(HELSINKI)
En ny og bedre Ford Kuga lander senere i november hos de danske forhandlere til priser fra 194.970 kr. plus moms for en 1,5 liters EcoBoost benziner.
VOTY.dk har været i Finland for at køre bilen i et par dage, bl.a. i snestorm og på sne- og isglatteveje. Bilerne, som vi prøvede, havde ikke pigdæk, men normale vinterdæk på 17 tommer fælge, hvor bilerne på sommerdæk ofte sælges med 18- og 19 tommer dæk.
Vi prøvede bilen i forbindelse med Fords Kuga Adventure Drive, hvor europæiske journalister prøver den gennem 15 etaper fra Athen til Nordkap, hvor vi kørte fra Helsinki til Vaasa i Finland.
Fint styretøj
I sneen er man er glad for den meget kontante styring og bilens firehjulstræk, som var i alle bilerne, som kom videre efter etaperne efter Wien.
Der var både benzin- og dieselmotorer at vælge imellem, men vi valgte diesel, for herhjemme bliver det nok mere dieselmotorer til varebilsbrugere.
Billigste diesel er bilen med en nyudviklet 1,5 liters TDCI diesel maskine – udviklet af Ford på basis af en ekstern produceret motorblok – ifølge ingeniørerne i Finland af PSA-Peugeot – til 3.000 kr. mere end billigste 1,5 benzinudgave. En 2-liter dieseludgave, der især kommer til sin ret på de lange stræk som på motorvejen, fås til 232.500 kr. plus moms.
Kun én ny motor
Grundlæggende er bilen ikke ændret så meget i forhold til forgængeren. Den 1,5 liters dieselmotor på 120 hk afløser en 2-liters udgave, men ellers er motorerne kendte.
I Finland var 1,5 liters udgaver ikke til stede, da den kun fås i forbindelse med forhjulstræk, og det havde Ford som sagt fravalgt på vores rute på grund af vejrliget.
Vi prøvede de to nye udgaver – topmodellen Vignale med to-liter diesel på 180 hk og automatgear og en ST-Line med samme motor og 6-trins manuel gearkasse.
Aston Martin look
Udefra har bilen fået den samme frontdesign som den øvrige Ford gruppe, også kaldet Aston Martin design – og dertil LED lys. Bagtil er bilen også opdateret med bl.a. LED teknik.
Ford har også fået isoleret Kuga bedre, så selv den store 180 hk diesel, som vi kørte, er meget støjsvag, og helt lydløs ved marchfart.
Især på sikkerhedssiden skal nævnes væsentlige forbedringer med bl.a. linjevogter, BLIND Spot System (advarer med lyd ved trafikanter i den døde vinkel) samt ACC, aktiv Cruise Control (speedpilot,) der automatisk bremser ned fra 50 km/t, når de forankørende bremser – mod før 30 km/t. Bilen kan stadig parkere selv, men nu også ved sidelæns parkering.
Sport- og luksusudgave
Kuga serien er som sagt nu udvidet med en sporty ST-Line og med luksusmodellen Vignale – begge med bl.a. ekstra sporty sæder med læderindtræk som standard i Vignale. Vignale har standard firehjulstræk.
ST-Line er der gjort ekstra meget ud af med mere sporty opsat undervogn og bl.a. kortere fjedre, andre støddæmpere og andre bøsninger, som giver bilen det faste vejgreb på ujævn vej. Det går dog lidt ud over komforten.
Bilen byder ellers normalt på fin komfort, og vi skal anbefale el-styrede sæder, som er standard i Vignale.
Der er gjort en masse for at forbedre detaljerne på Kuga, og bl.a. er der bedre kvalitetsfornemmelse. Men der er fortsat en del hårde plastik-flader i kabinen.
Tal dansk med bilen
Der er ikke mange ændringer i basisudgaverne fra tidligere, når man ser bort fra den nye front og Sync-systemet. I den nye Sync 3 connectivity system kan man kommunikere på dansk. Sig f.eks. kaffe, og straks dukker der en liste op med nærliggende cafeer.
’Man kan også styre skærmen – f.eks. i forbindelse med at zoome ind og ud på kortet i navigationssystemet på 8-tommer skærmen.
Det er dog ikke ligetil at betjene Sync 3 uden ”uddannelse” – og skærmen er lille i forhold til mange konkurrenter. Men at sætte en større skærm i kræver en helt ny model, hvor der er foretaget nye crashtests, og det bliver først ved næste opdatering, fik jeg at vide af Fords ingeniører. Så bliver det en helt ny model, men det sker nok først om tre-fire år.
Første nye Ford-generation i dette C-segment bliver nok en ny Focus, som kan få større skærm– måske ser vi den næste år på biludstillingen i Frankfurt.
15 pct. køber Kuga Van
Firehjulstræk koster en del mere – 35.000 kr. som 2-liter diesel Titanium, men vælger man bilen som Van, hvad 15 pct. af alle Kuga kunder har gjort i årets første 10 måneder, så er det jo til halv pris.
Man sætter pris på firehjulstræk i snevejr og på dårligt underlag som under testen i Finland. Herhjemme vil det måske ikke være så udbredt.
Fornemt 4×4 system
Det intelligente 4×4-system (iAWD) fungerede fornemt i et bakket område ved Tampera, hvor bilen i snelandskabet spurtede uproblematisk op ad stejle bakker.
Det skyldes bl.a. 4×4-systemets Launch Control, der her fører det meste af trækkraften om på baghjulene.
Når man kører på sneglatte veje, som vi gjorde, bliver man også glad for bilens Torque Vectoring, hvor systemet bremser det hjul ned, der har dårligst greb i underlaget og fører og fører kræfterne via differentialet over til det hjul, der har bedst greb.
Kører helt præcist
Med begge systemer kører bilen helt præcist – og det bliver man glad for, når man sidder bag rattet og ikke behøver at dreje kontra hele tiden. Kun da min finske medkører skulle have billeder af bilen, der skrider ud, prøvede jeg det, og det kunne jeg kun ved at slå esp’en fra via skærmen.
Gearskiftet var letgående, men man kan vælge dobbeltkoblings-gearkassen Powershift. Så går det jo som en leg.
Bilen har fortsat elbetjent beklap i topmodellerne, hvor klappen åbner, når man stikker foden ind under en sensor under bagenden på bilen.
Fakta Ford Kuga 180 hk TDCI:
Motor: 2-liter diesel-turbo.
Ydelse: 180 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 400 Nm v. 2.000-2.500 omdr.
Gear: 6 trins manuel.
Acc. 0-100 km/t: 9,2 sek.
Økonomi: 15,9 km/l.
Trailervægt m. bremser: 2.100 kg.
Affjedring for og bag: Uafhængig.
Pris ex. moms fra: 277.530 kr. (Titanium)