12 nye Scania gasbusser får egen gasfyldestation på busanlægget, når de indsættes i drift i Holstebro 29. juni.

Så kan busserne tankes med gas direkte på anlægget. Dermed undgås spildkørsel i forbindelse med driften, hvilket tæller med i bussernes samlede brændstofforbrug.

Scania fik leveringsordren af busoperatøren Arriva Danmark, som skal drive busserne for Midttrafik.

57 tons CO2 reduktion
Ved omstilling fra diesel til naturgas forventes en reduktion af CO2-udslippet med 57 tons om året fra busdriften. Dertil kommer en forbedring af luftkvaliteten, fordi partikeludslippet stort set elimineres takket være dobbelte katalysatorer i bussernes udstødningssystem.

De nye busser er desuden konstrueret til at køre på ren biogas, og når produktionen af biogas med tiden bliver tilstrækkelig stor, vil bussernes miljøegenskaber blive yderligere forbedret.

De nye gasbusser er alle af typen Scania Citywide LE 4×2 LB2. De er 12 meter lange og har plads til 72 passagerer, heraf 34 siddende. De er udrustet med Scanias økonomiske og driftssikre 9-liters 5-cyl. Euro 6-gasmotor på 280 hk, 6-trins automatgear med integreret bremseretarder samt fuld luftaffjedring.

23.600 køreplantimer
Busserne er forsynet med såkaldt “kneeling”, der automatisk sænker bussens forreste del helt ned til kantstenen, når dørene åbnes. Der er desuden lavt gulv i bussernes forreste halvdel, hvilket letter adgangsforholdene for passagererne.

Gasbuskørslen i Holstebro er resultatet af et samarbejde mellem Vestforsyning, Midttrafik og Holstebro Kommune. Arriva Danmark vandt kontrakten på 23.600 køreplantimer om året for en periode på otte år med mulighed for forlængelse i yderligere to plus to år.

Arriva Danmark var ikke billigst ved udbuddet på gasbusserne, men vandt alligevel foran tre konkurrerende busoperatører på en kombination af bl.a. pris, driftssikkerhed, buskvalitet og arbejdsmiljø.

Reparationskontrakt til Scania
I forbindelse med ordren har Scania Danmark desuden sikret sig fuld reparationskontrakt på busserne i foreløbig otte år. Scania Danmark får dermed det fulde ansvar for den tekniske drift af busserne, hvilket vil blive udført af Scania-medarbejdere på Arriva Danmarks eget busanlæg i Holstebro.

Arriva har valgt at installere Scania Communicator kommunikationsenheder i de nye gasbusser, så samtlige driftsdata kan indsamles og trådløst overføres til efterfølgende analyse for optimering af bl.a. brændstofforbrug, vedligeholdelse og chaufføruddannelse.

 Scania Danmark skal levere de nye Citywide gasbusser i midten af juni, så busserne er som nævnt er klar til driftsstart i forbindelse med sommerkøreplanen den 29. juni.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk