneskift samt Exit Warning system og fjernstyret parkering via en app på en smartphone.

Den nye ID.Buzz Cargo får også forbedrede præstationer – med en rækkevidde på op mod 461 km mod 421 km i dag. DC ladeevnen opgives til 185 kW mod 170 kW før.

Drivlinen omfatter en elmotor på 286 hk mod før 204 hk. Momentet er 310 Nm. Topfarten er 160 km/t (elektronisk begrænset) og man når 100 km/t på 7,6 sekunder mod før 10,2 sekunder.

Lettere at betjene

På vejen opleves den opdaterede ID.Cargo meget som den nuværende model, men dog en kende raskere på speederen.

Med den nye og større skærm er der også kommet et mere lettilgængeligt infotainment system – og så er der nyt multifunktionsrat med nye betjeningsknapper.

Med træk på alle fire

Det var helt klart turen i den kommende firehjulstrukne sportsudgave GTX, der gav størst indtryk. Her får man en drivline med to elmotorer på henholdsvis 109- og 286 hk og 134 og 560 Nm – til systemydelse på 340 Nm.

Den når 100 km/t på 6,1 sekund, har en rækkevidde på 390 km og hurtigladeeffekten (DC) er 195 kW. Dertil kommer den nævnte 1,8 tons trailer.

Designmæssigt kendes den nye GTX model på et sort bikubenet som luftindtag, trekantede LED kørelyslygter og blanke, sort taghimmel, sorte sidespejle og sideskørter.

I GTX udgaven oplevede vi gevaldige præstationer – som den normale udgave ikke tilbyder. Vi prøvede den i den nye lange ID.Buzz udgave, som ikke fås som varebil – men bilen med syv sæder er der mange kunder, som har ventet på. Her får man også det store batteri.

Den lange model er 4,96 meter lang, hvor standardudgaven er på 4,71 meter. Akselafstanden er på 3,24 meter. Med alle bagsæder langt ned, er der et bagagerum på 2.469 liter.

485 km rækkevidde

Ladeeffekten er 200 kW, rækkevidden er op mod 485 km – og det tager 7,9 sekunder til 100 km/t. Topfarten er også her 160 km/t. Priser fra 470.000 kr. på hvide plader.

Hvis man får en opbygger til at ændre den til Van, er det kun momsen, som man sparer – hvortil kommer selve ombygningen.

Det er ikke et teknisk problem – det var det ikke, da firmaet Plagborg stod for ombygningen af Mercedes-Benz EQV – som en opgave for firmaet Hessel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk