Tidligere Iveco-direktør Gunni Mikkelsen, 59 år, tiltræder fra 1. juli som ny adm. direktør i DBI, De Danske Bilimportører. Gunni Mikkelsen var i fire år, frem til april i år, næstformand i DBI – en post, som lastbilimportørerne altid har siddet på – så han kender sammenslutningen indefra.
Han var ansat i Iveco i 27 år – og fra 2001 til januar i år adm. direktør. Tidligere har han arbejdet for MAN-B&W Diesel A/S.
”Jeg går ind i den nye stilling for at sikre mest mulig kontinuitet i DBI,” siger Gunni Mikkelsen til Motor-Magasinet.
Har kæmpet for nye bilafgifter
Gunni Mikkelsen overtager stillingen fra Bent Mikkelsen, 69 år, som efter 18 år på posten har valgt at træde tilbage for at hellige sig andre opgaver – bl.a. som formand for DASU, Dansk Automobil Sports Union – en post han har beklædt siden 2008.
Bent Mikkelsen er fortsat aktiv som rallykører i klassiske rallies – bl.a. syv gange i Rallye Monte-Carlo Historique. Har kørt motorløb siden sin ungdom – og blev Danmarksmester i rally i 1971 sammen med Eivind Pank Nielsen fra Purhus ved Randers i en Renault 8 S.
Håb om norske tilstande
Bent Mikkelsen er jurist og kom til bilbranchen i 1989 med ansættelse hos Nic Christiansen i Kolding og senere direktør i samme koncerns Honda-division. I 1994 var han med til at sikre importen af Hyundai til Danmark – også i samme koncern. I 1996 fik han tilbudt jobbet hos Automobil-Importørernes Sammenslutning, som DBI dengang hed. Han tog jobbet, som om han boede i Vejle (som han fortsat gør).
Bent Mikkelsen har siden den første dag i sammenslutningen kæmpet for at få omlagt registrerings-afgifterne på biler fra at være værdibaserede til at være teknisk baserede – som er indført i Norge med succes. Han kan dog glæde sig over, at der politikere er mere lydhøre overfor planerne end tidligere. Men staten har da i de senere år også sat 10 mia. kr. i provenu til (til 13-14 mia. kr.) efter at danskerne er begyndt at købe flere micro-biler.