Endelig er den tilbage – Volkswagens kendte Transporter. Længde har den været i restordre – faktisk siden produktionen af den forrige Transporter T6.1 blev indstillet på fabrikken i Hannover i fjor.
Kun bestilte udgaver dukkede op nu og da – og havde man ikke bestilt, kunne man kun komme i betragtning, hvis en kunde var sprunget i målet på grund af ventetiden.
T7 havde været et naturligt navn til den nye varebil, men Volvo Car har registreret betegnelsen T7 – så officielt hedder den bare Transporter – eller Bulli, som tyskerne ynder at kalde den.
Flere udgaver
Snart fås den i alle modeller – som før – og endda endnu flere, for både en eludgave og en Plug-in hybrid er på trapperne.
Transporter bygges nu i Tyrkiet – i tæt samarbejde med Ford og side om side med Fords Transit Custom. En af Transporterens største konkurrenter.
Men – den nye Transporter er nu helt sin egen – i hvert fald er fronten umiskendelig en Volkswagen, og Volkswagens teknikere og designere har været inde over de fleste steder – bl.a. med renere linjer og knap så skæve vinkler, som man så i de gamle Custom.
13 tommer touchscreen
Bag rattet er det dog en ren copy-paste fra Custom – med samme digitale instrumentering, samme gearskift bag rattet i den prøvede 8-trins automatgears-udgave med via stilk på ratstammen – og samme passager-airbag i loftet.
Det er relativt let at lære bilens 13-tommer skærmen at kende – i T6.1 var den kun 8 tommer – og mange knapper er heldigvis placeret udenfor skærmen og lette at arbejde med.
Hele instrumenteringen er i dag digital – også 12 tommer skærmen foran chaufføren.
Fine køreegenskaber
Den nye Transporter har fornemme køreegenskaber, og er nok lidt mere agil på en snoet vej end forgængeren. Vendediameteren er 11,8 meter.
Førerkomforten er god, mens passagererne sidder meget lodret på ret hårde stole. Meget typisk for varebiler i klassen.
Stikdåser til 230 V-enheder fås som ekstraudstyr. I dieselversionerne er 230 V-stikket altid placeret på førersædets ramme.
Nøglefri start
Vi savnede bl.a. handskerumslås og navigation (ekstra) – men så var der to skydedøre (ekstra), læderrat, to usb-stik (a og c), indklappelige/elektriske sidespejle, trinløs indstilling af sæderyg i førersæde (med armlæn) og god aflæggeplads i kabinen (bl.a. under passagersæderne).
Vi skal også nævne nøglefri start med trykknap, elektrisk håndbremse, multifunktionsrat med knapper – og anhængertræk (ekstra til 2.694 kr.).
Der var skiltegenkendelse, men den fungerede ikke så godt i testbilen.
Bestseller-drivline
Drivlinen deler man også med Ford – men netop den prøvede 150 hk dieselmotor er et særligt ønske, som Volkswagen har krævet. For det er den størrelse, som tidligere var bestseller – også herhjemme.
”Herhjemme bliver det som ved forgængeren Transporter T6.1 diesel-udgaven med 150 hk, der skal stå for den største del af salget,” sagde Nicolai Farganis, marketingchef for Volkswagen Erhvervsbiler – importør af Volkswagen i Danmark – til VOTY.dk – ved lanceringen i Grækenland.
Hos Ford fås Transit Custom med 150 hk kun i forbindelse med manuelt gearskift – i Transporter begge dele, og altså med automatgear i denne testede korte udgave – med Comfort udstyr.
God trækkraft med trailer
Transpoter opfylder fortsat de fleste kunders behov – med en god trækkraft, som vi erfarede, da vi prøvede bilen med trailer.
Testbilen yder 150 hk ved 3.250 omdrejninger og har et drejningsmoment på 360 Nm ved 1.500 omdrejninger.
Tallene har vi hentet i udenlandske tests – importøren herhjemme har ikke omdrejningstallene.
Sparsomme oplysninger
Oplysningerne og motoren er således lidt mere sparsomme end ved forgængeren T6.1, der ydede 150 hk ved 3.250-3.750 omdrejninger. Momentet i T6.1 var 340 Nm ved 1.500-3.000 omdrejninger.
Men momentet i den nye Transporter er altså øget med 20 Nm. Måske kunne drejningsmomentet-kurven have været lidt fladere – og længere – de oplysninger har vi ikke.
Men gearskiftet kunne i hvert fald godt have reageret en anelse hurtigere. Lige nu sejtrækker den en anelse.
13,2 km/l WLTP
Den nye Transporter kører 13,2 km/l med automatgear (WLTP-snit), men forgængeren T6.1 udgaven med 150 hk klarede 16,9 km/l. Dermed stiger CO2-udledningen fra 155- til 187 g/km.
Forklaringen kan være, at bilen er blevet lidt større – men når man ser oplysninger i annoncer om den nye Transporter hos forhandlere – i forbindelse med udgaver med manuelt gear – så kører den 16,8 km/l.
I testperioden kørte vi ifølge bilens instrumenter i øvrigt 11,9 km/l.
Større end forgængeren
Generelt forventer man hos importøren, at den lange udgave bliver mest populær. Men den nye Transporter-serie er større ned forgængeren på nærmest alle leder og kanter.
Dieseludgaverne kan trække 2,8 tons. Der er generelt tale om 300 kg. mere trailervægt end forgængeren.
Lasteevnen er opgivet til 1.068 kg. Tagvægten er 170 kg – 20 kg. mere end T6.1. Vi skal også nævne mulighed for foldbar trækkrog.
Flere udgaver
Der tilbydes samtidig flere udgaver af den nye Transporter end af T6.1, og den nye Transporter er også større på alle kanter – og mere rummelig.
Den nye Transporter er 5.050 mm lang (146 mm ekstra sammenlignet med T6.1), og dens akselafstand er blevet forlænget med 97 mm til 3.100 mm.
Med 2.032 mm er Transporters udvendige bredde vokset med 128 mm i forhold til forgængeren.
Vender på 11,9 meter
Der er med 1.392 mm også 148 mm større afstand mellem hjulkasserne i varerummet – og op til fem pct. større varerum (5,8 kubikmeter i testbilen.)
Gulvlængden i varerummet er øget med 61 mm – til 2.602 mm. Der var 10 fastgørelsesøjer i varerummet.
Transporter har en vendediameter på 11,9 meter – til sammenligning har en Golf VIII personbil en vendediameter på 10,9 meter. Den nye Transporter har forhjulstræk i dieseludgaven.
Nyt gearskift
Vi prøvede tidligere den udgåede T6.1-model i en 150 hk udgave med Volkswagens eget DSG automatgear, som virkede mere smidigt at arbejde med end det 8-trins automatgear. Det var også lettere at skifte gear i manuel mode.
I T6.1 modellen, som vi testede, var der også oliefyr standard – og sikkerhedsudstyret omfattede bl.a. sidevindsassistent til at klare blæsten og trailerassist, hvis man kører med trailer.
Ekstra for adaptiv fartpilot
Sikkerhedsmæssigt var der linjevogter, nødbremse og adaptiv fartpilot i T6.1 – noget der kom takket været bilens elektromekaniske styretøj.
Den nye model har mange assistentsystemer, men vi vil også pege på, at en nye Transporter ikke har adaptiv fartpilot standard.
Det havde den nye Transporter testbil – men der var så en førerassistentpakke til 10.242 kroner.
Historien om rugbrødet
Transporter er et ikon i varebiler med næsten 75 år på bagen siden den første udgave blev præsenteret i 1949 og kom til salg i Europa året efter.
Den har fået mange navne undervejs – men herhjemme kender alle betegnelsen Folkevogns-rugbrød eller bare rugbrød. Den blev også kaldt Type 2.
Den første udgave hed også T1 som den første varebil fra fabrikken – og den seneste blev kaldt T6.1 som anden udgave af sjette generation.
–
Faktaark Volkswagen Transporter 2025:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 2 liter.
Ydelse: 150 hk.
Moment: 360 Nm.
Forbrug: 13,2 km/l.
CO2: 187 g/km.
Gearkasse testbil: 8 trins aut.
Topfart: 175 km/t.
Acceleration 0-100 km/t: 14,7 sek.
Længde x bredde x højde: 5.050 x 2.032 1.980 mm.
Akselafstand: 3.100 mm.
Varerum-mål: 5,8 kubikmeter.
Afstand mellem hjulkasser: 1.392 mm.
Længde varerum: 2.602 mm.
Lasteevne: 1.068 kg.
Køreklar vægt: 2.031 kg.
Totalvægt: 3.025 kg.
Trailervægt m. bremser: 2.800 kg.
Vendediameter: 11,8 m.
Dæk: Goodyear Efficient Grip 215/65 R 16c.
Fabriksgaranti: 5 år.
Pris Transporter Comfort fra: 272.000 kr. ekskl. moms.
Pris testbil uden ekstraudstyr: 286.000 kr. ekskl. moms.
Testbil med ekstraudstyr: ca. 303.000 kr. ekskl. moms.