Ford har stor succes rundt om i verden med deres nyeste Ranger model – derfor sørger koncernen også for at markedsføre bilen i en masse udgaver.
Wildtrack har altid været én af topmodellerne, men for nylig skrev vi så om udgaven Thunder, der teknisk er identisk med Wildtrack, men bare med en masse ekstra udstyr og anden styling.
Test i Marokko ørken
Vi prøvekørte forrige år den helt specielle Ranger Raptor ved et presseevent i Marokkos ørkenområder og ved Atlanterhavet – en bil, der bare ikke giver op, for den er stort set bygget med tekniske detaljer fra en rallybil.
Men det er åbenbart ikke nok for Fords kunder – så nu har Ford løftet sløret for en særlig version af Raptor med tilnavnet ”Special Edition,” selv om Raptor i sig selv er helt utrolig.
Klar i begyndelsen af 2022
Men den nye pickup, der som Raptor også er udviklet til off-road kørsel med høj hastighed, skulle være endnu mere rå end Raptor.
Den specialudviklede Ranger Raptor Special Edition (RES) kommer nok først på det danske marked i begyndelsen af 2022 – om end de første lande i Europa får dem her til efteråret.
Film og spil
Før Raptor kom på markedet havde man vist den i et computerspil – faktisk havde den premiere på en tysk Gaming-udstilling – og med den nye udgave har man ladet den få en central rolle i lanceringsfilmen ”The Good, the Bad and the Bad-RSE,” som Ford netop har lanceret.
Filmen er en actionfilm med stærk inspiration fra klassiske westernfilm, og her ser man Raptor Special Edition udfolde sig off-road sammen med flere andre af Fords Ranger varianter – blandt andre Ranger Stormtrak.
Filmen kommer i forlængelse af den originale lanceringsfilm med Ranger Raptor, der er blevet set mere end fem millioner gange.
Den ultimative Ranger
Ranger Raptor Special Edition er udviklet af Ford Performance sektionen til at være den ultimative Ranger-model.
Hjulophænget er lavet sådan, at pickuppen nemt kan klare at køre off-road med høj hastighed, mens handling og komforten stadig er nogenlunde intakt.
Bilen har dog samme 213 hk dieselmotor som den normale Ranger – med et drejningsmoment på 500 Nm. Dertil kommer så en 10-trins automatgearkasse, udviklet af Ford i USA.
Fartstriber overalt
Den eksklusive Ranger Raptor Special Edition er tilgængelig i tre farver – Performance Blue, Conquer Grey eller Frozen White, og farverne gør de matte fartstriber med rød kontrastfarve på køleren, taget og bagklappen endnu mere tydelige.
Fartstriberne er desuden også på siden af bilen, hvor de strækker sig fra de forreste døre og hele vejen op over de brede hjulkasser. Alt sammen er med til at forstærke pickuppens performancekarakter i endnu højere grad.
Udover fartstriberne er også de forreste trækkroge røde, mens kofangere, dørhåndtag og signatur Ford-gitteret foran på bilen har en mat sort finishi stedet for de udvendige grå detaljer, der ellers er standard på den ”almindelige” Ranger Raptor.
Mere sporty interiør
Inde i bilen er Ranger Raptor Special Edition også blevet mere endnu mere sporty end originalen.
Her er der røde stiklinger i rattet, omkring instrumentpanelet og i dørene. Lædersæderne er optimeret, så man samtidig får al den støtte, man har brug for, når man kører hurtigt off-road. Et særligt Special Edition Raceway Grey instrumentpanel øger den eksklusive fornemmelse af kabinen.
Ranger Raptor Special Edition gør uden tvivl off-road oplevelsen endnu bedre pga. sit unikke Ford Performance chassis, der netop er udviklet til at køre off-road med høj hastighed. Fra Raptor modellen har den arvet sine avencerede FOX støddæmpere med ’Position Sensitive Damping.
Bygget til race
Fra Raptor har man også hentet General Grabber AT3 All-terrain dæk, der giver godt greb i løst underlag som sand.
Det unikke ’Terrain Management System’ giver chaufføreren mulighed for at vælge mellem seks forskellige køreindstillinger, der gør det muligt for bilen at klare alverdens terræn. Også lånt fra Raptor. Her kan vi nævne ’Baja Mode’, der er opkaldt efter det berømte Baja Desert Rally.
Racetrack følger ikke med
Priserne på bilen er ikke meldt ud, men de kan ikke være meget over Raptor modellen, for teknisk ser de to biler ret ens ud på papiret.
Så skal man jo også lige købe et off road område, for det er jo ikke tilladt at forcere Råbjerg Mile eller andre fredede, danske ”ørken”-områder med en racerbil.
De fleste danske kunder køber en Ranger til hårdt arbejde – oftest med trailer – for entreprenører og andre erhvervsgrupper.