DAF Trucks introducerer inden længe LF Electric, som er en 19 ton batteri-elektrisk distributionslastbil til by- og nærdistribution. Rækkevidden skulle være op mod 280 kilometer.

Produktionen af den nye el-lastbil indledes på Leyland Trucks fabrik i Storbritannien i maj.

Også DAF CF i el-udgaver

DAF LF er ikke den første el-lastbil fra den hollandske producent.

Man har allerede præsenteret CF Electric som trækker (vogntogsvægt op til 37 ton) – primært til distribution til supermarkeder og transport mellem byer.

I flådetest hos kunder

For nylig udvidede DAF så sit sortiment af elektriske lastbiler med en 6×2 CF Electric forvogn med styret bagaksel (vogntogsvægt op til 29 ton), som er velegnet til renovationskørsel.

CF Electric lastbilerne kører p.t. flådetest hos kunder, og de har allerede kørt flere hundrede tusinde kilometer.

Det har udbygget DAF’s erfaring med elektrisk drivlinjeteknologi.

Samarbejdspartner i USA

LF Electric er udviklet i tæt samarbejde med den amerikanske koncern Dana Inc. I Ohio, USA. Omsætningen i 2019 var på 8,6 mia. Dollars (52 mia. kr.)

Virksomheden producerer aksler, drivaksler, transmissioner og elektrodynamisk, termisk, tætning og digitalt udstyr til konventionelle, hybrid og elektriske køretøjer.

DAF’s moderselskab Paccar sælger allerede en version af DAF LF Electric i USA under navnet Peterbilt 220 EV med Cummins el-motor.

Litium-jernfosfat batteripakke

Elmotoren i LF Electric leverer 250 kW nominel effekt (370 kW maksimal effekt) og et nominelt moment på 1.200 Nm (3.700 Nm maksimalt moment).

Effekten leveres af en LFP-batteripakke (litium-jernfosfat) med et bruttoenergiindhold på 282 kWh (254 kWh effektivt).

Dette giver LF Electric en rækkevidde på ikke mindre end 280 kilometer.

Seks års batteri-garanti

De nye LFP-batterier (litium-jernfosfat) på DAF’s el-køretøjer er den nyeste generation batterier, som af hensyn til miljøet hverken indeholder kobolt eller magnesium.

Desuden er de bedre pakket, hvilket giver højere energitæthed pr. liter – og batteriets kemi sikrer høj såkaldt termisk sikkerhed.

For at understrege DAF’s tillid til deres ydeevne, pålidelighed og holdbarhed leveres LFP-batterierne med seks års garanti.

Kombineret ladesystem

En særlig egenskab ved den nye LF Electric er det “kombinerede ladesystem”. Dette gør det muligt at oplade lastbilen via det almindelige elnet og er ideelt, når lastbilen vender tilbage til sin base sidst på dagen.

Ved langsom opladning (400 V AC, 22 kW, 3-faset) kan batteripakken oplades fra 20 pct. til 80 pct. på 6,5 timer. En fuld opladning fra helt tom batteri tager op til 12 timer.

Hurtigopladning af batterierne (650 V DC, 150 kW) fra 20- til 80 pct. kun tage 60 minutter – og en fuld opladning vil tage 2 timer.

e-PTO kraftudtag

Den nye DAF LF Electric kan leveres med et 400 V e-PTO kraftudtag som ekstraudstyr til drift af udstyr som f.eks. en elektrisk køleinstallation eller en elektrohydraulisk kran. Dette eliminerer behovet for en separat generator.

LF Electric leveres til at begynde med som en 19 ton forvogn med en akselafstand på enten 5,3- eller 5,85 meter.

Lastbilen har en tilladt vægt på 11.700 kg for karosseri og nyttelast. Det burde være tilstrækkeligt til de fleste distributionsopgaver i by- og nærområder.

Lille vendediameter

LF Electric er ud over el-teknologien identisk med andre LF lastbiler med forbrændingsmotor.

Ligesom alle LF lastbiler byder den (for klassen) på lav indstigning, godt udsyn, god chaufførkomfort – og ifølge DAF branchens snævreste vendediameter.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk