Lastbilerne er 80 pct. opladede, når de forlader værkstedet efter et servicebesøg – og det sker via hurtigladere, der henter strøm fra solpaneler på taget.

Det er en realitet i dag i Holland – men det kan også blive en mulighed i Danmark.

I første omgang vil det være DAF Trucks forhandlere, der kan få glæde af dette såkaldte ”mikronet” – som DAF’s reservedelssektion, PACCAR Parts Europe, står bag.

PACCAR er i øvrigt DAF Trucks amerikanske moderselskab.

750 solpaneler på taget

I første omgang har PACCAR Parts Europe indrettet dette strømforsyningssystem hos BEST Trucks, som er DAF Truck’s center for elektriske lastbiler i Barendrecht i Holland.

“Mikronet” består af en kombination af 750 tagmonterede solpaneler, et energilagringssystem og avancerede energistyringssystemer.

Mikroelnettet kan lynoplade lastbiler, der forlader værkstedet, og driver også en superhurtig offentlig oplader.

Også offentlig hurtiglader

Projektet med PACCAR Parts Europe begyndte med installationen af et energilagringssystem med en batterilagringskapacitet på 480 kWh, et energistyringssystem og tre superhurtige ladestandere med en maksimal udgangseffekt på 360 kW.

De er så alle forbundet til de eksisterende 750 solpaneler på taget og til elnettet.

Der blev installeret to opladere på værkstedet, som kan oplade elektriske lastbiler på en time. En tredje hurtiglader er offentligt tilgængelig.

80 pct. opladet

Mikronet-løsningen passer godt til de mål, som ejeren af BEST Trucks, Ronald Janssen, har for sin virksomhed.

“Elektriske køretøjer bør altid være opladet til mindst 80 pct. af deres kapacitet, når de forlader vores værksted, så de kan køre direkte ud på vejene efter service,” udtaler han.

Pålidelig strømforsyning er en af de mange fordele ved energilagringssystemet.

Et generelt problem

På grund af den stigende efterspørgsel efter energi er der pres på for at sikre energiforsyningen overalt.

Der er mange eksempler på, at effekten ved opladningen er ringe eller svigter helt – fordi kapaciteten mangler.

Den hollandske forhandler har med micronet sikret sig, at han ikke skal vælge mellem at lade lyset være tændt på værkstedet eller lynoplade kundernes elektriske køretøjer.

Ensartet energiforsyning

Mikronet sikrer en ensartet og grøn energiforsyning, som samtidig muliggør hurtigopladning.

“Det fortsætter med at levere energi, selv under ugunstige vejrforhold eller i perioder med en utilstrækkelig mængde strøm i elnettet. Vi kan altid kan stole på energilagringen,” siger Ronald Janssen.

Energistyringssystemet indsamler alle relevante data – fra forventet antal solskinstimer til energiforbrug og spidsbelastninger på elnettet – og tilpasser systemet, så der opnås den højeste effektivitet og de laveste energiomkostninger.

Ekstra forretningsmodel

BEST Trucks kan samtidig få en ekstra forretning ved at handle med energi – og lagre energien lokalt, når tarifferne er lave.

Eller når der er overskydende solenergi – og så bruge den eller sælge den tilbage under spidsbelastninger til højlasttariffer.

Forhandlere viser interesse

Rob van Erp, der er chef for innovation og strategiske programmer hos PACCAR Parts Europe, fortæller, at flere forhandlere har vist interesse for det nye strømforsyningssystem.

”Det handler om at kunne tilbyde kunderne en førsteklasses service og gøre overgangen til energivenlige løsninger for en grønnere fremtid lettere,” siger Rob van Erb.
Der er dog ikke oplysninger om investeringens størrelse.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk