Volkswagen Group har valgt at udskyde deres store el-varebiler – kendt som Volkswagen eCrafter og MAN eTGE – måske i tre år til 2026.
Det blev meddelt på et stor eMobility online pressemøde mellem MAN Truck & Bus’ øverste chef CEO Alexander Vlaskamp og nordiske journalister.
De store og velkørende el-varebiler har især været populære i lande som Norge, Sverige og Danmark – med 130 solgte enheder siden lanceringen i 2019 – men bilerne har fået voldsom konkurrence fra bl.a. Ford, Mercedes-Benz/Daimler, Renault og kinesiske Maxus. Ligeledes er e-Daily fra Iveco på vej.
Svært at følge trop
Med den laveste rækkevidde i eCrafter og eTGE – på 100-200 km – har det været svært for Volkswagen og MAN at følge trop. Batterierne kommer fra Volkswagens personbiler, og de er måske ikke kraftige nok til de tungere varebiler.
I en længere periode har der iøvrigt slet ikke været muligheder for at få leveret de to el-varebiler fra Volkswagen og MAN.
Kun med diesel i dag
Men Vlaskamp understregede, at elektriske varebiler bestemt har en fremtid.
”Vi venter på udspil fra Volkswagen, før vi kan præsentere en MAN TGE 2.0 – og lige nu bygges der kun TGE udgaver med dieselmotor,” udtalte Alexander Vlaskamp.
Lige nu foregår der ingen produktion af de elektriske eCrafter- og eTGE varebiler på den ret nye fabrik i Polen.
Ventet for længe
Da den første Transporter T6 blev præsenteret i svenske Södertälje tilbage i 2015, var svaret fra ledelsen i Volkswagen Nutzfahrzeuge, at kunderne ikke efterspurgte elektriske varebiler.
Så at fabrikken nu er bagud i forhold til flere konkurrenter, kunne jo tilskrives, at de gode tyskere har ventet for længe med at sætte udviklingen af elvarebiler i gang – og i stedet har satses alle pengene på de elektriske ID-personbiler, som har stor succes.
Samarbejde med Ford
Rygter i tysk presse vil vide, at Volkswagen har planer om, at en ny elektrisk tung varebil – som afløser for eCrafter og eTGE – skal bygges i samarbejde med Ford, som Volkswagen i forvejen har indgået strategisk samarbejde med på såvel varebils- og personbilssiden.
Men om det indebærer, at eCrafter og eTGE skal produceres i Tyrkiet sammen med Fords E-Transit 2-tons udgave. Eller om en kommende fælles varebil skal bygges af Volkswagen i Polen – eller begge steder – det er ikke meldt ud.
ID.Buzz Cargo med ventetid
Volkswagen Group har stor succes med deres nye elektriske ID.Buzz Cargo – og der er sågar ventetid på bilen. Og der satses meget på el-køretøjer i Volkswagen gruppen.
Den kommende Volkswagen Transporter, der nok er klar sidst på året, skal bygges sammen med Fords nye E-Transit Custom på Fords fabrik i Tyrkiet. På fabrikken i Hannover, hvor T6.1 Transporter bygges, skal der bygges elektriske biler og varebiler fra koncernen.
Volkswagen Amarok bygges sammen med Ford Ranger på Fords sydafrikanske Silverton mega-fabrik.
Samarbejde om teknologi
Omvendt bygges Fords Transit Connect af Volkswagen på deres fabrik i Polen – side om side med Volkswagen Caddy. De vil dog ikke komme som rene batterielektriske varebiler – men senere i år plug-in hybrid varianter. Volkswagen forventer, at ID.Buzz vil tage over.
Endelig lancerer Ford i år den lille Transit Courier i en eludgave – formentlig bygget i Rumænien – som også skulle dukke op i en Volkswagen udgave.
Ford har iøvrigt netop lanceret elbilen Explorer, som bygges på Volkswagens MEB-platform – som kendes fra Volkswagen ID.4 .
MAN og eMobility
Hos MAN har man modsat varebilerne vind i sejlene, når det gælder elektriske busser, som bl.a. kører i stort antal i Danmark – og mange flere er på vej.
Også de elektriske lastbiler er så småt på vej – og de nyeste eTruck modeller med over 500 km rækkevidde vises for det danske publikum på Transport 2023 messen i Herning om tre uger.
De første elektriske lastbiler fra MAN kører som distributionsbiler i flere virksomheder, men de tungere lastbiler er først på vej. Som medlem af Volkswagens Traton Group foregår udviklingen i tæt samarbejde med nogle gruppens andre lastbil-medlemmer – bl.a. Navistar og Scania.
eTruck 6×2 i 2025
De første MAN eTruck modeller, som VOTY.dk har prøvet i Tyskland sidste år, leveres i første omgang som 4×2 trækkere – og først i 2025 som 6×2 trækkere, som er de foretrukne udgaver i Norden. Men 6×2 konfiguration betyder også, at der ikke er plads til så mange batteripakker – og at rækkevidden er lavere.
Ved introduktionen var oplysningen om ellastbilerne også, at lade-infrastukturen af maga-watt ladere ville være tæt nok på samme tidspunkt.
Uden ladestationer – ingen brugbare ellastbiler. Her klarer elbusser bedre udfordringen ved at benytte ladestandere i busgaragerne.
Norden er længst
Netop god udrulning af megawatt ladestandere gør, at et land som Spanien er langt i den elektriske omstilling til ellastbiler. Andre lande i Europa er ret langt bagefter i dag – måske op mod tre år efter Norden, når det gælder elbusser, for ellastbiler i den forbindelse vil MAN’s ledelse slet ikke sætte årstal på.
Men hele Volkswagen gruppen har meldt ud, at man satset på batterielektriske køretøjer fremover. Dermed vil man hos MAN-ledelsen dog ikke afvise, at brint har en fremtid – både med brændselsceller og med fortsat anvendelse af den klassiske eksplosionsmotor i samspil med brint.
Det er fortsat vigtigt, at kunderne kan have en fornuftig økonomi (TCO/Total Cost of Ownership) ved at investere i elektrificerede køretøjer – her er udrulningen af brintkøretøjer p.t. en flaskehals i forhold til de elektriske køretøjer, var meldingen fra MAN ledelsen.