(BARCELONA)

Det er lige før, man skal knibe sig selv i armen for at være sikker på, at man ikke drømmer. Den nye Actros lastbil fra Mercedes-Benz er ganske enkelt overrumplende.

Den bremser, styrer og accelererer af sig selv, når dens assistentsystemer er slået til. Med den fart, der passer til omgivelserne. Det giver også færre opbremsninger og accelerationer – og dermed også et lavere brændstofforbrug. Op mod fem procent lover Mercedes-Benz.

Efter opskriften for selvkørende biler opfylder den niveau 2, som er det maksimalt lovlige i dag. Niveau 5 er det maksimale.

Active Drive Assist

Samlet kalder Mercedes assistentsystemet for Active Drive Assist – som omfatter ny aktiv adaptiv fartpilot, Active Lane Departure, aktiv Lane Departure Protect og Comfort Steering.

Med den nye adaptive fartpilot ”Predictive Powertrain Control” (PPC) går det altså helt af sig selv. Sammen med bilen Lane Departure system holder den også sporet, hvis der er vejstriber – men ellers er det blot at styre.

Så sætter lastbilen selv farten ned, fordi den også er koblet op på 3D-GPS-systemet fra Tom Tom med vejkort i stor opløsning. Dermed kan den så at sige – sammen med bilens radarsystem – ”kikke” om hjørner.

Lastbilen satte farten ned

Vi prøvede det imponerende PPC-system i det nordøstlige Spanien på en snoet bivej i bjergene, og det sørgede for behørigt at sætte farten ned til selv helt lave hastigheder, hvor det var nødvendigt – midt i en lille by og gennem udfordrende serpentiner sving.

Vi kom ad motorvejen Autopista del Mediterano med de lovlige 90 km/t indstillet på den adaptive fartpilot og drejede fra for at begynde landevejsdelen.

Her skal man så sikre sig, at PPC-systemet er sluttet til bilens computer samt at bilen stadig kører med sin adaptive fartpilot – nu måske sat til 50 km/t – så er det som i Tivolis radiobiler bare om at styre.

”Inter City”

Bilen var også indstillet til ”Inter City” altså kørsel i byer, så hele tiden blev der taget hånd om én som chauffør.

Især i et område, hvor man ikke har været før, er det en stor hjælp – og endnu bedre, hvis det også er mørkt.

Selv om man har sat farten til f.eks. 50 km/t, så sørger lastbilen for at farten sættes yderligere ned, hvor det er nødvendigt.

Sænker brændstoffet

Så ud over at lette kørslen for chaufføren og gøre den mere behagelig – samt sænke brændstofforbruget, så betyder det også, at trafiksikkerheden højnes betragteligt.

PPC kan aktiveres ved hastigheder mellem 25- og 85 km/t. Systemet arbejder cirka to kilometer frem og sørge for at indstille bilens fart, så den passer til vejforløbet, så kørslen bliver så glidende som muligt.

PPC overtrumfer så at sige bilens Adaptive Cruise Control system, som samtidig holder afstanden til de forankørende. Systemet tager også hensyn til hastighedsskilte. Farten i sving er begrænset til 35 km/t.

Ser hele lastbilen i monitorer

Samtidig har den nye Actros som standard smidt spejlene og erstattet dem med kameraer, som sider på lange kameraarme over dørene. De sikrer i første omgang, at udsynet til siderne er forbedret, da spejlhuse jo fylder meget – og dernæst sikrer de, at chaufføren altid kan se enden af lastbilen og siden af lastbilen.

Det sker sammen med Side Guide Assist, som sikrer at der ikke er trafikanter i den blinde vinkel ved svingning til højre og ved vognbaneskift.

Systemet har været kendt siden 2016, men nu er det integreret i Active Drive Assist.

Større synsvinkel

Det hele ses så på de store monitorer, som er placeret på A-stolperne i kabinen – for der er All Round Visibility – det vil sige en meget større synsvinkel, og kameraerne bliver ikke snavset til, som sidespejle har for vane, på grund af kamerahusets aerodynamiske udformning.

Små stiplede distancelinjer på monitoren angiver også præcis, hvor traileren slutter – og tre rækker stiplede linjer bagest på monitoren indikerer, hvor køretøjerne bag lastbilen helt præcist befinder sig.

At vide, hvor bagenden af traileren præcist befinder sig, er også en stor hjælp, når man f.eks. skal bakke til rampe.

Overbevisende at prøve

Mirrorcam-systemet, som er lanceret nu, er type 1,0 – men der forskes for at udvikle en mere avanceret type 2,0. I dag ser kameraet 80 meter frem, hvor radaren kan se 200 meter frem. Hastigheden er maksimalt 50 km/t.

Vi fik som passagerer prøvet systemet ved verdenspremieren i Linthe 60 kilometer syd for Berlin i fjor – men at prøve de selv er noget helt andet. Det er bare særdeles overbevisende.

Slip rattet i 15 sekunder

På de mange kilometer motorvej, som vi kørte, blev vi glade for bilens Active Lane Departure system og Active Lane Departure Protect system – fordi de sørger for at holde lastbilen i sporet, når der er vejstriber. På skærmene i bilens Multimediesystem vises så blå striber, der indikerer vejstriberne (når de er der.)

Man kan i forbindelse med Adaptive Cruise Control- og Lane Departure systemerne slippe hænderne på rattet – så holder systemet alligevel bilen i sin rette bane, men efter 15 sekunder bliver man bedt om at tage fat i rattet. Overhører man advarslerne ender det efter 60 sekunder med – efter talrige advarsler – at bilen bremser ned.

Allerede før start blev vi præsenteret for bilens nøgle, hvor man for og bag på bilen med et tryk kan se om lygter og afviserblink fungerer.

Ny kabine

Kabinen er ny i Actros – med et ny multimedie-cockpit med en primær skærm, hvor man bl.a. kan følge alle assistentsystemer, og en sekundær skærm, hvor man kan følge app’s. Man kan også indstille navigationen, indstille PPC og aflæse resterende køre- og hviletid.

Alt styres fra knapper på det nye og mindre rat (450 mm). Den venstre gruppe af knapper styrer det primære instrument mellem urene og den højre gruppe styrer det sekundære instrument.

Man kan som kunde vælge imellem flere typer displays. Parkeringsbremser er nu elektrisk – og to-delt. Én for standbremse og én for trailerstabilisering.

Kræver tilvænning

Folkene hos Mercedes-Benz er klar over, at chauffører skal vænne sig til at bruge multimediesystemerne – og det tager tid, men hurtigt vil det fjerne mange stress-faktorer. Alene det at få et bedre udsyn er meget værd. For ulykker ved sving er nok det værste en chauffør kan komme ud for.

Mange sikkerhedsdetaljer er bevaret – bl.a. Active Brake Assist, som er et avanceret nødbremsesystem, der i den nye femte generation får lastbilen til at stoppe helt op ved forhindringer – via kamera og radar.

Lastbilen byder også på trailerstabilitet og skiltegenkendelse.

60 nye features

I den sekundære skærm kan man som nævnt hente mange oplysninger om lastbilen. Men det er let at lære og ikke sværere end at lære en ny tablet eller Smartphone at kende, selv om der er 60 nye features i den nye Actros. Multimediecockpittet er også testet af køreskoler med godt resultat.

Fabrikkens Fleet Board kommunikationssystem er fortsat en del af bilens it-system, som er med til at sikre maksimal Up-time. Der findes i dag flere app’s, som kan downloades på Mercedes-Benz Truck app Portal, og hvor der kan hentes mange informationer.
*
Vores Actros 1851 test-lastbil havde en totalvægt på 30 tons, så den var med sine 510 hk masser af overskudskraft. Ved lanceringen af den nye Actros er der ikke de store tekniske ændringer ved Actros. Motorer og drivliner er således genbrug.

Fås med gasdrift

Men man kan få bilen med naturgasdrift (NGT) – og i entreprenør-udgaven Arocs, der har samme Mirror Cam system og multimediesystem, kan man få udstødningssystemet bag førerhuset ført op i luften for at få en større brændstoftank.

Men de gode Mercedes Truck folk har en masse nyheder i kikkerten – bl.a. eActros lastbiler med eldrift, som i dag kører i test hos storkunder. Dertil lastbiler med hybridløsninger. Også brint forskes der i.

Der arbejdes fortsat med Platooning (hvor flere lastbiler kører tæt bag hinanden på motorvej), men der går lidt længere tid, før det bliver en realitet. Det er et politisk spørgsmål – ligesom hele spørgsmålet om at gøre køretøjer helt selvkørende efter niveau 5.

Træningsprogram

Vælger man sin Actros med OM473 motor – altså med 520-, 580- og 630 hk- er der en særlig lækker indretning af førerhuset med kulfiber-detaljer.

For chaufførens sundhed tilbyder Mercedes-Benz nu tillige et fitness kit i form af stropper og andre emner til at foretage motionsøvelser i førerhuset. Topfit by Mercedes-Benz hedder sættet, som koster 70 euro (fabrikspris) hos forhandleren.

Man kan stadig få sin Actros med traditionelle spejle – og spare ca. 4.000 kroner, men så skal spejlene bestilles særskilt.

Alle forhandlernes sælgere er trænet i at undervise kunderne i de nye Mirror Cam løsninger og i kørsel med PPC. De kunder, der var hurtigt ude med at bestille én nye Actros 5, får allerede deres nye bil i næste måned. Actros 4 er på lager til udgangen af september, fortæller importøren.

Faktabokse Mercedes-Benz Actros 5:

Active Drive Assist
Samlet kalder Mercedes assistentsystemet for Active Drive Assist – som omfatter ny aktiv adaptiv fartpilot, Active Lane Departure, aktiv Lane Departure Protect og Comfort Steering.

Predictive Powertrain Control
PPC kan aktiveres ved hastigheder mellem 25- og 85 km/t. Systemet arbejder cirka to kilometer frem og sørge for at indstille bilens fart, så den passer til vejforløbet, så kørslen bliver så glidende som muligt.

Active Brake Assist 5
ABA5 er et avanceret nødbremsesystem, der i den nye femte generation får lastbilen til at stoppe helt op ved forhindringer via kamera og radar. Lastbilen byder også på trailerstabilitet og skiltegenkendelse.

Multimedie-cockpit
Kabinen er ny i Actros – med et ny multimedie-cockpit med en primær skærm, hvor man bl.a. kan følge alle assistentsystemer – og en sekundær skærm, hvor man kan følge bl.a. app’s.

Mirror Cam
I den nye Actros er spejlene blevet erstattet med kameraer, som sidder på lange kameraarme over dørene. Nu kan chaufføren altid kan se enden af lastbilen og siden af lastbilen. Alt ses på monitorerne på A-stolperne i kabinen – for der er All Round Visibility – det vil sige en meget bredere synsvinkel.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk