Nu begynder arbejdet med at elektrificere alle drikkevaretransporter mellem Carlsberg Sveriges bryggeri i Falkenberg, vandfabrikken i Ramlösa og omladningsterminalerne i Göteborg, Malmø og Helsingborg.

Det oplyser Carlsberg Sverige.

Det sker i et samarbejde med den svenske transport- og logistikvirksomhed Einride, der bl.a. er kendt for forskning og produktion af elektriske – men også selvkørende ellastbiler.

Ikke første gang

Ialt otte elektriske lastbiler med trailere – med 51 pallepladser pr. køretøj – vil udføre turene fra efteråret 2024.

Men samarbejdet mellem Carlsberg og Einride er ikke nyt. Allerede i efteråret 2022 indledte Carlsberg samarbejdet med Einride om elektrificering af deres svenske kørselsaktiviteter.

Dengang var det bryggeriets lagertransporter fra bryggeriet til det eksterne lager i Falkenberg, der blev elektificeret.

95 pct. besparelse

Siden overgangen til elektrisk transport med Einride har Carlsberg Sverige formået at reducere transportemissionerne med op til 95 procent sammenlignet med diesel på de omlagte ruter ifølge beregninger fra Einride.

Derudover elektrificeres transporter fra emballagevirksomheden Ball i Malmø med aluminiumsdåser til Falkenberg og Ramlösa, transporter fra Ramlösa til Falkenberg – og også en del direkte distribution fra Falkenberg til engroskunder i Halmstad.

Carlsberg Sverige begyndte de res samarbejde med Einride i efteråret 2022, da man elektrificerede de tunge lagertransporter i Halland.

Investerer massivt

I foråret 2023 udvidede man  samarbejdet, da der blev tilføjet endnu en elektrisk lastbil, der kører dagligt mellem Falkenberg og Ramlösa.

“Vi investerer nu massivt i en bæredygtig transportløsning for Syd- og Vestsverige, som vil bidrage til at reducere vores klimaaftryk markant,” siger Peter Hammarstedt, administrerende direktør for Carlsberg Sverige.

Opladningsinfrastrukturen vil blive installeret af Einride på strategiske steder, såsom på bryggeriet i Falkenberg og vandfabrikken i Ramlösa.

765.000 transport-kilometer

Opladningsinfrastrukturen vil gøre det muligt at oplade lastbilerne, mens de læsses og læsses af. De nye elektriske lastbiler vil være på vejene fra efteråret 2024.

Lastbilflåden vil blive drevet, planlagt, optimeret og overvåget af Einride Saga-mobilitetsplatformen.

Det udvidede partnerskab forventes at elektrificere ca. 765.000 transportkilometer på fem år, hvilket repræsenterer en besparelse på næsten 12.300 tons kuldioxid sammenlignet med diesellastbiler.

Som 482 diesel-personbiler

Dette skal ifølge Einride sammenlignes med emissioner fra 482 personbiler, der kører på diesel 200 km om dagen i et år.

Hos Einride bestræber man sig på et samarbejde med fremsynede virksomheder for aktivt at reducere den globale kuldioxidudledning.

Går nye veje

Det er et privilegium for Enride at arbejde sammen med kunder som Carlsberg Sverige og dermed hjælpe dem på rejsen mod bæredygtig fragt.

“Sammen vil vi bevise, at tiden er inde til storstilet omstilling af tunge transporter, selv over længere afstande. Carlsberg tør udfordre gamle sandheder og gå nye veje gennem digitalisering og elektrificering på en måde, der skaber reel forandring, siger Carl Ceder, VP Nordics, Einride.

I Danmark har Carlsberg netop indsat en elektrisk Renault Master til hurtig levering af drikkevarer til værtshuse i Københavns indre by – nat og dag. I Schweiz har Carlsbergs datterselskab – bryggeriet Feldschlösschen – indsat en flåde af elektriske Renault lastbiler til distribution.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk