Efter af have fornyet sine største lastbiler de senere år, er DAF Trucks nu klar til at forny sin mindste lastbilserie –hidtil kaldt LF, der efterhånden også havde mange år bagen.

Og DAF følger linjen fra de store lastbiler – og døber bilen om til XB efter lanceringerne af først XF, XG og XG+ og senest mellem-modellen XD, der før hed CF.

En entreprenørudgave kaldes XBC (for Construction) – som har tilkørselsvinkel på 25 grader og frihøjde på 255 mm. Bilen har et kølergitter i stål foran, der beskytter motorrummet – og en mere robust grå stålkofanger.

350 km rækkevidde på el

DAF kalder også XB en del af ”New Generation” uden dog at have gjort så meget ud af karosseriet. Der er dog de kendte  smallere forlygter.

Der er fortsat tale om lastbiler fra 7,5- til 19 tons – og man kan fortsat vælge imellem diesel og eldrift.

El-lastbilerne er på 12-, 16- og 19 tons – og de har en rækkevidde på op til 350 kilometer, hvilket er et stort plus. Ifølge DAF tager det 40-70 minutter at lade fra 20- til 80 pct.

Stadig Paccar diesel-teknik

For dieseludgaver (kører også på HVO) handler det om Paccar PX5 og PX7 motorer på henholdsvis 170- og 310 hk. Dertil 8 trins automat-gearkasse., men der kan også leveres 6- og ni-trins manuelle gearkasser – samt Allison gearkasser.

Der bliver valg imellem tre førerhuse – Day Cab, Extended Day Cab og Sleeper Cab – og kabinen er udstyret med nyt digitalt display.

Endelig er der opdaterede sikkerhedssystemer så som nødbremse og vognbaneassistent.

Elektrisk teknik

Elektromotoren i XB Electric leverer 120 eller 190 kW nominel effekt afhængigt af specifikationen og et nominelt moment på henholdsvis 950 og 1.850 Nm (maks. 2.600 og 3.500 Nm).

For at opnå den lavest mulige miljøbelastning og den højeste holdbarhed anvender DAF en kobolt- og magnesiumfri LFP-batteripakke (litium-jernfosfat) med en høj energitæthed og et bruttoenergiindhold på 141 og op til 282 kWh.

Nyt gittermønster

XB har et omfattende udvalg af akselkonfigurationer (op til 6,9 meter) og chassislængder, der muliggør opbygninger på over ni meter.

Dette sikrer ifølge DAF den bedste køretøjs-konfiguration til opgaven. Lav egenvægt resulterer i høj nyttelast for optimalt afkast pr. kilometer.

Desuden har XB seriens chassis et nyt gittermønster, der giver mange opbygningsmuligheder.

Ny opbygning

Nyt er de nye chassis-konstruktioner med ændring placeringen af brændstoftankes placering, udstødningssystemer, batterier og tryklufttanke, der her er specialudviklede til fejemaskiner og lastbiler med vippelad.

Sæderne har det samme vævede indtræk som DAF XD, XF, XG og XG+ lastbilerne, og XB har et nyt rat samt den nævnte nye digitale instrumentering.

Den nye DAF XB serie kommer i produktion i fjerde kvartal i år.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk