Citroën C3 blev den næstmest solgte personbil i både 2019 og 2020 – og som ombygget Van blev bilen den tredje-mest solgte i 2020 – kun overgået af van-udgaver af Ford Focus og VW Touran.

Så C3 Van er dermed den mest solgte lille ombyggede gulplade-Van.

234 enheder blev det helt nøjagtigt til, og det ikke mindst som budbil, den har været populær – det som mange kalder en pizzabil.

900 liter varerum

Som Van har man i C3 nok et begrænset varerum på ca. 900 liter, men pladsen er fin til en budbil.

Den indvendige læssekant er dog ret høj – på 24 cm – mens afstanden fra vejen til varerumskanten er på 77 cm. Vi savnede nu også handskerumslås, så man kan låse værdisager inde.

Prisen på 115.500 kroner plus moms for testbilen i Sport-udgave med dieselteknik er da også ganske fornuftig. C3 fås dog i billigere udgaver – under 90.000 kroner.

4 cylindret motor

1,5 liters motoren er heldigvis 4-cylindret, så motorgangen er kultiveret – modsat de mange 3-cylindrede biler, der er dukket op efterhånden.

Med den 100 hestes dieselmaskine, som vi har prøvet, så får man en smidig bil med et drejningsmoment på 250 Nm.

Kører 22,2 km/l

Motoren i den 5-gears bil trækker fra 1.100 omdrejninger – det vil sige fra 60 km/t i topgear og fra 45 km/t i fjerde gear, som så er gearvalget til byzonen.

C3 HDI er en økonomisk bil, der klarer 22,2 km/l ved nyeste WLTP mål. Det skyldes også bilens stop/start system. Bilen anvender AdBlue til efterbehandling. Påfyldningen sker under samme klap som dieselolien.

Facelift og meget udstyr

C3 kom i fjor med et facelift, som har gjort den endnu mere attraktiv. Fronten er således nydesignet, og der er kommet mere slank airbump-sidebeskyttelse på siden. Sidespejle er el-drevne.

Udstyret omfatter 17 tommer aluminiumsfælge, læderrat, DAB radio, Apple Car Play, usb-stik, 7-tommer touchscreen med navigation, nøglefri start, bakkamera samt valgfri farve på taget.

Vi skal ikke nævne det hele, men sikkerhedsmæssigt er der bl.a. linjevogter, regn- og lyssensor, tågeforlygter, fjernlys-assistent og LED kørelys. Standard er automatisk nødbremse, men der er ikke adaptiv fartpilot.

Dørgreb fra en kuffert

I kabinen er der fiks designede stofsæder med armlæn – og varme i sæderne – plus god aflæggeplads i dørene, men ikke bredde nok til at en flaske. Der er dog to kopholdere.

Der er 3D træ-look printet på instrumentbrættet (kaldet Techwood). De indvendige dørgreb er som kufferthank. De er arvet fra C4 Picasso.

Man er glad for bilens klimaanlæg, for det er svært at indstille varme og ventilation via bilens touchscreen – det kræver i hvert fald tilvænning, og man skal bruge for meget tid til betjeningen, hvor man tager øjnene fra vejbanen imens.

Baksensorer og bakkamera

Udsynet i bilen er ikke fantastisk, når man prøver at se bagud ved f.eks. højresving – grundet den store C-stolpe. Ved parkering er der baksensorer til at hjælpe, og bilen havde bakkamera.

På vejen er bilen ret blødt affjedret, så den optager de fleste ujævnheder, og det er rart – men så krænger den også mere i en hurtigt sving. Men den er retningsstabil og fin på landevejen.

Faktaboks Citroën C3 Van 1,5 HDI Shine Sport:
Motor: 4 cyl. HDI diesel.
Slagvolumen: 1.499 ccm.
Ydelse: 100 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 250 Nm v. 1.750 omdr.
Topfart: 188 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,4 sek.
Gear: 5 trins manuel.
Brændstofforbrug WLTP: 22,2 km/l.
CO2 udslip: 117 g/km.
Dæk: Michelin Alpin 5 205/50 R17.
Forhjulsophæng: Uafhængig.
Baghjulsophæng: Semi-uafhængig.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag.
Læssehøjde indv./udv.: 240/770 mm.
Åbning bagdør: 890 x 790 mm.
Trailervægt: 600 kg.
Totalvægt: 1.675 kg.
Køreklar vægt: Ca. 1.225 kg.
Fabriksgaranti: 2 år.
C3 Van: Fra ca. 90.000 kr.
Pris testbil: 115.467 kr. plus moms.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk