Ford er nu klar til at melde deres næste skridt ud i forhold til samarbejdet med Volkswagen. Denne gang er det en ny elektrisk personbil – udviklet på Volkswagens kendte MEB platform.

En bil på samme størrelse med den baghjulstrukne ID.4, som den vil dele teknik på – men designet bliver rendyrket Ford. Som ID.4 vil Explorer også komme i en 4×4 udgave.

Bilen hedder Explorer – samme navn som den amerikanske super-SUV – men den nye og mindre el-udgave skal ikke bygges i USA, men på den tidligere og helt moderniserede Ford fabrik i Köln. En fabrik, der kun skal bygge elbiler fremover.

250.000 kr. ex moms for Van

I dag kan man få den amerikanske, 7-personers Explorer i Europa – men ikke længere, når den europæiske Explorer får præmiere – formentlig sidst på året.

Prisen er ganske fornuftig – nemlig 340.000 kroner på hvide nummerplader. På niveau med ID.4. Explorer bliver meget billigere end Fords p.t. eneste elbil – Ford Mustang Mach-E, der bygges i Mexico.

På gule plader eksklusive moms må man forvente en pris på ca. 250.000 kroner. Vi skal til sammenligning understrege, at den danske Volkswagen importør har kæmpe succes med ID.4 som Van.

Bestil den fra september

Man kan bestille den nye Explorer fra september, er meldingen fra Ford.

Fint er det, at Ford lover en snit-rækkevidde efter WLTP metoden på ca. 500 km. Ydelsen er 204 hk i basisudgaven med den kendte Bosch-teknik. ID.4 fås også med 299 hk. Der er ikke meldt flere motorer ud fra Ford.

Gearvælgeren er hentet fra ID.Buzz. Betjening af gear og lygter en kommer fra Volkswagen ID.4.

Ford byder på en 15 tommer skærm i midten og en 5 tommer skærm foran føreren – og den 15 tommer skærm kan tilmed vippes.

Bag skærmen gemmer et lille rum sig. Og der er også plads til trådløs opladning af to telefoner. Der er også en stor midterkonsol med plads til en bærbar computer.

Ford tilbyder kun to udgaver – Select og Premium, begge med masser af udstyr – ifølge Ford. Der bliver en høj trailervægt, elbetjent bagklap og rummelig kabine og varerum/bagagerum.

Flere elbiler fra Ford

Ford har mange elbiler i tankerne. Efter Explorer er det meningen at modellen Puma skal være elektrisk.

Ford og Volkswagen arbejder også sammen om fremtidens varebiler. Varevognen Caddy fås også som Ford Transit Connect – dog ikke som el, men er på vej som plug-in-hybrid. Ford Transit Custom i næste udgave bliver søstermodel til Volkswagen Transporter.

Både som diesel og el. En ny minivan til begge koncerner bygger Ford i Rumænien (samme fabrik som Puma).

Start-up virksomhed

Ford opfatter selv deres elbils-division ”Model e” som en start-up virksomhed – og modsat de øvrige divisioner forventes et tab på op mod tre mia. Dollars i år mod 2,1 mia. Dollars i 2022.

Man forventer at tjene syv mia. Dollars på Ford Blue afdelingen med forbrændingsmotorer – og seks mia Dollars på varebilerne fra Ford Pro. Det skriver det tyske fagblad Automobilwoche.

Den ansete amerikanske avis Wall Street Journal peger også på tabet på de tre mia. Dollars i Model e divisionen – og skriver: ”Det er en påmindelse om, hvor langt traditionelle bilproducenter skal gå for at gøre deres EV-porteføljer rentable.”

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk