Michelin har udvidet sin nye dækserie Michelin X Line Multi, så den nu indbefatter et dæk specielt beregnet til anhængere, X Line Multi T. Det gør det muligt for vognmænd at udstyre hele vogntoget med dæk fra samme dækserie.

Det nye dæk erstatter den seneste version af dækket XTE3, som med over fire millioner solgte dæk i Europa siden 2007 er reference på markedet.

Michelins nye påhængsvognsdæk dæk er forbedret på flere punkter – bl.a. når det gælder sikkerhed ved lastning, mulighed for at sikre leveringstider og omkostningskontrol.

Spar 10.000 liter diesel
Det nye dæk har et brændstofforbrug, der er 0,7 liter lavere pr. 100 km . Det svarer til en årlig besparelse på næsten 10.000 kroner for en trækker med påhængsvogn, som kører 110.000 km. – plus ti procent længere levetid.

Desuden er dækket M+S-mærket (Mug and Snow).

I det europæiske mærkningssystem for dæk er det nye X Multi T klassificeret som et af markedets bedste i sin kategori  – på alle tre kriterier med B-mærkning for både rullemodstand (en klasse bedre end den forrige generation) og bremseegenskaber på vådt underlag samt en enkelt lydbølge for støjniveau på 69 dB.

De vigtigste nyheder for X Multi T dækket er:
Bedre greb i såvel tørt som vådt føre takket være et nyt dækmønster – der effektivt dræner vandet og giver en jævn slitage.

De fire langsgående mønsterspor – som giver bedre dræning af vandet i hele dækkets levetid.

Dækmønsterets udformning og længere mønsterspor – som giver gode køreegenskaber på våde veje.

Ny gummiblanding
I det nye Michelin-dæk er der benyttet en ny gummiblanding i dækmønsteret, som mindsker rullemodstanden og forlænger levetiden. Den er blevet døbt “Carbion” – og er resultatet af både nye komponenter og en ny fremstillingsproces.

Med en belastning på 4.500 kg, et dæktryk på ni bar og en hastighed på 100 km/t er det nye dæk seks grader koldere end forgængeren, hvilket giver lavere rullemodstand, lavere brændstofforbrug og lavere udslip af kuldioxid sammenlignet med den tidligere generation.

Den nye gummiblanding er også mere modstandsdygtig over for skæreskader under lastning og losning, hvilket specielt er vigtigt for påhængsvogne. Det forlænger dækkets levetid og øger muligheden for re-gummiering.

Godkendelsesprocenten ved Michelins Remix-regummiering er 88 procent for Michelin X Multi T dækket. Hvert regummieret dæk sparer 55 kg råmaterialer.

Michelin lancerer yderligere to versioner af X Multi T:
En mere robust version af X MultiWay HD XZE med en større lastekapacitet, nemlig ti ton pr. aksel.

Et nyt X Multi Winter T dæk udviklet til vanskelige vinterforhold.

X Multi T og den mere robuste version af dækket introduceredes i juli 2014, mens vinterversionen kommer i oktober 2014.

En chip til radiofrekvensidentifikation vil i samme tempo blive indbygget i X Multi T dækkene.
Det er en intelligent, trådløs elektronisk enhed, som kan lagre og overføre data. Ved hjælp af den kan vognmanden føre kontrol med sine dæk og optimere sine investeringer.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk