Renault har netop lanceret deres mellemklasse Kadjar-SUV herhjemme med ny 160 hestes benzinmotor til 220.500 kroner plus moms som Van.

Kadjar får dermed samme 1,3 liters benzinmotorer som søstermodellen Nissan Qashqai fra Renault-Nissan Alliancen. Motoren findes også hos Mercedes-Benz, som samarbejder med Alliancen.

140 hk udgaven har været her et stykke tid, men nu er 160 hk udgaven kommet til salg – og med en forskel på knap 1.000 kroner fra 140- til 160 hk udgaven på gule plader, er der ikke grund til at tage den mindste, da den store maskine har en bedre gangkultur og er mere støjsvag.

7-trins automatgearkasse

Vi prøvede 160 hk udgaven, som standard har en forbedret 7-trins dobbeltkoblings automat gearkasse. Den virker fint med bløde skift mellem gearene. Den kan også betjenes manuelt via skifteplader bag rattet.

Bilen kører i øvrigt fremragende. Vi har både testet den herhjemme og ved lanceringen på udfordrende svenske småveje – og de bliver hurtigt dus med bilen.

Motoren er trods sine 1,3 liter ganske hurtig – og fint, at man kan undgå en 3-cylindret teknik, som generelt støjer mere.

Veludstyret

Testbilen var med næsthøjeste ”Bose” udstyr, som bl.a. omfatter Bose audio anlæg. Derudover skal vi fremhæve lækker aptering med læderindtræk (ekstraudstyr), læderrat, navigation med Apple Car Play, 2-zone klimaanlæg og digital instrumentering. Der er to kopholdere, men dørenes aflæggerum er for smalle til at bruges til at stille flasker fra sig.

Kabinen er udtalt holdt i sort – mikset med hvide stiklinger på instrumentbrættet og krom-detaljer. Lidt mere farvedifferentiering ville være rat.

Adaptiv fartpilot fås ikke

Udvendigt kan vi nævne 19 tommer alufælge, tagræling i aluminium og hækspoiler. Den nye bil kendes på en ændret front med øget brug af krom. Kølergrill og lygtehusene til tågelysene er også ændret.

Sikkerhedsudstyret omfatter skiltegenkendelse, parkeringssensorer, elektronisk håndbremse, Blind-Spot assistent, LED lygter (testbil), LED signaturlys, tågelygter, lygtevaskere og et velfungerende bakkamera – sidstnævnte har dog ikke spuleanlæg, som kan holde kameraet rent – det har Qashqai.

Qashqai har også et par andre fordele. Således har den adaptiv fartpilot – det har Kadjar ikke. Derimod har den nødbremsesystem samt fartpilot og fartbegrænser.

God plads i varerummet

Der er god aflæggeplads i kabinen – bl.a. med midterboks i to lag kombineret med armlæn. Men der er ikke lås på handskerummet.

Der er god plads i varerummet – med en læssehøjde på 780 mm. Trailervægten er 1.500 kg – det betyder, at automatic-udgaven har fået øget trailervægt. Varerummet måler ca. 1.400 liter og med passagersædets ryglæn vippet frem ca. 2.500 liter.

Fås også som diesel og 4×4

108 Renault Kadjar Van blev solgt herhjemme i fjor – men den nye udgave skal ændre på det – bl.a. gennem den øgede sikkerhed. Renault Danmark satser i øvrigt mere end tidligere på at sælge gulplademodeller af deres personbiler.

Kadjar fås også med 1,5-liters dieselmotor med 150 hk og med mulighed for firehjulstræk – og dieselmodellen vil nok være mere interessant for erhvervslivet – merpris cirka 37.000 kr. plus moms.

Faktaboks Renault Kadjar 160 Tce Bose aut.:
Motor: 4 cyl. benzin.
Miljø: Euro 6.
Slagvolumen: 1.332 ccm.
Ydelse: 160 hk v. 5.500 omdr.
Moment: 260 Nm v. 1.800 omdr.
Forbrug: 14,7 km/l.
CO2 udslip: 153 g/km.
Gear: 7 trins aut. (dobbeltkobling).
Topfart: 210 km/t.
0-100 km/t: 9,9 sek.
Varerum: ca. 1.400 liter (max. 2.300 liter).
Trailervægt: 1.500 kg. m. bremser.
Læssehøjde: 780 mm.
Affjedring for: Uafhængig.
Affjedring bag: Compound-aksel.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag, esc stabilitetskontrol. Antispin.
Dæk: Michelin Pilot Sport 225/45 ZR 19.
Pris som Van: 220.462 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk