(MÜNCHEN)

Jeg er begejstret over køreegenskaber, de nye motorer samt det høje sikkerhedsniveau og komforten i den nye VW Crafter, som er klar herhjemme i foråret 2017.

Udvendigt følger Crafter VW’s DNA, som bl.a. kendes fra den nye Caddy og T6 varebiler. Men så er der ellers dømt nye design med aerodynamiske linjer. Faktisk skulle den være den mest aerodynamiske varebil i sin klasse med en Cw værdi på 0,33.

Høj kvalitetsfornemmelse
Kabinen er også i helt ny stil – og det passer jo fint, når VW ikke længere er bundet af designet fra Mercedes-Benz Sprinter, som man delte de fleste designelementer med i den nuværende Crafter. Jeg skal ikke mindst fremhæve den fornemme kvalitetsfornemmelse og de støjsvage motorer.

Med den nye Crafter har man konfereret tæt med større kundegrupper, hvor man har hentet know how om behov og nødvendighed, når det gælder brug af varebiler i erhvervslivet.

Bedre præstationer
Langt bedre præstationer får den nye VW Crafter også. De to-liters TDI dieselmotor får 102-, 122, 140- og 177 hk, men der spørger også en 3-liters V6 maskine på 224 hk, som fås til den nye Amarok V6.

Alle motorer er udviklet af VW selv – og anvendes delvist også til VW’s andre erhvervskøretøjer.

Tidligere blev Crafter bygget til VW på Mercedes fabrikker delvist med egen teknik – men nu har VW så bygget en helt ny fabrik i Polen til alene at bygge Crafter. Så man kan ikke sammenligne den gamle med den nye Crafter.

Forberedt for at køre selv
Instrumenteringen er nyudviklet med alle moderne typer kommunikations- og infotainmentsystemer. Der bliver flere typer sæder at vælge imellem.

Servostyringen bliver elektrisk, så den kan styre alene ved at følge afstribningen på vejen – dermed er den forberedt for at blive selvkørende. Ved testen af 0-serie biler virkede systemet overbevisende. Crafter er virkelig letkørt med en meget præcis styring – også i sving.

Smidige og komfortable
Jeg kunne kun nå at prøve få modeller – og de var utrolig smidige og ganske hurtige. Jeg prøvede dem både på motorveje, landeveje og små biveje med  ringe belægning – og her viste det sig også, at affjedringen er ganske velafstemt. Dertil kommer muligheden for specielt affjedret sæde – eventuelt med indbygget massage.

I denne uge får vi mulighed for at prøve endnu flere udgaver af Crafter i serieproduktion ved den officielle prøvekørsel ved Almeria i Sydspanien – den test vil vi berette om senere på ugen.

TCO sættes højt
Projektlederne Andreas Teuler og Volker Eissele fra Volkswagenwerk fortalte i München indgående om fordele ved den nye Crafter i forhold til den tidligere udgave. Den nye udgave er et godt tilskud til resten af VW’s varevognsportefølje – og man sætter totaløkonomien meget højt.

Der er fem størrelse varerum at vælge imellem – den største, L5H4 rummer 18,3 kubikmeter med plads til seks europaller. Modeller fra 3,5- til 4 tons fås med forhjulstræk – og fra 3,5- til 5,5 tons med baghjulstræk. En firehjulstrækker med Haldex kobling fås også.

69 Crafter udgaver
Der bliver fire udstyrsvarianter. Men alle har masser af aflæggeplads og holdere til bl.a. flasker og dåser.

Crafter vil kunne leveres i 69 udgaver. Kun 30 pct. af Crafter er standardbiler – resten er specialbyggede.

For erhvervsfolk er det vigtigt at vide, at den har en trailervægt på 3,5 tons og medhørende trailerassist. Det bliver også muligt at styre trailerens bevægelser via justeringsknappen til sidespejlene.

Høj grad af sikkerhed
Sikkerheden omfatter stabilitetskontrol, linjevogter, nødbremse og Adaptiv Cruise Control, sidevindkontrol og kollisionsbremse. Der er også P-sensor.

Bilen kommer også som MAN udgaven TGE, som er i Danmark i efteråret 2017. MAN har fortalt om dimensionerne på bilen. Den fås i fire basismodeller i tre længder (5.983-, 6.833- og 7.388 mm) og tre højder (2.340-,  2.575- og  2.800 mm.) Totalvægtene går fra 3,0- til 5,5 tons. Nyttelast for 3,5 tons bilen bliver op til halvanden tons.

Chef og CEO for Volkswagen Truck & Bus, Andreas Renschler, understregede i sin tale ved åbningen af den nye Crafter fabrik i Polen for nylig, at den nye fabrik giver VW en bedre position i det stigende marked for store varebiler.

Sprit ny fabrik
Den nye VW Crafter bygges på en ny fabrik i polske Wrzesnia, cirka 300 kilometer fra hovedstaden Warszawa.

Dr Eckhard Scholz, CEO for VW Nutzfahrzeuge, pegede på, at Crafter fik prisen ‘International Van of the Year 2017’ I forbindelse med IAA transportmessen I Hannover for få uger siden. Et vigtigt skulderklap fra Europas fagjournalister.

Det er andet år I træk, at VW vinder titlen, hvor det i fjor var euro 6 udgaven af Transporter T6, der vandt – bl.a. takket været en fremragende 150 hk udgave.

Sidst var det LT i 2006
VW har ikke bygget en selvstændig udviklet, stor varebil siden 2006, hvor man indgik samarbejde med Mercedes-Benz om at bygge afløseren for LT-modellen, som blev produceret fra 1975.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk